Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Lomaile niin, ettei kukaan huomaa sinun lomailevan ja muita jouluvinkkejä

0
Lomaile niin, ettei kukaan huomaa sinun lomailevan ja muita jouluvinkkejä
Jaa

Jouluna levätään ja rauhoitutaan – sekä shoppaillaan. Joulunalusaika on monilla toimialoilla vuoden parasta myyntiaikaa, mutta asiakkaiden aktiivisuus ei lopahda myöskään joulun pyhinä. Pitkinä vapaapäivinä ihmisillä on aikaa selailla nettiä, käyttää joululahjaksi saatuja lahjakortteja ja vaihtaa paketista paljastuneita vääränkokoisia villapaitoja.

Pyhien aikana voi tehdä paljon muutakin kuin myydä. Joulu on erinomaista aikaa rakentaa brändiä, syventää asiakassuhteita ja saada näkyvyyttä mielenkiintoisilla sisällöillä.

Etukäteen suunnittelemalla ja ajastamalla voit itsekin lomailla jouluna huoletta. Tässä viisi vinkkiä joulunajan markkinointiin ja viestintään.

1. Luo joulun klikatuimmat uutiskirjeet

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada aikaan myyntiä. Joulunalusaikana avauksista ja klikkauksista on kova kilpailu, joten mahdollisimman tarkasti suunniteltu ja kohdennettu viesti todennäköisesti voittaa.

Markkinoinnin automaatiota hyödyntävät tietävät jo, mitä asiakas osti joululahjaksi viime vuonna, ja osaavat ehdottaa tälle tuotteita sen perusteella. Muiden on tyydyttävä segmentoimaan mahdollisimman tarkasti.

Käytännön apua kiireiselle

Vaikka moni nauttii joulunalusajasta, on se myös kiireen ja stressin kulta-aikaa. Auta asiakasta sähköpostiviesteillä, jotka tekevät joulushoppailusta vaivatonta: koosta valmiita lahjaideoita, tarjoa lahjojen paketointia ja muistuta asiakkaitasi viimeisistä tilauspäivistä. Kokeile myös tekstiviestimuistutusta.

Otsikoi käytännönläheisesti: esimerkiksi “Joulun 2019 parhaat lahjaideat vaimolle” ja “Tilaa kolmen päivän sisällä, niin lahjat ehtivät jouluksi” tarjoavat ratkaisua asiakkaan lahjapulmiin.

Älä päästä asiakasta hyppysistäsi hevillä – hän saattaa arvostaa apuasi kiireen keskellä, vaikka ei heti teekään ostopäätöstä. Jos asiakas on osoittanut kiinnostusta joulupakkauksiasi kohtaan mutta ei ole vielä ostanut, kannattaa häntä muistuttaa tuotteista muutaman päivän kuluttua – ja tarjota samalla paria muutakin vaihtoehtoa valikoimasta.

Suuri osa shoppailijoista etsii lahjoja vielä joulukuun puolenvälin jälkeenkin. Tarjoa viime hetken shoppailijoille esimerkiksi itse tulostettavia lahjakortteja ja mainosta kivijalkaliikkeesi aukioloaikoja aaton lähestyessä.

Muista asiakkaitasi

Jos teet vain yhden erottuvan kampanjan vuodessa, on joulusesonkina aika toimia. Ilahduta asiakkaitasi esimerkiksi automaatiokampanjana toteutetulla joulukalenterilla. Kätke luukkujen taakse tietoa loistavista tarjouksista, kiinnostavia blogisisältöjä ja jouluisia videotervehdyksiä.

Lahja avataan helpommin kuin tarjous. Lähetä parhaille asiakkaillesi kaunis joululahjasähköposti lahjakortin tai glögikutsun kera. Samalla syvennät asiakassuhdetta ja varmistat, että asiakas asioi kanssasi myös ensi vuonna.

Muista asiakkaitasi myös sähköisellä joulukortilla.

Kohdenna ja ristiinmyy

Joulun suosikkilahjoja kannattaa nostaa esille sähköpostimarkkinoinnissa myös joulumyynnin jälkeen, sillä välipäivät ovat oivallista aikaa lisämyynnille ja ristiinmyynnille. Geneeristä massaviestiä paremmin toimii esimerkiksi “Toiko pukki iPhone 11 Pro:n? Osta tästä lisävarusteet joulun erikoishintaan”.

Lahjakortit käyttöön

Yllättävän moni joululahjaksi saatu lahjakortti jää vuosittain käyttämättä – ja samalla sen myötä tuleva lisämyynti jää saamatta. Kannusta lahjakortin käyttämiseen lähettämällä lahjakortin ostaneelle automaattinen uutiskirje, joka antaa vinkkejä lahjakortin käyttöön. Pyydä kertomaan vinkit lahjan saajalle tai lähettämään kirje tälle eteenpäin lahjan antamisen jälkeen. Lähetä vielä muistutus joitakin kuukausia ennen lahjakortin umpeutumista ja tee lahjakortin käytöstä helppoa.

2. Sinä lepäät, some ei

Sosiaalinen media hiljenee juhlapyhien aikaan, joten se on myös parasta aikaa erottua joukosta. Suunnittele ja ajasta somepäivitykset pyhien ajalle. Ajastaminen onnistuu eri medioissa eri tavalla, esimerkiksi:

  • Facebookissa ajastusmahdollisuus löytyy sovelluksen omista asetuksista.
  • Twitterissä itsessään ei ole ajastusmahdollisuuksia, mutta maksuttomassa Tweetdeckissä sen sijaan on. 
  • Instagram-julkaisujen ajastus onnistuu erillisellä sovelluksella, joita on tarjolla useita erilaisia. Kokeile esimerkiksi Later-sovellusta, jossa voit myös tarkastella miltä ajastetut materiaalit tulevat näyttämään kuvafeedissäsi. Koska julkaisusovellukset eivät ole Instagramin omia, kannattaa ne testata huolella ennen käyttöä.
  • LinkedInissä julkaisujen ajastaminen ei ole mahdollista. Julkaisutekstit kannattaa kuitenkin kirjoittaa itselleen valmiiksi ylös, jotta julkaiseminen sujuu jouhevammin.

Jos et itse seuraa yrityksesi sosiaalista mediaa loman aikana ja ole paikalla reagoimassa, kannattaa ajastaa brändin mukaisia mutta silti yksinkertaisia, neutraaleja ja positiivisia viestejä, kuten juhlapyhien toivotuksia ja tunnelmallisia fiiliskuvia. Tarkista, että viestit ovat hyvin selkeitä, jotta et joudu käyttämään arvokasta vapaa-aikaasi keskusteluketjuihin vastaillen ja tarjouksen pientä printtiä tarkentaen.

Jos et itse seuraa yrityksesi sosiaalista mediaa loman aikana ja ole paikalla reagoimassa, kannattaa ajastaa selkeitä, neutraaleja ja positiivisia viestejä. Jäätelöyritys 3 Kaverin jouluntoivotus Facebookissa on yksinkertainen mutta silti brändin mukainen.

Jäätelöyritys 3 Kaverin jouluntoivotus Facebookissa on yksinkertainen mutta silti brändin mukainen.

3. Luo joulumieltä sisällöillä

Joulu tuo monissa esiin tunteita, ja sitä kannattaa käyttää hyväksi. Nyt on aika jakaa suloisimmat toimistokoirakuvat tonttuhatuilla, luoda tunnelmallinen brändivideo tai koota omannäköisenne Spotify-joululaululista.

Jouluna voi myös luontevasti tuoda esiin yrityksen pehmeää puolta. Osallistukaa vapaaehtoistyöhön, kerätkää joululahjoja vähäosaisille, luokaa sisäinen äänestys lahjoituskohteesta ja lahjoittakaa joululahjarahat hyväntekeväisyyteen. Muistakaa kertoa aktiivisuudestanne asiakkaillenne lehdistötiedotteiden ja somen kautta – myös media janoaa jouluisia uutisia.

