Uutinen

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 1: pienistä puroista asiakaskokemukseen – arjen tärkeät automaatiot

Ota yhteyttä
Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 1: pienistä puroista asiakaskokemukseen – arjen tärkeät automaatiot Automaattiset viestit ovat ensisijaisesti hyvää asiakaspalvelua. Kuvittele verkkopalvelu fyysisenä kauppana myyjineen. Miten myyjät toimivat ja huomioivat asiakasta?

Jokainen kontaktipiste – hetki, jolloin asiakas on tekemisissä yrityksen kanssa – on arvokas. Yhdessä ne luovat asiakaskokemuksen ja lopulta määrittävät sen, mitä viivan alle jää.

Tunnetusti uuden asiakkaan hankkiminen on monin verroin kalliimpaa kuin olemassa olevan asiakkuuden pitäminen ja kehittäminen. Sama pätee viestintään. Käytämme paljon rahaa mainontaan houkutellaksemme uusia asiakkaita ja luodaksemme kontaktipisteitä. Emme aina kuitenkaan muista, että nykyiselle asiakkaalle kohdistettu viestintä on paljon edullisempaa sekä usein myös kannattavampaa.

Tammikuussa listasimme viisi markkinoinnin automaation toimenpidettä, jotka jokaisen markkinoijan tulisi tehdä vuonna 2015. Nyt on aika katsoa tarkemmin, mitä listan ensimmäinen kohta ”automatisoi markkinoinnin perusviestit” käytännössä tarkoittaa.

Kiitos ja tervetuloa uudelleen – automaatio-oppeja myyntitiskin takaa

Automaattiset viestit ovat usein ensisijaisesti hyvää asiakaspalvelua. Kuvittele verkkopalvelu fyysisenä kauppana myyjineen. Miten myyjät toimivat ja huomioivat asiakasta?

Siirrä nyt havaintosi digitaaliseen maailmaan ja automaattisiksi sähköpostiviesteiksi.

Voit esimerkiksi:

  • toivottaa uutiskirjeen tilaajan tervetulleeksi
  • kysyä asiakkaalta, joka ei ole hetkeen ostanut, voitko auttaa
  • muistuttaa avoimeksi jääneestä ostoskorista ja tarjoutua auttamaan mahdollisessa ongelmatilanteessa
  • kiittää ostoksista ja kertoa niiden saapumisaikataulun ja asiakaspalvelun yhteystiedot
  • kiittää tapahtumaan ilmoittautumisesta ja kertoa käytännön järjestelyistä
  • kiittää tapahtumaan osallistumisesta
  • pyytää palautetta
  • kertoa, että palaute on vastaanotettu ja miten siihen reagoidaan
  • kiittää varauksesta.

Kiitos, että olet asiakkaamme – ylitä odotukset huippumyyjien tavoin

Monelle asiakkaalle jo hyvä asiakaspalvelu riittää. Ne, jotka tähtäävät korkeammalle, asiakkaan odotusten ylittämiseen ja yllättämiseen, usein kuitenkin voittavat.

Kuvittele nyt, kuinka ammattitaitoinen ja innostunut myyjä toimii palvellessaan tuttua asiakasta, ja muuta tämä jälleen viesteiksi.

Voit esimerkiksi:

  • muistaa syntymäpäivänä
  • kiittää asiakkuuden vuosipäivänä
  • suositella lisäksi tuotteita, joista aidosti uskot asiakkaan pitävän
  • antaa käyttövinkkejä tai suositella lisäpalveluita
  • yllättää iloisesti lahjoin
  • muistuttaa lähestyvästä tapahtumasta
  • muistuttaa oston yhteydessä alennusmyyntien alkamisesta
  • muistuttaa tietyin väliajoin (esimerkiksi lisäravinnetta puolivuosittain) ostavaa asiakasta siitä, että on aika tilata.

Hyödynnä huomio – tyylillä ja taidolla

Asiakas on helpompi saada avaamaan syntymäpäivälahja kuin myyntiviesti. Kun kerran olet saanut asiakkaasi huomion, pidä huoli, että viestissä on mukana myös muuta: tarjous, vinkkejä ja lisäpalveluita, muistutus alennusmyynneistä tai vaikkapa uudesta liikkeestä.

Muista kuitenkin jättää itse asia päärooliin. Jos sisältö ei vastaa asiakkaan odotusta, hän tuskin toiste avaa viestejäsi.

Haluatko kuulla lisää siitä, miten markkinoinnin automaatioita toteutetaan käytännössä? Ota yhteyttä ja pyydä meidät kylään!

Koodiviidakon ViidakkoCEM-työkalu on ketterä ja kotimainen vaihtoehto markkinoinnin automaatioon.

Pyydä esittely ViidakkoCEM-automaatiotyökalusta

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

100 vinkkiä digimarkkinointiin ja -viestintään

Suomen 100-vuotistaipaleen kunniaksi halusimme kiittää kotimaatamme. Keräsimme kokoon 100 vinkkiä digitaaliseen markkinointiin ja viestintään.

Lue lisää

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

8 vinkkiä juhlapyhien sähköpostimarkkinointiin [infograafi]

Vaikka jouluun on vielä aikaa, alkaa juhlapyhien markkinoinnin valmistelu jo monta kuukautta etukäteen. Kokosimme 8 vinkkiä auttamaan sinua juhlakauden sähköpostimarkkinoinnissasi.

Lue lisää

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Black Friday ja Cyber Monday -vinkit verkkokauppiaalle

Black Fridayta vietetään jälleen 24.11.2017. Sen lisäksi Suomeen on rantautumassa Cyber Monday, joka on Black Fridayn jälkeinen maanantai eli 27.11.2017. Verkkokauppiaalle pitkä kampanjaviikonloppu tarkoittaa joko erinomaista myyntiä tai mahdollisuuksia siihen.

Lue lisää