Uutinen

Verkkokaupan maksuvaihtoehdot – mitkä valita ja miksi?

Ota yhteyttä
Verkkokaupan maksuvaihtoehdot – mitkä valita ja miksi? Maksutapojen valinnassa kannattaa lähteä liikkeelle kaupasta itsestään sekä sen asiakkaista – mitkä tavat sopivat juuri meidän kaupallemme ja miksi?

Verkkokauppiaille on tänä päivänä saatavilla laaja paletti erilaisia maksuvaihtoehtoja ja valinta niiden välillä voi olla vaikeaa. Maksutapojen valinnassa kannattaakin lähteä liikkeelle kaupasta itsestään sekä sen asiakkaista – mitkä tavat sopivat juuri meidän kaupallemme ja miksi?

Ensimmäinen valinta kauppiaan kannattaa tehdä sen suhteen, halutaanko käyttää verkkomaksuoperaattoria vai tehdä sopimukset suoraan eri pankkien ja Luottokunnan kanssa. Käytännössä kauppias voi valita useasta eri kombinaatiosta itselleen sopivimman. Se mikä on sopivin kombinaatio, riippuu taasen paljolti kauppojen määrästä kuukausitasolla sekä keskioston suuruudesta. Tarkkaa mallia ei ole näin ollen olemassa, mutta tiettyjä valintoja helpottavia näkökulmia voidaan esittää.

Suorat sopimukset pankkien ja luottokunnan kanssa

Kauppiaan on mahdollista tehdä erillinen sopimus jokaisen pankin kanssa. Tällöin rahaliikenne menee pankin verkkomaksun kautta kauppiaan omalle tilille. Järjestely vaatii yleensä myös tilin perustamisesta kyseiseen pankkiin. Pankki veloittaa palvelusta pienen kuukausimaksun sekä transaktiokohtaisen maksun.

Näkökulmia tästä vaihtoehdosta:

  • Järjestely on suhteellisen hintava. Mikäli volyymit kuitenkin ovat suuret, järjestely halpenee suhteessa.
  • Suorat sopimukset pankkien kanssa herättävät usein luottamusta ostajassa
  • Raha tulee suoraan kauppiaan tilille, mikä vähentää luottotappioiden riskiä
  • Sopimukset tulee tehdä erikseen jokaiseen pankkiin, mikä voi olla työlästä kauppiaalle
  • Sopimuksen teko pankin kanssa vaatii yleensä yrityksen hallituksen päätöksen. Tarvitaan nimenkirjoittaja sekä kokouksen pöytäkirja.

Luottokunnan kanssa tehtävässä sopimuksessa maksutavoiksi saadaan Mastercard Debit/Credit sekä Visa. Luottokunnan kanssa tehtävät sopimukset toimivat pitkälti samoin periaattein kuin pankkien kanssa – luottokunta veloittaa palvelusta kuukausimaksun sekä transaktiokohtaisen maksun.

Maksupalveluyritykset

Tehtäessä sopimus maksupalveluyrityksen kanssa saavutetaan yhdellä sopimuksella useampi maksutapa. Perusmalleissa mukana ovat yleensä pankit ja kattavimmissa malleissa lisäksi luottokunta sekä esimerkiksi joitain osamaksuvaihtoehtoja. Uusimpana tarjoajana markkinoilla on kivijalkakauppojen maksupäätteistä tuttu Point, joka eroaa mallillaan muista toimijoista hieman: Mikäli yrityksellä on maksupalvelu verkkokaupan lisäksi fyysisessä kaupassa, saadaan raportointi ja maksujen hallinta hoidettua yhdestä paneelista. Muita tarjoajia Suomessa ovat muun muassa Maksuturva ja  Suomen Verkkomaksut. Yleensä palvelumalleissa peritään transaktiokohtaisen maksun lisäksi perusmaksu. Palveluihin liitetyissä osamaksu- ja laskuvaihtoehdoissa on omat komissionsa.

Näkökulmia tästä vaihtoehdosta:

  • Kauppias saa yhdellä sopimuksella käyttöönsä useamman maksutavan
  • Menettely on helppo kauppiaalle itselleen
  • Raha kulkee maksupalveluyrityksen kautta, ei suoraan kauppiaan tilille

ViidakkoStore -verkkokauppa-alustaamme on toteutettu laajalti integraatioita eri maksurajapintoihin, tutustu integraatioihin tarkemmin täältä tai ota suoraan yhteyttä, kerromme mielellämme lisää aiheesta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

100 vinkkiä digimarkkinointiin ja -viestintään

Suomen 100-vuotistaipaleen kunniaksi halusimme kiittää kotimaatamme. Keräsimme kokoon 100 vinkkiä digitaaliseen markkinointiin ja viestintään.

Lue lisää

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

8 vinkkiä juhlapyhien sähköpostimarkkinointiin [infograafi]

Vaikka jouluun on vielä aikaa, alkaa juhlapyhien markkinoinnin valmistelu jo monta kuukautta etukäteen. Kokosimme 8 vinkkiä auttamaan sinua juhlakauden sähköpostimarkkinoinnissasi.

Lue lisää

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Black Friday ja Cyber Monday -vinkit verkkokauppiaalle

Black Fridayta vietetään jälleen 24.11.2017. Sen lisäksi Suomeen on rantautumassa Cyber Monday, joka on Black Fridayn jälkeinen maanantai eli 27.11.2017. Verkkokauppiaalle pitkä kampanjaviikonloppu tarkoittaa joko erinomaista myyntiä tai mahdollisuuksia siihen.

Lue lisää