Huom! Nähdäksesi videon, anna evästehallinnassa suostumus vähintään Markkinointi-kohtaan. Avaa evästehallinta.

Käytä luovuutta joulukampanjoissa: Finnair toteutti talvisen taikamaailman lapsiasiakkaidensa piirrosten perusteella ja julkaisi tempauksesta mieltälämmittävän videon.

4. Hio verkkosivut joulukuosiin

Ennen lomalle jääntiä on hyvä tarkastella omia verkkosivuja käytettävyyden näkökulmasta. Pärjääkö asiakas pari päivää ilman tukeasi vai turhautuuko hän oitis? Mitä kattavampi asiakaspalveluosio on, sitä vähemmän on tarvetta yksinkertaisille yhteydenotoille. Tarkasta lisäksi, että sivut toimivat hyvin myös sohvan nurkasta tabletilla ja mobiililaitteilla.

Mikäli odotat myyntirikasta joulunaikaa, kannattaa verkkokaupan etusivu ajastaa täyteen mielenkiintoisia, vaihtuvia tarjouksia, jolloin asiakas palaa uudelleenkin verkkokaupan ääreen.

Välipäivinä verkkosivuille saavutaan tutkimaan, mihin lahjakortti kelpaa tai miten lahjaksi saatu hittituote kootaan. Nosta välipäivien tärpit näkyvästi esille, esimerkiksi ”Saitko joululahjaksi lahjakortin? Varaa lomasi nyt niin saat 20 prosenttia alennusta” ja ”Saitko lahjaksi uusimman Keittiön hittiväline 2019 -laitteen? Katso ohjevideo sen kokoamisesta”. Ota huomioon myös lahjojen vaihtajat ja nosta selkeästi esiin tieto siitä, miten ja milloin lahjat voi vaihtaa – ja varmista, että asiakkaan mukaan tarttuu muutakin.

Joululahjojen myötä sivuille saattaa eksyä paljon kävijöitä, jotka eivät muuten olisi päätyneet asiakkaaksi. Pyri tunnistamaan heidät heti ja luo automaattinen kampanja, jolla nämä joulun aikana vierailleet muutetaan ajan mittaan asiakkaiksi.

Verkkokaupat eivät ole ainoita sivuja, joilla joulun aikana vieraillaan. Jos odotat paljon kävijöitä, muuta sivun ulkoasua jouluiseksi esimerkiksi taustakuvan vaihdolla. Ehkä yhteystietosivun henkilöille voisi vaihtaa joulukauden ajaksi tonttulakkikuvat?

5. Automatisoi asiakaspalvelu

Varmista, ettei asiakas jää huomiotta silloinkaan, kun sinä keskityt lomailuun. Automatisoimalla asiakaspalveluviestit päästään jo pitkälle. Toivota uusi uutiskirjeen tilaaja lämpimästi tervetulleeksi, kiitä tilauksesta ja pyydä palautetta pari viikkoa ostotapahtuman jälkeen.

Aseta automaattiset vastaukset myös yhteydenottolomakkeisiin, jotta asiakas tietää vastauksessa kestävän hieman tavallista pitempään. Lähetä yhteyttä ottaneelle linkki usein kysytyt kysymykset -sivulle ja kerro samalla, milloin olet takaisin sorvin ääressä ja mitä tehdä, jos asiakas ei pysty millään odottamaan.

Markkinointivinkkejä ja työkaluja uuteen vuoteen

Uusi vuosi, uudet markkinointikujeet. Löytyisikö näistä blogisisällöistä vinkkejä ensi vuoden markkinointitoimenpiteisiisi?

Markkinointi ja viestintä on kokonaisuus, jonka osia ei voi erottaa toisistaan. Liana Technologies tarjoaa kokonaisvaltaiset markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut, jotta sinä voisit keskittyä olennaiseen.

Ota yhteyttä

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja