Uutinen

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 4: olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen

Ota yhteyttä
Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 4: olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen Ymmärrys asiakkaasta on usein jakautunut pieniin palasiin: asiakaspalvelu tuntee yhden osan, markkinointi toisen, myynti kenties kolmannen.

Useimmat yritykset keräävät jatkuvasti valtavia määriä tietoa asiakkaistaan. Tiedon määrästä huolimatta kokonaiskuva puuttuu – puhumattakaan siitä, että sitä käytettäisiin hyväksi markkinoinnin toimenpiteissä.

Arvokas tieto jää usein hyödyntämättä, koska dataa kertyy useisiin eri järjestelmiin, joita ylläpitävät eri osastot ja henkilöt, jotka eivät kommunikoi keskenään. Ymmärrys asiakkaasta on jakautunut pieniin palasiin: asiakaspalvelu tuntee yhden osan, markkinointi toisen, myynti kenties kolmannen. Data makaa järjestelmissä ilman, että siinä piilevää potentiaalia osataan hyödyntää.

Miten olemassa olevaa asiakastietoa voitaisiin hyödyntää markkinoinnin toimenpiteissä? Käymme artikkelissamme läpi konkreettisia esimerkkejä, joissa eri järjestelmistä saatu tieto yhdistyy markkinoinnin käyttöön automaatioiden avulla.

CRM + markkinoinnin automaatio

Asiakastietojärjestelmän (CRM) yhdistäminen markkinoinnin automaatiojärjestelmään auttaa myyntiä ja markkinointia toimimaan tehokkaammin yhteistyössä.

Esimerkkejä automatisoiduista viesteistä, joissa hyödynnetään CRM-järjestelmästä löytyvää tietoa:

  • Automatisoi kohdennetut uutiskirjeet eri segmenteille asiakkuuden vaiheen tai aktiivisuuden perusteella
  • Lähetä automaattinen tarjous/tapaamisehdotus asiakkaille, joilla ei ole ostotapahtumia vuoteen
  • Lähetä kutsu tapahtumaan kaikille prospekteille, joiden kanssa on takana jo yksi tapaaminen
  • Lähetä automaattinen muistutus sopimuksen uusimisesta hyvissä ajoin ennen sopimuskauden päättymistä
  • Lähetä automaattinen tervetulokampanja asiakkaille, joiden kanssa on juuri kirjoitettu sopimus
  • Kerää automaattisesti palautetta sopimuksen irtisanoneilta tai entisiltä asiakkailta.

Verkkokauppa + markkinoinnin automaatio

Verkkokaupan asiakastiedon yhdistäminen markkinoinnin automaatioon toimii erityisen hyvin lisämyynnissä ja ristiinmyynnissä, mutta tarjoaa myös muita mahdollisuuksia.

  • Segmentoi asiakkaat ostojen perusteella ja lähetä kohdennetut uutiskirjeet eri ryhmille
  • Lähetä tietyn tuotteen ostajille automaattinen uutiskirje, jossa suosittelet tuotteen kanssa yhteensopivia tuotteita
  • Lähetä säännöllisesti tilattavan tuotteen ostajalle muistutus, että olisi aika uusia tilaus
  • Lähetä tuotteen ostaneelle automaattinen tietopaketti parhaista tavoista hyödyntää tuotetta
  • Lähetä muistutus hylätystä ostoskorista, ja tarjoudu auttamaan ongelmatilanteissa.

Varausjärjestelmä + markkinoinnin automaatio

Erilaiset varausjärjestelmät tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia automaatioiden luovaan hyödyntämiseen. Oli kyse sitten hotellivarauksesta, hammaslääkärikäynnista tai katsastuksesta, on lisä- ja ristiinmyynnin ja asiakkuuden kehittämisen mahdollisuuksia runsaasti.

  • Tarjoa hotellin kansainvälisestä hotellivarauspalvelusta varanneelle parempaa hintaa, jos tämä ensi kerralla varaa suoraan hotellin omasta järjestelmästä. Näin vältät välityspalkkiot.
  • Lähetä lomamatkan varanneelle automaattinen drip-kampanja, joka kertoo tulevasta matkakohteesta ja samalla markkinoi maksullisia lisäpalveluita
  • Lähetä tarjous hammastarkastuksesta tai katsastuksesta vuosi sitten asioineelle
  • Tarjoa risteilyn varannelle korotusta parempaan hyttiluokkaan ja kannusta tekemään ravintolavaraukset etukäteen
  • Pyydä automaattisesti palautetta tapahtuman jälkeen ja markkinoi seuraavaa tapahtumaa.

Olemassa oleva asiakastieto automaatioiden lähtökohtana

Olemassa oleva asiakastieto ja sen ajantasaisuus ovat loistava lähtökohta personoidulle viestinnälle ja markkinoinnin automaatiolle. Markkinoinnin automaatioiden käyttöönotossa kannattaakin lähteä liikkeelle valjastamalla jo kerättyä asiakastietoa hyötykäyttöön. Näin toimimalla päästään kokeilemaan automaatiota heti käytännön tasolla, tiedetään mitä tietoa on olemassa ja mitä tietoa tarvitaan lisää viestinnän kehittämiseksi.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, jos haluat keskustella tarkemmin markkinoinnin automaatiosta ja asiakastiedon hyödyntämisestä. ViidakkoCEM on kotimainen ja ketterä automaatiotyökalu, jonka avulla pääset nopeasti toteutuksen tasolle ja kokeilemaan automaatiota käytännössä.

Tutustu artikkelisarjan aiempiin osiin

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

5 syytä miksi sinunkin pitäisi seurata sosiaalista mediaa

Sosiaalinen media ei ole enää pitkään ollut pelkästään kissavideoiden ja viime viikonlopun juhlakuvien jakamisen kanava. Tutkimusten mukaan jopa 71 % verkkokauppojen asiakkaista kokevat, että sosiaalisella medialla on ollut vaikutusta heidän ostokäyttäytymiseensä.

Lue lisää

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää