Uutinen

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Ota yhteyttä 4
Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun Yksinkertaisen somen kuvasisällön ja artikkelikuvituksen tekemiseen ei välttämättä vaadita satojen eurojen ohjelmia ja graafisen alan tutkintoa.

Cover-kuva Facebookiin, profiilikuva Twitteriin, infografiikat artikkelin kuvitukseen ja joulutervehdykset asiakkaille – kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat työt, kuten kuvastot, kampanjoiden ilmeet ja verkkosivujen ulkoasun voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta.

Yksinkertaisen kuvasisällön tekemiseen ei välttämättä vaadita satojen eurojen ohjelmia ja graafisen suunnittelun tutkintoa. On hyvä kartoittaa oman yhtiön sisäinen osaaminen sekä kuvankäsittelyn ja grafiikan tekemisen tarpeet: Ulkoistetaanko valokuvaus vai kaivataanko grafiikkaominaisuuksien lisäksi myös kattavia valokuvien käsittelytyökaluja? Tarvitaanko vain yksinkertaisia kuvia vai onko suunnitelmissa monimutkaisempien kokonaisuuksien rakentaminen?

Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä:

1. Ilmaiset banneriohjelmat ja -sovellukset

Vaativuustaso: Helppo
Investointi: Ilmainen tai pieni
Monipuolisuus: Yksinkertainen

Internet on pullollaan enimmäkseen ilmaisia, mutta yksinkertaiseen grafiikkaan hyvin soveltuvia ohjelmia ja selainpohjaisia sovelluksia. Usein näistä ohjelmista on myös olemassa maksullinen, laajennettu versio, mutta yksinkertaisiin grafiikkatarpeisiin, kuten tekstin lisäämiseen tai kuvien rajaamiseen ilmaisversiot soveltuvat usein mainiosti.

Varsinainen valokuvien jälkikäsittely näissä on usein rajattu tai siihen ei ole ollenkaan mahdollisuutta, mutta mikäli käytössäsi on laadukkaita valokuvia ammattilaiselta tai kuvapankkikuvia, niitä harvemmin tarvitsee enää jälkikäteen käsitellä. Some-kuviin ja uutiskirjekuvitukseen riittää usein yksinkertaiset tekstien ja muiden graafisten elementtien lisäykset.

Fonttien käyttö näissä sovelluksissa voi olla rajallista, joten mikäli yrityksesi graafinen ilme sisältää muita kuin tavallisimpia fontteja, nämä eivät välttämättä riitä käyttöösi.

Kuva: Canvalla voi tehdä yksinkertaisia kuvia esimerkiksi Facebookiin, mutta ilmaisessa versiossa fonttien käyttöä on rajoitettu.

Myös älypuhelimille löytyy useita ilmaisia applikaatioita tekstin ja yksinkertaisen grafiikan lisäämiseksi kuviin. Mikäli käytät pääosin puhelinta sisältösi päivittämiseen, voivat myös puhelinsovellukset olla hyvä vaihtoehto helppoon ja nopeaan kuvankäsittelyyn.

Kokeile esimerkiksi: Canva, Pablo, Picmonkey

2. Ilmaiset kuvankäsittely- ja grafiikkaohjelmat (open source)

Vaativuustaso: Kohtalainen
Investointi: Ilmainen
Monipuolisuus: Hyvä

Mikäli kuvankäsittely- tai grafiikkatarpeet ovat isommat, mutta investointimahdollisuudet ovat pienet, on myös olemassa laajempia, ilmaisia avoimen lähdekoodin ohjelmia. Nämä usein vaativat enemmän opettelua ja myös tuntemusta alalta, mutta niillä saa aikaiseksi monipuolisempaa jälkeä. Mikäli valokuvat otetaan yhtiön sisällä, tarjoavat tällaiset ohjelmat myös mahdollisuuden valokuvien kattavaan jälkikäsittelyyn.

Parhaiten tunnettu avoimen lähdekoodin kuvankäsittelyohjelma GIMP on hyvinkin monipuolinen ja tehokas sekä kuvankäsittelyyn että myös yksinkertaisen grafiikan tekemiseen. Inkscape taas on enemmän vektorigrafiikoihin erikoistunut ohjelma ja sen avulla voi tehdä monipuolisempaa vektorikuvitusta kuin GIMP:illä.

GIMP, Inkscape ja mahdolliset muut ilmaiset sovellukset voivat olla hyvinkin tehokkaita kuvankäsittely- ja grafiikkaohjelmia, mutta voivat myös olla muihin, kuten esimerkiksi Adoben ohjelmistoihin tottuneelle vaikeammat opetella. Ominaisuudet ovat usein samanlaiset kuin ammattilaistason ohjelmissa, mutta valikot ja pikanäppäimet erilaiset. Ilmaisohjelmille kuitenkin löytyy usein hyvät ja kattavat ohjeet ja videotutoriaalit esimerkiksi Youtubesta.

Kuva: GIMP:in työkalut ovat enimmäkseen samankaltaiset kuin esimerkiksi Photoshopissa.

On hyvä muistaa, että vaikka ilmaiset ohjelmat ovat itsessään suhteellisen monipuolisia, ne eivät välttämättä toimi erityisen hyvin keskenään, eikä niillä ole samanlaista synergiaa kuin esimerkiksi saman valmistajan erityyppisillä sovelluksilla.

Kokeile esimerkiksi: GIMP, Inkscape, paint.NET

3. Ammattilaistason ohjelmat

Vaativuustaso: Kohtalainen
Investointi: Keskisuuri tai suuri
Monipuolisuus: Erinomainen

Mikäli tiimissänne on alan ammattilainen ja haluatte saada aikaan näyttävää jälkeä, voi ammattilaistason kuvankäsittelyohjelma olla hyvä investointi. Vaikka ilmaisilla ohjelmillakin saa usein laadukasta jälkeä, on maksullisissa versioissa usein enemmän toimintoja ja saman valmistajan eri sovellukset toimivat usein paremmin yhteen tiedostomuotojen osalta.

Nykyään ammattilaisten ohjelmat eivät enää myöskään välttämättä vaadi erityisen suuria investointeja, esimerkiksi Adobe Photoshopin saa käyttöönsä parhaimmillaan noin 13 euron kuukausihintaan ja koko Adoben Creative Cloud -ohjelmapaketin alle 70 euron kuukausi-investoinnilla. Maksullisissa kuvankäsittelyohjelmissa on usein myös etuna laajempi tiedostomuotojen tuki esimerkiksi kameroiden raw-tiedostoille sekä pätevä tekninen tuki.

Kuva: Adobe tarjoaa asiakkailleen muun muassa videoita ohjelmistoperheensä käytön opetteluun.

Mikäli osaamista yhtiönne sisältä ei löydy tai osaamista pitäisi päivittää, on tarjolla myös paljolti erilaista opetusmateriaalia netissä, esimerkiksi Youtube-tutoriaaleja. Useat viestintätoimistot, ammattiliitot, avoimet yliopistot ja työnväen- sekä kansanopistot myös järjestävät kuvankäsittelyn, grafiikan ja valokuvaamisen kursseja. Investoiminen oman henkilökunnan osaamiseen on aina investointi tulevaisuuteen.

Pelkästään Photoshop ei aina riitä hyvän markkinointimateriaalin tuottamiseen. Kuvankäsittelyyn ja yksinkertaisiin cover- ja bannerikuviin kuvankäsittelyohjelmat soveltuvat mainiosti, mutta esimerkiksi laajemmat kokonaisuudet, kuten kuvastot, lehtimainokset tai kampanjamateriaali on usein paremmin toteutettavissa nimenomaan designiin ja grafiikkaan painottuvilla ohjelmilla.

Mikäli käytössäsi on jo kunnon kuvankäsittelyohjelma, kannattaa myös grafiikkaohjelma hankkia samalta tarjoajalta. Tällöin tiedostomuodot käyvät yksiin ja työskentely on saumatonta.

Kokeile esimerkiksi: Adoben CC-ohjelmistot (Photoshop, Lightroom, InDesign), Paint Shop Pro, Corel Draw

10 askelta alkuun: Photoshopin tärkeimmät työkalut

Photoshop on yleisesti tunnetuin ja laajimmin käytetty kuvankäsittely- ja grafiikkaohjelma. Vaikka sen alkujuuret ovat nimenomaan valokuvien käsittelyssä, on siihen aikojen saatossa lisätty paljon grafiikkaominaisuuksia, joten sen avulla voi kohtuu helposti tehdä kaikki digitaalisen mainonnan aineistot. Tärkeimmät Photoshopin työkalut digitaaliseen markkinointiin ovat:

1. Rajaustyökalu (crop tool)

Tällä työkalulla voit rajata kuvasi uudestaan tiettyyn kokoon. Voit valmiiksi määritellä joko kuvasuhteen tai lopullisen kuvan pikseli- tai senttimetrikoon sekä resoluution. Voit myös kopioida toisen kuvan koon ja resoluution Front Image –valinnalla ja rajata toisen kuvan samojen speksien mukaisesti. Voit tallentaa yleisimmin käytössäsi olevat kuvakoot.

2. Kuvan koko (image size)

Rajaustyökalu ei aina ole erityisen lempeä kuvien koon muokkaamisen suhteen, etenkään jos muutos entiseen on suuri, joten joskus erillinen työkalu kuvan koon muuttamiseen voi tulla tarpeeseen. Työkalulla voit määritellä erilaisia parametrejä, joiden perusteella kuvan kokoa muutetaan, jotta lopputulos on siistimpi.

3. Tekstityökalu (type tool)

Tekstin lisääminen kuviin on etenkin markkinointikuvissa tärkeää. Tekstityökalulla voit lisätä kuviisi tekstiä eri väreissä ja kaikilla koneeseesi asennetuilla fonteilla.

4. Valintatyökalut (marquee tools)

Suorakaiteen ja ellipsin muotoisilla valintatyökaluilla voit valita alueen kuvasta ja tällä tavoin esimerkiksi rajoittaa kuvan tai suotimen näkyvyyttä kuvasta tai luoda valinnan muotoisen väripinnan. Muista myös, että voit häivyttää valintasi reunoja valintatyökaun asetuksista sekä myös erillisellä refine mask -työkalulla.

5. Vektorimuodot (shape tools)

Erilaiset laatikot, pallot ja muut muodot tuovat paljon lisää yksinkertaiseen kuvaan. Valmiit vektorimuodot saat esille työkalupalkista. Perusmuotojen (ellipsi, suorakaide, monikulmio, viiva) lisäksi tarjolla on myös valikoima erikoisempia muotoja. Näihin sisältyvät muun muassa nuolet, sydän, tassu sekä copyright-symboli.

6. Valoisuustasot (levels)

Levels-työkalulla saat helposti säädettyä kuvasi valoisuusastetta haluamaasi suuntaan. Voit avata liian tukkoisia varjoja tai alentaa liian kirkkaan kuvan valoisuusastetta. Muista, että mikäli valokuva on jpeg-muodossa, voi varjojen avaaminen ja valoisimpien kohtien tummentaminen olla mahdotonta. Monipuolisia säätömahdollisuuksia varten pyri ottamaan kuvasi raw-muodossa.

7. Väritasapaino (color balance)

Jos kuvien väreissä on jotain häikkää tai haluat vain tyylitellä niitä tiettyyn suuntaan, on color balance -työkalu tähän kätevä. Saat taitettua värimaailmaa haluamiesi sävyjen suuntaan.

8. Maskit (layer mask)

Haluatko, että tietystä tasosta näkyy vain osa? Laita kuvatasolle maski, niin vain maskissa valkoisella olevat osat näkyvät. Näin saadaan helposti esimerkiksi irrotettua ihminen tai objekti taustastaan niin, että kaikki alkuperäisen kuvan informaatio on edelleen tallella.

9. Tyylit (layer styles)

Heittovarjot, eriväriset reunat, väri- tai liukuväritäytöt sekä ulkoinen hohde – tyyleillä saat kaikki nämä aikaiseksi. Tuplaklikkaa haluamasi tason oikeasta reunasta, niin saat tyylinäkymän esille. Jokaiselle tyylille on oma muokkausruutunsa. Muista kuitenkin, että liian vahvat efektit saattavat näyttää amatöörimäisiltä – käytä niitä varoen.

10. Leimasintyökalu (clone stamp tool)

Mikäli kuvassa on pieni kohta, esimerkiksi naula seinässä tai tahra paidassa, saa nämä kätevästi häivytettyä clone stamp toolilla. Voit valita yhden kohdan kuvastasi painamalla alt-näppäintä ja kopioida tätä kohtaa kuvasta toiseen kohtaan. Käytä tätä työkalua kuitenkin varoen, sillä etenkin elävämmässä taustassa sen käytön huomaa helposti.

Oletko kiinnostunut kehittämään markkinointiasi? Ota yhteyttä, niin tehdään yhdessä suunnitelma markkinointitarpeistasi!

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Kommentit (4)

15.03.2017

Blogien yleisempikin puute: Ei päivämäärää

Moi!
Osuin blogiin sattumalta ja ajattelin nyt jättää kommentin, vaikka kyse onkin yleisemmästä ongelmasta: Missään ei näy päivämäärää, millä saisi vihiä asian ajantasaisuudesta. Tai ainakaan itse en googlettamalla sivuille eksyneenä, Android-tabletilla, 52 vuoden korkeassa iässä, +3 lukulasit päässä sellaista löytänyt.
Palautetta voisi antaa useimpiin blogeihin joita tulee lueskelleeksi, mutta tuli nyt teille laitettua, koska olette ikään kuin alalla - ja ehkä osaltanne voitte vaikuttaa hyvien käytäntöjen leviämiseen. :-)

-

15.03.2017

Kiitos kommentistasi

Tämä on hyvä pointti, asia on herättänyt meillä keskustelua myös sisäisesti.

Koemme, että useat artikkeleistamme ovat "ajattomia" – päivämäärän näyttäminen jutussa voisi siten antaa yhtälailla väärän kuvan siitä, että tieto on jollain tavalla vanhentunutta.

Pidämme blogiamme aktiivisesti ajan tasalla ja päivitämme tietoa myös aiemmin julkaistuihin artikkeleihin.

Tuoreimmat artikkelimme ovat aina kaikkien blogijuttujen listauksessa ylimpänä, tässä koonnissa näkyy myös kunkin artikkelin alkuperäinen julkaisupäivä. Kuten mainitsitkin, tämä listaus ei kylläkään näyttäydy lukijalle, joka päätyy artikkeliin suoran linkin kautta.

Kiitos vielä kommentistasi, jäämme pohtimaan asiaa!

- Johanna Lammassaari

31.03.2017

Virus

Hei latasin artikkelissa olevasta PaintNet /Downloads mutta linkissä on virus ja tästä syystä ei lataaminen onnistunut.

- MK

03.04.2017

Kiitoksia kommentista

Hei!

Kiitoksia kommentistasi! Varmistithan, että latasit oikean tiedoston? Lataussivulla näyttää olevan reilusti mainoksia, joista osa voi viedä epäilyttäville sivuille, mutta itse virallisesta latauslinkistä emme löytäneet viruksia.

Tässä on vielä käyttöösi turvallinen latauslinkki, jonka olemme myös tarkistaneet viruksien varalta: http://download.cnet.com/Paint-NET/3000-2192_4-10338146.html

- Veera Kontiokari, Marketing Coordinator, Koodiviidakko

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

5 syytä miksi sinunkin pitäisi seurata sosiaalista mediaa

Sosiaalinen media ei ole enää pitkään ollut pelkästään kissavideoiden ja viime viikonlopun juhlakuvien jakamisen kanava. Tutkimusten mukaan jopa 71 % verkkokauppojen asiakkaista kokevat, että sosiaalisella medialla on ollut vaikutusta heidän ostokäyttäytymiseensä.

Lue lisää

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää