Uutinen

Kansainvälisen verkkokaupan haasteet

Ota yhteyttä
Kansainvälisen verkkokaupan haasteet Suomi on pieni maa ja asiakaskunta hyvin rajattua, mutta maailmalla on toisin.

Internetin ansiosta shoppailu on helppoa ja vaivatonta. Netissä myytävien tuotteiden valikoima on valtava ja ostokset voi tehdä helposti vaikka kotisohvalta, junasta tai jopa lomareissulta. Paikallisia erikoisuuksia, kuten ikonista käsityötä, vaatetusta tai jopa ruokaa voi hankkia netin välityksellä ilman, että täytyy koskaan itse reissata toiseen maahan ja tuotteita voi verrata keskenään ravaamatta kymmentä kauppaa läpi.

Suomi on pieni maa ja asiakaskunta hyvin rajattua, mutta maailmalla on toisin. Suuri asiakaskunta ja monipuolisemmat kohderyhmät houkuttelevat varmasti monia verkkokauppiaita. Kansainvälisen verkkokaupan rakentaminen ei kuitenkaan tapahdu nappia painamalla, vaan projektissa täytyy ottaa huomioon useita eri seikkoja.

Ensimmäinen askel: Aloita varovaisesti

Koko maailmaa ei kannata yrittää valloittaa päivässä. Mikäli toiveena on kaupankäynti ympäri maapallon, on hyvä kartoittaa muutamia eri alueita alkuun. Kaupankäynti useissa eri maissa tarkoittaa kuitenkin aina investointeja, eikä niitä kannata tehdä liian kevein perustein.

Mieti tarkasti, onko tuotteillesi kartoitettavilla alueilla kysyntää. Tee markkinatutkimusta ja selvitä maiden suurimmat kilpailijat. Voit myös selvittää tuotteidesi kysyntää ja menekkiä solmimalla yhteistyösopimuksen alueella jo toimivan yrityksen kanssa.

Vastaa aluksi ainakin näihin kysymyksiin:

  • Miten alue eroaa muista kohdemaistani?
  • Mikä on kohderyhmäni ja kuinka tavoitan heidät kyseisessä maassa?
  • Miten voin erottua muista jo olemassa olevista kilpailijoista?
  • Mitkä kasvumahdollisuudet kyseisellä alueella on?
  • Millaisia kulttuurillisia ja lainsäädännöllisiä haasteita alueella on?
  • Millaisia toimitusvaihtoehtoja alueelle on?

Toinen askel: Erilliset sivut vai ei?

On varmasti sanomattakin selvää, että samalla tavalla ei voida myydä kaikkialle. Kielet ja valuutat tulevat varmasti ensimmäisenä mieleen verkkokaupan kansainvälistymisen ongelmissa, mutta myös monia muita seikkoja on mietittävä. Joissain maissa teknologian kehitys tai yleisimmät käyttöpäätteet voivat olla hyvinkin erilaisia, kuin toisissa, ja myös sivustojen tyyli ja rakenne voivat vaihdella kovasti alueittain.

Disturbin verkkokaupan ulkoasu on hillitty ja rauhallinen.

Kuva: Suomessa ollaan tottuneita hillittyyn ja rauhalliseen ulkoasuun, kun taas muissa maissa voidaan revitellä enemmän.

Jokaiselle maalle oman sivuston tekeminen vaatii toki paljon työtä ja investointia, mutta se voi myös palkita myynnin kasvuna. Toisaalta myös pelkät eri kieliversiot ja sisällön kohdentaminen voivat useille asiakkaille riittää ostosten tekemiseen.

Erillisten sivustojen tarpeeseen vaikuttaa myös kohdemaiden määrä. Muutamalla eri maalla eri sivustot on helppo tehdä, mutta mikäli kyseessä on täysin globaali kauppa, voi sisällön kohdentaminen sijainnin perusteella olla parempi vaihtoehto. Vaihtoehtona on myös tietylle alueelle tehty erillinen sivusto – esimerkiksi Aasia, Eurooppa ja Yhdysvallat – ja näihin eri kielillä näytettävät sisällöt.

Erilliset sivut vai ei?

  • Ulkoasun ja sivuston rakenteen sovittaminen kohdemaahan voi lisätä myyntiä reippaastikin
  • Tuotekuvaukset saa helpommin yksilöityä esimerkiksi kulttuurin ja myös mittayksiköiden ja standardien mukaan erillisillä sivustoilla
  • Sivustolle siirtyminen voi olla selkeämpää ja sivuston luotettavuus nousta, mikäli jokaiselle maalle on tehty oma sivusto
  • Usean erillisen sivun päivittäminen vaatii paljon enemmän työtä
  • Useamman sivuston rakentaminen ja ylläpito on kallista
  • Erityyliset ulkoasut eri maille voi toteuttaa myös ilman erillisiä sivuja

Kieli

Sisällön eri kielillä tekeminen on sanomattakin selvää – vai onko? Suomessa olemme tottuneet siihen, että kaikki puhuvat englantia ja teemme nettiostoksemme pääosin englannikielisistä kaupoista – eihän mikään ulkomaalainen kauppa mitään suomeksi käännä.

On kuitenkin suuria markkina-alueita, missä englanti ei toimi verkkokaupan kielenä. Jo pelkästään Saksaan voi olla hyvin vaikeaa myydä englanninkielisellä kaupalla, puhumattakaan esimerkiksi Kiinasta tai Etelä-Amerikasta.

Hyvä, puhdas ja myös kulttuurisidonnainen kieli on tärkeää. Kielitaito on olennaista myös asiakaspalvelutilanteissa, joten jokaiselle kohdemaallesi pitää olla riittävästi kieli- ja kulttuurituntemusta organisaatiossasi. Mikäli tämä ei ole mahdollista, täytyy kääntäminen ja asiakaspalvelu ulkoistaa jonnekin, missä kielitaito on riittävää.

Lainsäädäntö ja kuluttajansuoja

Kansainvälistä kauppaa tehdessä on tärkeää huomioida eri maiden lainsäädännölliset erot tuotteiden laillisuuden, kuluttajansuojan sekä esimerkiksi ikärajojen suhteen: esimerkiksi alkoholin myynti verkkokaupasta Suomeen voi olla haastavaa ja Saksa on hyvin tarkka esimerkiksi väkivaltaisen videopelien suhteen. Etenkin elintarvikkeiden myynti voi takkuilla helpostikin, sillä merkintöihin on usein hyvin tarkat vaatimukset ja standardit.

Myös kuluttajansuoja on olennaista ulkomaille myytäessä. Joidenkin maiden lainsäädäntö vaatii kattavan asiakaspalautuksen mahdollisuuden ja aina on huomioitava myös takuu- ja tuotevastuumenettely.

Henkilötiedon suoja on ollut jo jonkin aikaa pinnalla EU:n Safe Harbor -sopimuksen kariutumisen myötä. On tärkeää huomioida jokaisen maan laki henkilötiedoista ja pitää huoli siitä, että tietoja säilytetään asianmukaisesti ja lain vaatimalla tavalla. EU:n asukkaiden tietoja ei esimerkiksi saa säilyttää EU:n ulkopuolella kuin muutamassa muussa valtiossa.

Luotettavuus

Etenkin kansainvälisten verkkokauppojen suhteen luotettavuus on tärkeää. Koska asiakkaat tietävät, että vaihtoprosessi tai rikkoutuneen tuotteen rahojen palauttaminen voi olla vaikea tai lähes mahdoton prosessi ulkomaalaisen verkkokaupan kanssa, on tärkeää panostaa luotettavaan imagoon. Läpinäkyvyys, muiden asiakkaiden tuotearvostelut sekä selkeät toimitusehdot auttavat tässä.

Verkkokaupan tuotearvostelu kuulokkeista

Kuva: Verkkokauppa.comilla on näkyvillä muiden asiakkaiden kirjoittamat arvostelut tuotteesta.

