Uutinen

Viisi vinkkiä verkkokaupan luotettavuuskuvaan

Ota yhteyttä
Viisi vinkkiä verkkokaupan luotettavuuskuvaan Useat kuluttajat etsivät verkkokaupasta edes lyhyttä yrityksen esittelyä. Ketkä toiminnasta vastaavat, vai löytyykö osoitteeksi pelkkä postilokero?

Kesän korvalla kalastuskuume lyö kierrokset kattoon ja tie vie etsimään uutta perhovapaa. Sopiva vapa ja verkkokauppa löytyvät nopeasti, mutta muutama asia epäilyttää. Osa tuotekuvauksen tekstistä vaikuttaa huonolta käännökseltä ja yrityksen yhteystietoja ei löydy sivuilta. Uskaltaako tuotteen ostaa, entäs jos vapa jää saamatta ja rahat häipyvät kankkulan kaivoon? Asiakas ei käynytkään koukkuun ja kauppias jäi nuolemaan näppejään.

Verkkokaupan luotettavuuskuva koostuu monesta asiasta. On tärkeää, että verkkokaupalla on esimerkiksi siisti ja selkeä ulkoasu sekä laadukkaat tuotekuvat. Mitä muuta voit tehdä verkkokauppasi luotettavuuden parantamiseksi ja saada ostoskorit pullolleen?

Viisi vinkkiä luotettavuuskuvan parantamiseen:

  1. Sivuilta löytyy yritys- ja henkilöstöesittely
  2. Ostoon liittyvät toimituskulut tuodaan esille heti
  3. Asiakaspalvelulla on käytössään erilaisia yhteydenottokanavia ja niiden aukioloajat on esitetty selkeästi
  4. Palautusprosessi on tehty mahdollisimman läpinäkyväksi
  5. Palvelulla on tunnettu maksupalveluntarjoaja ja monipuoliset maksutavat

1. Sivuilta löytyy yritys- ja henkilöstöesittely

Useat kuluttajat etsivät verkkokaupasta edes lyhyttä yrityksen esittelyä. Ketkä toiminnasta vastaavat, vai löytyykö osoitteeksi pelkkä postilokero Utsjoelta? Toki Utsjoki tarjoaa myös hyvät puitteet verkkokaupan pyörittämiseen, mutta se olisi hyvä tuoda esiin. Henkilöstön esittely on pelkkää plussaa.

2. Ostoon liittyvät toimituskulut tuodaan esille heti

Toimituskulujen selkeä esittely on hyvin tärkeä tekijä. Jos kuluihin tulee yllätysmomentti ja kirsikka kakun päälle viimeisellä maksusivulla, voit olla varma että ostoskorien hylkäysprosentti kasvaa ja luotettavuuskuva kärsii. Kulut olisi hyvä tuoda esille heti, tai esimerkiksi sisällyttää tuotteiden hintaan, jos se on mahdollista.

3. Asiakaspalvelulla on käytössään erilaisia yhteydenottokanavia ja niiden aukioloajat on esitetty selkeästi

Kun asiakas selailee verkkokauppasi sivuja, eikä etsinnästä huolimatta löydä asiakaspalvelun tietoja, tai yhteydenotto on hyvin vaikeaa, voi kauppaa kohtaan nousta epäilyksiä. Jos tuotteesta tulee jälkikäteen kysyttävää, saanko ketään kiinni? Ostaminen tuntuu turvallisemmalta, kun vastapuolen tavoittamiseen on selkeä sapluuna.

4. Palautusprosessi on tehty mahdollisimman läpinäkyväksi

Palautusten tekemistä varten olisi hyvä olla edes lyhyet ohjeet, eikä niitä tarvitse piilottaa viimeisen sivun alapalkkiin. Ohjeet eivät yllytä asiakkaita palautusrumbaan, vaan sujuvoittavat prosessia kaikille osapuolille.

5. Palvelulla on tunnettu maksupalveluntarjoaja ja monipuoliset maksutavat

Kaupan luotettavuutta lisäävät myös monipuoliset maksutavat sekä tunnettu maksupalveluntarjoaja. Kuinka luotettava kauppa on, jos maksutavat herättävät epäilyksiä?

Lataa opas ja lue lisävinkit

Mitä muuta luotettavaan verkkokauppaan kuuluu? Lue lisävinkkejä Paytrailin Avaintekijät menestyvän verkkokaupan perustamisessa -oppaasta.

Mikäli kiinnostuit luotettavan verkkokaupan perustamisesta, pyydä demo ViidakkoStore-verkkokauppa-alustasta.

 /media/henkilokuvat/majaniemi_pekka_2.jpg

Pekka Majaniemi


Services Marketing Manager, Paytrail

Vieraskynämme luotaa tietään verkkokaupan ja markkinoinnin maailmassa bitti kerrallaan. Pekka ei osaa perhokalastaa, surkeista yrityksistä huolimatta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Black Friday ja Cyber Monday -vinkit verkkokauppiaalle

Black Fridayta vietetään jälleen 24.11.2017. Sen lisäksi Suomeen on rantautumassa Cyber Monday, joka on Black Fridayn jälkeinen maanantai eli 27.11.2017. Verkkokauppiaalle pitkä kampanjaviikonloppu tarkoittaa joko erinomaista myyntiä tai mahdollisuuksia siihen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation top 5 haastetta – ja näin selätät ne

Markkinoinnin automaatiota tekevät yritykset mainitsevat haasteina tietämyksen ja osaamisen puutteen, laadukkaan sisällön tuottamisen, henkilöresurssit, strategian puutteen sekä käytettävyyden.

Lue lisää

Näin onnistut tiedottamisessa [Infograafi]

Selvittääksemme, mikä on hyvän tiedottamisen salaisuus, päätimme kysyä asiasta suoraan toimittajilta. Toteutimme yhdessä Mediaviikon kanssa toimittajakyselyn, joka suunnattiin Suomessa toimiville journalisteille ja bloggaajille.

Lue lisää

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää