Uutinen

Viisi vinkkiä verkkokaupan luotettavuuskuvaan

Ota yhteyttä
Viisi vinkkiä verkkokaupan luotettavuuskuvaan Useat kuluttajat etsivät verkkokaupasta edes lyhyttä yrityksen esittelyä. Ketkä toiminnasta vastaavat, vai löytyykö osoitteeksi pelkkä postilokero? Useat kuluttajat etsivät verkkokaupasta edes lyhyttä yrityksen esittelyä. Ketkä toiminnasta vastaavat, vai löytyykö osoitteeksi pelkkä postilokero?

Kesän korvalla kalastuskuume lyö kierrokset kattoon ja tie vie etsimään uutta perhovapaa. Sopiva vapa ja verkkokauppa löytyvät nopeasti, mutta muutama asia epäilyttää. Osa tuotekuvauksen tekstistä vaikuttaa huonolta käännökseltä ja yrityksen yhteystietoja ei löydy sivuilta. Uskaltaako tuotteen ostaa, entäs jos vapa jää saamatta ja rahat häipyvät kankkulan kaivoon? Asiakas ei käynytkään koukkuun ja kauppias jäi nuolemaan näppejään.

Verkkokaupan luotettavuuskuva koostuu monesta asiasta. On tärkeää, että verkkokaupalla on esimerkiksi siisti ja selkeä ulkoasu sekä laadukkaat tuotekuvat. Mitä muuta voit tehdä verkkokauppasi luotettavuuden parantamiseksi ja saada ostoskorit pullolleen?

Viisi vinkkiä luotettavuuskuvan parantamiseen:

  1. Sivuilta löytyy yritys- ja henkilöstöesittely
  2. Ostoon liittyvät toimituskulut tuodaan esille heti
  3. Asiakaspalvelulla on käytössään erilaisia yhteydenottokanavia ja niiden aukioloajat on esitetty selkeästi
  4. Palautusprosessi on tehty mahdollisimman läpinäkyväksi
  5. Palvelulla on tunnettu maksupalveluntarjoaja ja monipuoliset maksutavat

1. Sivuilta löytyy yritys- ja henkilöstöesittely

Useat kuluttajat etsivät verkkokaupasta edes lyhyttä yrityksen esittelyä. Ketkä toiminnasta vastaavat, vai löytyykö osoitteeksi pelkkä postilokero Utsjoelta? Toki Utsjoki tarjoaa myös hyvät puitteet verkkokaupan pyörittämiseen, mutta se olisi hyvä tuoda esiin. Henkilöstön esittely on pelkkää plussaa.

2. Ostoon liittyvät toimituskulut tuodaan esille heti

Toimituskulujen selkeä esittely on hyvin tärkeä tekijä. Jos kuluihin tulee yllätysmomentti ja kirsikka kakun päälle viimeisellä maksusivulla, voit olla varma että ostoskorien hylkäysprosentti kasvaa ja luotettavuuskuva kärsii. Kulut olisi hyvä tuoda esille heti, tai esimerkiksi sisällyttää tuotteiden hintaan, jos se on mahdollista.

3. Asiakaspalvelulla on käytössään erilaisia yhteydenottokanavia ja niiden aukioloajat on esitetty selkeästi

Kun asiakas selailee verkkokauppasi sivuja, eikä etsinnästä huolimatta löydä asiakaspalvelun tietoja, tai yhteydenotto on hyvin vaikeaa, voi kauppaa kohtaan nousta epäilyksiä. Jos tuotteesta tulee jälkikäteen kysyttävää, saanko ketään kiinni? Ostaminen tuntuu turvallisemmalta, kun vastapuolen tavoittamiseen on selkeä sapluuna.

4. Palautusprosessi on tehty mahdollisimman läpinäkyväksi

Palautusten tekemistä varten olisi hyvä olla edes lyhyet ohjeet, eikä niitä tarvitse piilottaa viimeisen sivun alapalkkiin. Ohjeet eivät yllytä asiakkaita palautusrumbaan, vaan sujuvoittavat prosessia kaikille osapuolille.

5. Palvelulla on tunnettu maksupalveluntarjoaja ja monipuoliset maksutavat

Kaupan luotettavuutta lisäävät myös monipuoliset maksutavat sekä tunnettu maksupalveluntarjoaja. Kuinka luotettava kauppa on, jos maksutavat herättävät epäilyksiä?

Lataa opas ja lue lisävinkit

Mitä muuta luotettavaan verkkokauppaan kuuluu? Lue lisävinkkejä Paytrailin Avaintekijät menestyvän verkkokaupan perustamisessa -oppaasta.

Mikäli kiinnostuit luotettavan verkkokaupan perustamisesta, pyydä demo ViidakkoStore-verkkokauppa-alustasta.

 /media/henkilokuvat/majaniemi_pekka_2.jpg

Pekka Majaniemi


Services Marketing Manager, Paytrail

Vieraskynämme luotaa tietään verkkokaupan ja markkinoinnin maailmassa bitti kerrallaan. Pekka ei osaa perhokalastaa, surkeista yrityksistä huolimatta.

Pekka Majaniemi


Services Marketing Manager, Paytrail

Vieraskynämme luotaa tietään verkkokaupan ja markkinoinnin maailmassa bitti kerrallaan. Pekka ei osaa perhokalastaa, surkeista yrityksistä huolimatta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

6 tapaa verkkosivujen kävijämäärän kasvattamiseen

Liikenteen saaminen verkkosivuille vaatii aikaa, panostuksia ja hitusen luovuutta. Listasimme tärkeimmät vinkit.

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Tehokas tiedottaminen: näin onnistut lehdistötiedotteen lähettämisessä [infograafi]

Selvittääksemme, mikä on hyvän tiedottamisen salaisuus, päätimme kysyä asiasta suoraan toimittajilta. Toteutimme yhdessä Mediaviikon kanssa kansainvälisen toimittajakyselyn, johon vastasi yhteensä 618 media-alan ammattilaista kuudesta eri maasta.

Lue lisää

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää