Uutinen

Sähköpostimarkkinoinnin statistiikkaa vuodelta 2012 - mitä tulisi kehittää?

Ota yhteyttä
Sähköpostimarkkinoinnin statistiikkaa vuodelta 2012 - mitä tulisi kehittää? Esimerkiksi trigger sähköpostien avausprosentit ovat lähes 50 % luokkaa ja klikkausprosentit keskimäärin tuplasti suuremmat kuin muussa sähköpostimarkkinoinnissa. Kuitenkin ne edustavat vain noin 2,5 % koko sähköpostimarkkinoinnin volyymista. Esimerkiksi trigger sähköpostien avausprosentit ovat lähes 50 % luokkaa ja klikkausprosentit keskimäärin tuplasti suuremmat kuin muussa sähköpostimarkkinoinnissa. Kuitenkin ne edustavat vain noin 2,5 % koko sähköpostimarkkinoinnin volyymista.

Hubspot julkaisi vastikään laajan listauksen vuoden 2012 sähköpostimarkkinoinnin statistiikasta maailmalta. Nostimme näistä muutamia kommentoitavaksi.

  • Jo 38 % sähköposteista avataan mobiilisti. 48 % sähköpostimarkkinointia tekevistä ei itse tiedä, kuinka suuri osuus heidän viesteistään avataan mobiilisti.
  • Postiviidakolla lähetetyistä uutiskirjeistä 29 % avataan mobiilisti.

Kommentti:

Sähköpostien mobiiliavaukset ovat yleistyneet niin paljon, että markkinoinnin mobiiliystävällisyyden voidaan sanoa olevan jo elinehto sitä tekeville. Mobiiliystävällisyys ei kuitenkaan tarkoita että viestin näyttävyydestä tarvitsisi tinkiä. Oikein toteutettuna uutiskirjeet ovat graafisia ja tyylikkäitä myös mobiilissa, jopa niin että viestin mobiiliversio suunnitellaan erikseen juuri tähän tarkoitukseen. Kehittyneimpien palveluntarjoajien raportointityökalut mahdollistavat myös sen, että näet kuinka moni avaa kirjeesi mobiilisti. Tämä on markkinoijalle tärkeää tietoa - tuntemalla omat kohderyhmäsi voit suunnitella sekä kirjeen sisällön että rakenteen omien lukijoidesi tarpeita vastaavaksi.

Vinkki:

Valitse sähköpostimarkkinoinnin kumppaniksesi tarjoaja, jonka ratkaisut tukevat myös mobiilia. Myös tarjottujen ratkaisujen analytiikka- ja raportointipuoli on erittäin tärkeä tekijä, jonka avulla voit hyötyä eräästä sähköpostimarkkinoinnin tärkeimmistä eduista - sen mitattavuudesta. Toisin kuin monissa perinteisemmissä markkinointikeinoissa, sähköpostimarkkinoinnissa viestinnän tehon mittaaminen on helppoa ja sen avulla viestintää voidaan myös kehittää eteenpäin jatkuvalla syklillä.

Tutustu Postiviidakon ominaisuuksiin ja raportointiin

  • Uutiskirjeet joissa on lyhyet ja ytimekkäät 1-2 sanan otsikot tulevat parhaiten avatuksi, toisaalta 14 tai useamman sanan otsikot suoriutuvat myös keskivertoa paremmin. 64 % lukijoista sanoo avaavansa kirjeet otsikon perusteella.

Kommentti:

Otsikko on kirjeesi "intro" ja ratkaisee suurilta osin sen, tuleeko kirjeesi avatuksi. Ellei otsikkosi ole tarpeeksi kiinnostava, menee kirjeen muu sisältö täysin hukkaan. Otsikoiden testaamiseen ja vaihtoehtojen puntaroimiseen kannattaa siis käyttää aikaa.

Vinkki:

Usein otsikkoa työstäessä jää puntaroimaan useamman vaihtoehdon välille. Kokeile otsikoiden työstämiseen A/B testausta, jonka avulla voit kokeilla eri otsikkovaihtoehtojen toimivuuden. A/B testaus selvittää automaattisesti, mikä vaihtoehdoista suoriutuu parhaiten ja optimoi kirjeen toimivammalle vaihtoehdolle.

Tutustu Postiviidakon A/B testaukseen

  • 58 % ihmisistä sanoo tarjouksien ja alennusten olevan pääsyy siihen, että he tilaavat uutiskirjeen.
  • 98 % markkinoijista pitää sähköpostimarkkinoinnin kautta generoituneita liidejä edullisina.

Kommentti:

Kävijöiden tuominen verkkopalveluun on tärkeää, on kyse sitten verkkosivustosta tai verkkokaupasta. Uutiskirje on yksi parhaista tavoista kävijäpiikkien saamiseen sivustolle, mikä luonnollisesti korostuu verkkokaupassa erilaisten tarjous- ja alennuskampanjoiden yhteydessä. Sähköpostimarkkinointia, kuten muitakin digimarkkinoinnin keinoja, voidaan pitää yleisesti kustannustehokkaina. Hyödyt on kuitenkin vaikea saavuttaa, ellei toiminnassa ole jatkuvuutta ja pitkäjänteisyyttä ja elleivät eri digimarkkinoinnin keinot puhu keskenään samaa kieltä.

Vinkki:

Pyri katsomaan digimarkkinointia kokonaisuutena, mutta etene askel kerrallaan. Irralliset toimenpiteet eivät yksinään riitä, vaan kokonaisuuden tulisi pelata yhteen ja kunkin digimarkkinoinnin toimenpiteen ruokkia toinen toistaan. Jotta digimarkkinointi voi toimia jatkumona, tarvitaan työkaluja jotka puhuvat samaa kieltä ja luovat keskenään synergiaetua.

Tutustu Viidakko Marketing Cloud -ajatteluun

  • Trigger sähköpostien avausprosentit ovat lähes 50 % luokkaa ja klikkausprosentit keskimäärin tuplasti suuremmat kuin muussa sähköpostimarkkinoinnissa. Kuitenkin ne edustavat vain noin 2,5 % koko sähköpostimarkkinoinnin volyymista.

Kommentti:

Jo pitkään on puhuttu siitä, ettei puhdas massamarkkinointi useinkaan ole tehokasta ellei viestintä ole tarkkaan kohdennettua ja sisällöltään releventtia. Tästä kielivät myös viimeaikaiset tilastot avausprosenttien putoamisesta: vastaanottajalleen epärelevantti viesti menee entistä helpommin suoraan avaamattomana roskakoriin.

Vinkki:

Kohdenna sähköpostimarkkinointisi tarkasti, pidä huolta listojesi siisteydestä ja mieti millainen sisältö vastaanottajiasi oikeasti kiinnostaa. Postiviidakon avulla voit toteuttaa näyttävät graafiset uutiskirjeet – yhdistettynä Koodiviidakon ViidakkoCEM-työkaluun uutiskirjeet toimivat triggereiden avulla markkinoinnin automaatiojärjestelmänä. CEM kerää seurannan avulla dataa verkkopalvelun käyttäjistä ja yhdistää tämän tiedon markkinoinnin työkaluihin. Tuloksena on automaatioputkia, joiden myötä verkkopalvelun käyttäjä saa kohdennettua sähköistä markkinointia, oikea-aikaisesti.

Tutustu ViidakkoCEM -automaatiojärjestelmään



Statistiikka-lähde:

HubSpot's Inbound Internet Marketing Blog, The Ultimate List of 2012 Email Marketing Stats

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Tehokas tiedottaminen: näin onnistut lehdistötiedotteen lähettämisessä [infograafi]

Selvittääksemme, mikä on hyvän tiedottamisen salaisuus, päätimme kysyä asiasta suoraan toimittajilta. Toteutimme yhdessä Mediaviikon kanssa kansainvälisen toimittajakyselyn, johon vastasi yhteensä 618 media-alan ammattilaista kuudesta eri maasta.

Lue lisää

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

6 tapaa kertoa asiakkaillesi, että välität

Markkinoinnin automaation avulla voit luoda ja lähettää asiakkaillesi relevanttia sisältöä juuri oikeaan aikaan perustuen heidän ostokäyttäytymiseensä tai asiakashistoriaansa. Listasimme kuusi tapaa hyödyntää markkinoinnin automaatiota asiakasviestinnässä.

Lue lisää

Mikä on hyvä CTR?

Kuulemme lähes päivittäin asiakkailtamme ja prospekteilta kysymyksiä siitä, mitä onnistunut uutiskirjeviestintä oikeastaan tarkoittaa. Mikä on hyvä avaus- tai klikkausprosentti?

Lue lisää