Uutinen

Verkkokaupan maksuvaihtoehdot – mitkä valita ja miksi?

Ota yhteyttä
Verkkokaupan maksuvaihtoehdot – mitkä valita ja miksi? Maksutapojen valinnassa kannattaa lähteä liikkeelle kaupasta itsestään sekä sen asiakkaista – mitkä tavat sopivat juuri meidän kaupallemme ja miksi?

Verkkokauppiaille on tänä päivänä saatavilla laaja paletti erilaisia maksuvaihtoehtoja ja valinta niiden välillä voi olla vaikeaa. Maksutapojen valinnassa kannattaakin lähteä liikkeelle kaupasta itsestään sekä sen asiakkaista – mitkä tavat sopivat juuri meidän kaupallemme ja miksi?

Ensimmäinen valinta kauppiaan kannattaa tehdä sen suhteen, halutaanko käyttää verkkomaksuoperaattoria vai tehdä sopimukset suoraan eri pankkien ja Luottokunnan kanssa. Käytännössä kauppias voi valita useasta eri kombinaatiosta itselleen sopivimman. Se mikä on sopivin kombinaatio, riippuu taasen paljolti kauppojen määrästä kuukausitasolla sekä keskioston suuruudesta. Tarkkaa mallia ei ole näin ollen olemassa, mutta tiettyjä valintoja helpottavia näkökulmia voidaan esittää.

Suorat sopimukset pankkien ja luottokunnan kanssa

Kauppiaan on mahdollista tehdä erillinen sopimus jokaisen pankin kanssa. Tällöin rahaliikenne menee pankin verkkomaksun kautta kauppiaan omalle tilille. Järjestely vaatii yleensä myös tilin perustamisesta kyseiseen pankkiin. Pankki veloittaa palvelusta pienen kuukausimaksun sekä transaktiokohtaisen maksun.

Näkökulmia tästä vaihtoehdosta:

  • Järjestely on suhteellisen hintava. Mikäli volyymit kuitenkin ovat suuret, järjestely halpenee suhteessa.
  • Suorat sopimukset pankkien kanssa herättävät usein luottamusta ostajassa
  • Raha tulee suoraan kauppiaan tilille, mikä vähentää luottotappioiden riskiä
  • Sopimukset tulee tehdä erikseen jokaiseen pankkiin, mikä voi olla työlästä kauppiaalle
  • Sopimuksen teko pankin kanssa vaatii yleensä yrityksen hallituksen päätöksen. Tarvitaan nimenkirjoittaja sekä kokouksen pöytäkirja.

Luottokunnan kanssa tehtävässä sopimuksessa maksutavoiksi saadaan Mastercard Debit/Credit sekä Visa. Luottokunnan kanssa tehtävät sopimukset toimivat pitkälti samoin periaattein kuin pankkien kanssa – luottokunta veloittaa palvelusta kuukausimaksun sekä transaktiokohtaisen maksun.

Maksupalveluyritykset

Tehtäessä sopimus maksupalveluyrityksen kanssa saavutetaan yhdellä sopimuksella useampi maksutapa. Perusmalleissa mukana ovat yleensä pankit ja kattavimmissa malleissa lisäksi luottokunta sekä esimerkiksi joitain osamaksuvaihtoehtoja. Uusimpana tarjoajana markkinoilla on kivijalkakauppojen maksupäätteistä tuttu Point, joka eroaa mallillaan muista toimijoista hieman: Mikäli yrityksellä on maksupalvelu verkkokaupan lisäksi fyysisessä kaupassa, saadaan raportointi ja maksujen hallinta hoidettua yhdestä paneelista. Muita tarjoajia Suomessa ovat muun muassa Maksuturva ja  Suomen Verkkomaksut. Yleensä palvelumalleissa peritään transaktiokohtaisen maksun lisäksi perusmaksu. Palveluihin liitetyissä osamaksu- ja laskuvaihtoehdoissa on omat komissionsa.

Näkökulmia tästä vaihtoehdosta:

  • Kauppias saa yhdellä sopimuksella käyttöönsä useamman maksutavan
  • Menettely on helppo kauppiaalle itselleen
  • Raha kulkee maksupalveluyrityksen kautta, ei suoraan kauppiaan tilille

ViidakkoStore -verkkokauppa-alustaamme on toteutettu laajalti integraatioita eri maksurajapintoihin, tutustu integraatioihin tarkemmin täältä tai ota suoraan yhteyttä, kerromme mielellämme lisää aiheesta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

5 syytä miksi sinunkin pitäisi seurata sosiaalista mediaa

Sosiaalinen media ei ole enää pitkään ollut pelkästään kissavideoiden ja viime viikonlopun juhlakuvien jakamisen kanava. Tutkimusten mukaan jopa 71 % verkkokauppojen asiakkaista kokevat, että sosiaalisella medialla on ollut vaikutusta heidän ostokäyttäytymiseensä.

Lue lisää

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää