Uutinen

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 3: Drip-kampanjat – tippa tipalta kohti tavoitetta

Ota yhteyttä
Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 3: Drip-kampanjat – tippa tipalta kohti tavoitetta Yhteistä kaikille drip-kampanjoille on tarkka kohdentaminen ja asiakkaan toimintatapojen mallintaminen. Mitä tarkemmin eri vaiheet pohditaan, sitä parempi tulos. Yhteistä kaikille drip-kampanjoille on tarkka kohdentaminen ja asiakkaan toimintatapojen mallintaminen. Mitä tarkemmin eri vaiheet pohditaan, sitä parempi tulos.

Automaatioketju eli niin sanottu drip-kampanja on sarja oikea-aikaisia viestejä, jotka käynnistyvät jostain tapahtumasta tai ajankohdasta. Tapahtuma voi olla esimerkiksi hotellivaraus, kanta-asiakkuusrekisteröinti, tilaus verkkokaupasta tai mikä tahansa asiakaskohtaaminen. Yhtä lailla automaatioketju voi perustua aikaan, ja aktivoitua esimerkiksi 6 kuukautta tietyn tapahtuman, kuten verkko-ostoksen jälkeen.

Drip-kampanjan kohderyhmänä voivat olla yrityksestä riippuen liidit, nykyiset asiakkaat, fanit, työntekijät, yhteistyökumppanit, lukijat tai esimerkiksi verkkokaupan uudet asiakkaat. Automaatioketjun ei tarvitse muodostua pelkästään sähköposteista, vaan mukana voi olla SMS-viestejä ja sosiaalisen median kanavia. Yhteistä kaikille drip-kampanjoille on tarkka kohdentaminen sekä asiakkaan toimintatapojen mallintaminen ja muuttaminen viesteiksi. Mitä tarkemmin eri vaiheet pohditaan, sitä parempi tulos. Ketjusta voidaan rakentaa myös useita eri versioita, jotka siirtävät asiakasta eteenpäin eri tavoin riippuen tämän käyttäytymisestä.

Ohjaa kohti ostoa

Perinteisin tapa hyödyntää drip-kampanjoita on ohjata asiakas askel askeleelta kohti ostoa. Esimerkkiketju, joka aktivoituu uutiskirjeen tilauksesta:

  1. Tervetuloa tilaajaksi & esittely yrityksen palveluista.
  2. Lataa uusin whitepaper markkinoinnin automaatiosta – haluaisitko varata ajan konsultaatioon?
  3. Toivottavasti olet viihtynyt uutiskirjeemme parissa – saanemme esitellä uusimman tuotteemme?
  4. Kutsu messuille – tapaa myös myyjämme.

Opeta

Koska ihminen oppii parhaiten saadessaan tietoa vähitellen, ovat drip-kampanjat erityisen hyödyllisiä kouluttamiseen. Uusi asiakas voidaan esimerkiksi opettaa hyödyntämään hankkimaansa järjestelmää kertomalla kerran kuussa lisää järjestelmän käytöstä. Esimerkkiketju, joka aktivoituu tuotteen ostosta:

  1. Tervetuloa käyttäjäksi – tässä viisi askelta, joilla pääset alkuun.
  2. Toivottavasti viihdyt tuotteemme parissa – lataa pikaopas, jonka avulla saat siitä enemmän irti.
  3. Oletko törmännyt ongelmiin? Tässä tavallisimpia kysymyksiä ja ratkaisuja (P.S. Tiesithän, että voit ostaa myös lisäkoulutusta?)
  4. Asiakkaamme kertovat: case-esimerkkejä järjestelmän käytöstä.

Herättele

Drip-kampanjoita käytetään usein passivoituneiden asiakkaiden herättelyyn – ja kenties hyvästelyyn. Esimerkkiketju kampanjasta, joka aktivoituu asiakkaan oltua vuoden ostamatta:

  1. Ikävää, ettemme ole kuulleet sinusta hetkeen – tervetuloa shoppailemaan 50 prosentin alennuksella!
  2. Vielä on päivä aikaa käyttää alennuskuponkisi.
  3. Toisto vaiheille 1–2 seuraavan kampanjan aikana.
  4. Ikävää, ettet ole ostanut verkkokaupastamme hetkeen. Emme kuitenkaan vaivaa sinua pidempään! Poistut nyt uutiskirjelistaltamme, mutta voit liittyä uudelleen täältä, mikäli haluat palata.

Myy lisää

Kun asiakas on ostanut jotakin, esimerkiksi yön hotellissa, voidaan viestiketjun avulla tarjota muita ostoon liittyviä palveluja. Esimerkki majoitusta tarjoavan varaussivuston viestiketjusta:

  1. Kiitos varauksestasi – haluaisitko korottaa huoneluokkaasi?
  2. Lomasi lähenee – tässä vinkkejä, mitä voit tehdä lomakaupungissa.
  3. Enää viikko lomaan – oletko tehnyt varauksen hotellin ravintolaan ja day spahan?
  4. Tervetuloa huomenna! Haluatko tilata jotakin odottamaan huoneeseesi?
  5. Kiitos käynnistäsi – varaa seuraava yö 20 prosentin alennuksella suoraan hotellista ja säästä.

Edellä mainitut ovat vain yksittäisiä esimerkkejä viestiketjuista – käytännössä drip-kampanjoita voidaan hyödyntää mihin tahansa tarkoitukseen, jossa hyödytään asiakkaan muistuttamisesta tai vaiheittaisuudesta. Fiksusti tehdyt viestiketjut säästävät parhaimmillaan resursseja, pitävät yrityksesi asiakkaan mielessä sekä helpottavat myyntitiimin työtä. 

Muita esimerkkejä toimivista drip-kampanjoista:

  • Tarjouskampanjat (etukäteismarkkinointi, tarjoukset kampanjan aikana, viime hetken muistutukset, seuraavan tarjouskampanjan mainostus)
  • Tervetulokampanjat uusille asiakkaille.
  • Yrityksen pitäminen mielessä – säännöllinen kutsuminen tapahtumiin, tuotteiden esittely jne.
  • Tapahtumamarkkinointi: save the date -etukäteismarkkinoinnista tapahtumatiedotukseen ja palautekyselyyn.
  • Muistututukset – esimerkiksi sopimuksen uusintapäivän tai säännöllisesti tilattavan tuotteen tilauspäivän lähestyessä.

Automaatioketjujen ei tarvitse aina olla monimutkaisia, sillä aivan yksinkertaisetkin viestiketjut auttavat pitämään yrityksen ja palvelun kohderyhmän mielessä. Ketjuja ei tarvitse tehdä kerralla kuntoon, vaan niitä voidaan viilata ja muokata saadun kokemuksen ja palautteen myötä. Tärkeää on valita automaatiotyökalu, jolla voidaan luoda ketterästi uusia automaatioketjuja ja muokata vanhoja.

Kiinnostuitko drip-kampanjoiden luomisesta? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme niin keskustellaan tarkemmin viestiketjujen hyödyntämisestä toimialallanne. ViidakkoCEM on kotimainen ja ketterä työkalu markkinoinnin automaatioon, jolla on helppo toteuttaa niin yksittäisiä automaatioita kuin useamman viestin drip-ketjuja.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tehokas tiedottaminen: näin onnistut lehdistötiedotteen lähettämisessä [infograafi]

Selvittääksemme, mikä on hyvän tiedottamisen salaisuus, päätimme kysyä asiasta suoraan toimittajilta. Toteutimme yhdessä Mediaviikon kanssa kansainvälisen toimittajakyselyn, johon vastasi yhteensä 618 media-alan ammattilaista kuudesta eri maasta.

Lue lisää

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

6 tapaa kertoa asiakkaillesi, että välität

Markkinoinnin automaation avulla voit luoda ja lähettää asiakkaillesi relevanttia sisältöä juuri oikeaan aikaan perustuen heidän ostokäyttäytymiseensä tai asiakashistoriaansa. Listasimme kuusi tapaa hyödyntää markkinoinnin automaatiota asiakasviestinnässä.

Lue lisää

Mikä on hyvä CTR?

Kuulemme lähes päivittäin asiakkailtamme ja prospekteilta kysymyksiä siitä, mitä onnistunut uutiskirjeviestintä oikeastaan tarkoittaa. Mikä on hyvä avaus- tai klikkausprosentti?

Lue lisää