Uutinen

9 vinkkiä: näin pääset alkuun mediasuhteiden luomisessa

Ota yhteyttä
9 vinkkiä: näin pääset alkuun mediasuhteiden luomisessa Juuri ketään ei kiinnosta yritys, vaan ihmisiä kiinnostavat ihmiset. Älä piiloudu yrityksen nimen taakse, vaan tule esiin ihmisenä.

Ajat, jolloin lehdistösuhteita loivat ainoastaan PR-toimistot ovat ohi, ja mediasuhteiden hoito on monessa yrityksessä jo luonteva osa markkinointia ja viestintää. Silti siinä voi olla vaikea päästä alkuun, etenkään jos ei ole PR-ammattilainen. 

Listasimme 9 vinkkiä joilla päästä alkuun, ja tarkistimme ne luottotoimittajillamme. 

1. Ole aidosti kiinnostava

Tiedota kun on aidosti tiedotettavaa. Mieti etukäteen viesteihisi selvä uutiskärki ja koukku. Tee toimittajan tai bloggaajan työ mahdollisimman helpoksi, äläkä jätä uutisarvon kaivamista tiedotteistasi toimittajan (kiireisille) harteille.

Kohdista tiedotteesi vain median edustajille, joille aihe on aidosti relevantti. Se, että pommitat mahdollisimman laajalle ei hyödytä, vain ärsyttää. Soita perään vain, kun on asiaa, niin sinulle vastataan jatkossakin.

Perehdy siihen, miten hyvä mediatiedote laaditaan. Tule tunnetuksi sinä toimijana, jonka lehdistötiedotteet ovat täyttä asiaa ja ammattitaitoisesti tehtyjä, ja jolta saa aina kommentin.

2. Selvitä, ketkä ovat olennaisia

Käytä tärkeiden journalistien, bloggaajien ja muiden mielipidevaikuttajien tunnistamiseen some- ja mediaseurantaa sekä lehdistötiedotejakelun raportteja. Älä tyydy tutkimaan raportteja, vaan käytä niitä aidosti hyväksesi.

3. Älä lähetä tiedotteita, vaan aloita keskustelu

Tarjoa haastatteluja, esittelyjä tai keskusteluja. Ole aito ja aidosti kiinnostava, ja tarjoa selvästi vastinetta median edustajan sinuun käyttämälleen ajalle. Valitse tarkasti, kenen kanssa haluat suhteita luoda, mutta ota vastaan ilolla kaikki mitä vastaan tulee.

4. Profiloidu hyväksi haastateltavaksi ja kiinnostavaksi kommentoijaksi

Tähtää siihen, että sinulta kysytään mielipidettä. Tämä on pitkäjänteistä työtä, ja koostuu haastattelun tarjoamisesta, julkisesta puhumisesta, mielipidekirjoituksista, julkiseen keskusteluun osallistumisesta, ja esimerkiksi vierasbloggaamisesta. Pidä myös huolta, että löydyt hakutuloksista oikeilla hauilla asiantuntijana – ainakin pitkällä tähtäimellä.

5. Pyri tapaamaan mediaa kasvotusten ja verkossa

Osallistu tapahtumiin, järjestä tiedotustilaisuuksia ja verkostoidu niin offline- kuin online-ympäristössä. Aloita pienestä: vastaa twiitteihin, tykkää statuksista ja osallistu LinkedInin keskusteluun.

6. Pistä persoonasi peliin

Juuri ketään ei kiinnosta yritys, vaan ihmisiä kiinnostavat ihmiset. Älä piiloudu yrityksen nimen taakse, vaan tule esiin ihmisenä – ja anna myös muiden yrityksessäsi tulla. Ole aito ja kiinnostava oma itsesi.

7. Ystävysty

Mediasuhteet ovat ihmissuhteita, joten jos jonkun kanssa synkkaa, kannattaa panostaa häneen – ja jos jonkun kanssa ei, antaa olla. Luo suhteita pitkäjänteisesti ja pienin askelin, äläkä anna tavoitteellisuuden tehdä sinusta ikävää tyyppiä. Mutkaton asenne ja ystävällisyys palkitsevat pitkällä tähtäimellä.

8. Opettele pitämään hissipuhe

Miksi olet kiinnostava, mitä teet, ja miksi sinua pitäisi kuunnella? Minuutti aikaa, go.

9. Ole nöyrä

Vaikka mediasuhteet toimivat molempiin suuntiin, sinä tarvitset julkisuutta enemmän kuin toimittaja juttuasi. Ole nöyrä.

Kaipaatko lisää vinkkejä mediasuhteiden luomiseen ja ammattimaiseen viestintätyöhön? Ota yhteyttä, niin asiantuntijamme keskustelevat mielellään kanssasi lisää! Lue myös lisää Suomen johtavasta mediatiedotetyökalusta ePressistä ja some- ja mediaseurannan yhdistävästä ViidakkoMonitorista

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

100 vinkkiä digimarkkinointiin ja -viestintään

Suomen 100-vuotistaipaleen kunniaksi halusimme kiittää kotimaatamme. Keräsimme kokoon 100 vinkkiä digitaaliseen markkinointiin ja viestintään.

Lue lisää

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

8 vinkkiä juhlapyhien sähköpostimarkkinointiin [infograafi]

Vaikka jouluun on vielä aikaa, alkaa juhlapyhien markkinoinnin valmistelu jo monta kuukautta etukäteen. Kokosimme 8 vinkkiä auttamaan sinua juhlakauden sähköpostimarkkinoinnissasi.

Lue lisää

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Black Friday ja Cyber Monday -vinkit verkkokauppiaalle

Black Fridayta vietetään jälleen 24.11.2017. Sen lisäksi Suomeen on rantautumassa Cyber Monday, joka on Black Fridayn jälkeinen maanantai eli 27.11.2017. Verkkokauppiaalle pitkä kampanjaviikonloppu tarkoittaa joko erinomaista myyntiä tai mahdollisuuksia siihen.

Lue lisää