Myös ammattimaisesti rakennettu ja jouhevasti toimiva verkkokauppa luo luotettavan kuvan asiakkaiden silmissä. Mikäli yritys on saanut kansainvälisiä palkintoja tai nimityksiä esimerkiksi luottoluokitukseen tai yrityskasvuun liittyen, on näitä myös hyvä pitää esillä. Henkilökunnan omilla kasvoillaan esiintyminen esimerkiksi asiakaspalvelutilanteissa luo kuvan aidoista ihmisistä ruudun takana.

Hakukonenäkyvyys

Harva kansainvälinen toimija on tunnettu kaikissa kohdemaissaan, joten hakukonenäkyvyyteen täytyy panostaa. Valitse verkkokauppa-alustaksi sellainen, missä hakukoneoptimointi on jo valmiiksi kunnossa.

Muista myös, että kaikissa maissa Google ei ole yleisin hakukone – esimerkiksi Kiinassa yleisin hakukone on Baidu, Venäjällä Yandex ja Etelä-Koreassa Naver. Mikäli kohdemarkkinallasi on yleisesti käytössä muita hakukoneita, kannattaa näiden toimintaan perehtyä ja varmistaa, että verkkokauppasi näkyy hakutuloksissa.

Maksuvälineet ja -järjestelmät

Eri valuuttojen, maksuvälineiden ja maksujärjestelmien kirjo on valtava. Jokaisella maalla on omat ominaisuutensa maksamisen suhteen ja ne täytyy tuntea. Suomessa ostetaan useimminten verkkopankkimaksulla tai luottokortilla, USA:ssa lähes ekslusiivisesti luottokortilla ja Kiinassa taas Unipaylla, Alipaylla tai Wechat-paylla.

Maksujärjestelmiin kannattaa valita kumppani tai kumppanit, jotka tarjoavat mahdollisimman paljon laajentumismahdollisuuksia eri maksuvälineiden ja -järjestelmien sekä myös eri maiden suhteen. Tärkeää on myös kumppanin luotettavuus – jos nimi on jo entuudestaan tuttu asiakkaille, madaltaa se kynnystä ostaa ulkomaisesta kaupasta. Esimerkiksi Paypal on yleisesti Yhdysvalloissa ja Arabiemiraateissa käytössä ja Suomessa Klarna on tunnettu ja luotettava maksujärjestelmä. Kansainvälisissä maksuissa toimivat yleisesti hyvin Braintree ja PayPal, joka tarjoaa myös luottokorttimaksuja. Hongkongissa taas käytetään muun muassa IPGPayta, joka tarjoaa kansainvälisten maksukorttien lisäksi Kiinassa tärkeän UnionPayn. 

Toimittaminen ja palautus

Jos kansainvälinen toiminta on laajaa, voivat myös tuotetoimitukset olla iso haaste. Eri mailla on tietenkin omat järjestelmänsä ja kaikki eivät välttämättä aina toimi täydellisesti toistensa kanssa. Omia vaihtoehtoja ja eri toimitustapojen hintoja on tärkeää pohtia ja vertailla. Verkkokauppaan on mahdollista myös tehdä integraatio, joka tarjoaa suoraan erilaisia toimitustapoja, jolloin niitä on helppo vertailla – mikäli toiminta on laajempaa, tämä voi säästää huomattavan määrän resursseja.

Unifaunin toimitusmahdollisuuksiin kuuluu mm FedEx, TNT ja bring.

Kuva: Myös Viidakkostoreen integroitavissa oleva Unifaun tarjoaa useita toimitusvaihtoehtoja eri maihin.

Helpot ja sujuvat asiakaspalautukset ovat verkkokaupan elinehto, etenkin arvokkaampia tuotteita myytäessä. Kansainvälisessä kaupankäynnissä palautukset voivat olla haastavia, mutta luotettavan toimituskumppanin tulisi tarjota myös helppokäyttöinen asiakaspalautuspalvelu. Tuoreimmissa verkkokaupoissa voi myös olla mahdollisuutena sähköinen reklamointisysteemi, joka helpottaa palautusprosessia.

Kulttuuri ja etnisyys

Kaikki maat eivät ole yhtä homogeenisiä väestönsä ja kulttuurinsa suhteen kuin Suomi ja tämä täytyy muistaa kansainvälisessä kaupassa. Pohjoismaalainen valkohipiäinen nainen saattaa sopia osaan tuotekuvista, mutta jos kaikki mallit ovat vaaleaihoisia ja sinisilmäisiä, voi se karkottaa suuren osan asiakkaista.

Voikin olla hyvä idea kohdentaa tuotekuvat maan perusteella – joko erillisillä sivustoilla tai olinpaikan perusteella kohdennetulla sisällöllä. Tietenkään kaikkien kuvien ei tarvitse olla kyseisen kohdemaan näköistä väestöä, mutta tuskin kovin moni aasialainen tai afroamerikkalainen ostaa tuotteita, mikäli ei ollenkaan pysty näkemään itseään missään verkkokaupan kuvissa.

Zalando käyttää vaaleaihoisten mallien lisäksi myös tummaihoisia malleja.

Kuva: Zalando käyttää tuotekuvissaan erinäköisiä malleja.

Mitat ja standardit

Valitettavasti koko maailma ei pyöri samoilla mittayksiköillä ja standardeilla. Muista tarjota tuotteen tiedot aina kohdemaan standardimitta-asteikolla. Myös esimerkiksi vaatekoot voivat erota maittain hyvinkin paljon, joten on tärkeää tarjota tarkat mitat vaatteista.

Sähkölaitteita myytäessä tuotekuvauksen tulee sisältää kaikki tarvittavat tiedot laitteen turvalliseen käyttämiseen kohdemaassa. Mikäli ongelmia voi tulla esimerkiksi verkkovirran eroavaisuuksien tai pistokkeiden osalta, on hyvä suositella tuotteen kylkeen esimerkiksi adapteria – tai tarjota valmiiksi eri pistokevaihtoehtoja suoraan tuotteeseen.

+ Muista markkinoida!

Verkkokauppakaan ei pyöri yksin, vaan sitä täytyy markkinoida, jokaisessa kohdemaassasi ja kohdemaalle relevanteilla tavoilla. Muista tässäkin kohdemaasi markkinat ja missä mainostaminen kannattaa eniten: tuoko sosiaalinen media myyntiä, onko kyse enemmän luotettavan asiantuntija-aseman luomisessa vai toimiiko hakukonemainonta parhaiten? Arvostavatko ostajat enemmän luotettavaa kumppania ja laadukkaita tuotteita vai etsivätkö he halvempia hintoja?

Luo jokaiselle maalle erillinen markkinointisuunnitelma ja mikäli mahdollista, pyydä apua paikallisilta toimijoilta. Pyri valitsemaan markkinointitoimillesi kumppani, joka myös tukee verkkokauppasi toimintaa ja jolla on paikallista tietämystä alueista.

Etsitkö luotettavaa kumppania verkkokaupalle ja markkinointiin?

Koodiviidakko tarjoaa kaikki tarvittavat työkalut verkkokaupan aloittamiseen, ylläpitoon ja laajentamiseen yhden katon alta. ViidakkoStore on helppokäyttöinen verkkokauppa-alusta monilla integraatiomahdollisuuksilla, Sivuviidakko on kattava ja monipuolinen sisällönhallintajärjestelmä ja Postiviidakko pitää huolen sähköpostimarkkinoinnistasi. ViidakkoCEM on ketterä ja monipuolinen markkinoinnin automaatiojärjestelmä, joka tekee markkinointitoimista helppoja ja vaivattomia.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, niin keskustellaan tarpeistanne lisää!

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

5 syytä miksi sinunkin pitäisi seurata sosiaalista mediaa

Sosiaalinen media ei ole enää pitkään ollut pelkästään kissavideoiden ja viime viikonlopun juhlakuvien jakamisen kanava. Tutkimusten mukaan jopa 71 % verkkokauppojen asiakkaista kokevat, että sosiaalisella medialla on ollut vaikutusta heidän ostokäyttäytymiseensä.

Lue lisää

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää