Uutinen

7 vinkkiä uutiskirjetilaajien profilointiin

Ota yhteyttä
7 vinkkiä uutiskirjetilaajien profilointiin Uutiskirjetilaajan profiili on joukko ominaisuuksia, joiden perusteella voit segmentoida ja kohdentaa viestintääsi tarkemmin.

Tiedätkö, onko uutiskirjetilaajasi Matti vai Maija? Onko hän ostanut verkkokaupastasi kerran vai 10 kertaa? Entä onko hän aktiivinen vai passiivinen uutiskirjeesi lukija? Sähköpostimarkkinoinnin kohdentaminen on erittäin tärkeä osa onnistunutta viestintää. Turhan usein uutiskirjelukijat nähdään kasvottomana massana, jota lähestytään tilaajan ominaisuuksista riippumatta samalla viestillä. Profiloimalla uutiskirjetilaajasi opit tuntemaan uutiskirjelukijasi, kohdennat sisältösi tarkemmin ja teet parempaa tulosta.

Mitä uutiskirjetilaajien profiloinnilla tarkoitetaan?

Uutiskirjetilaajan profiili on joukko ominaisuuksia, joiden perusteella voit segmentoida ja kohdentaa viestintääsi paremmin. Voit aloittaa muodostamalla esimerkiksi 2-4 erilaista tilaajaprofiilia, joille segmentoit osia kirjeestäsi tai toteutat dedikoituja kampanjoita. 

7 vinkkiä tilaajien profilointiin

1. Taustatiedot

Tilaajalistalle liityttäessä voidaan kysyä sähköpostin ohella myös muita tietoja tilaajasta. Tilaamisen kynnys kannattaa kuitenkin pitää matalana, joten liian pitkällä lomakkeella väsyttäminen ei yleensä ole tarkoituksenmukaista. Sähköpostin ohella voit kuitenkin harkita kysyväsi muutaman tilaajaprofiloinnin kannalta tärkeimmän kysymyksen, jotka auttavat viestintäsi tarkemmassa kohdennuksessa.

Tilaajalta kysymistä ei kannata unohtaa myöskään silloin, kun tilaaja peruu uutiskirjeesi. Peruutusten syyt voivat olla arvokasta tietoa, jonka avulla voit kehittää viestintääsi eteenpäin. Siksi "peru"-napin viereen kannattaakin sijoittaa "peruutuksen syy" -pudotusvalikko sekä avoin kenttä syyn kertomista varten. Peruuttaneista muodostetut profiilit auttavat kehittämään viestintää: "Mitä voin tehdä jatkossa paremmin, jotta peruutukset vähenisivät?".

2. Integraatiot

Uutiskirjetilaajien profilointiin tarvittavat tiedot saattavat jo olla yrityksen hallussa, mutta piilossa toisen järjestelmän uumenissa. Näin on usein esimerkiksi CRM-järjestelmien, jäsenrekistereiden ja muiden tietokantojen tapauksessa, joissa saattaa maata valitettavan paljon arvokasta hyödyntämätöntä dataa. Olemassa olevaa tietoa päästään käyttämään tehokkaasti kohdennuksen keinona, jos järjestelmät integroidaan sähköpostimarkkinoinnin työkaluun. Uutiskirjetyökalussa voidaan vastaavasti luoda lähetyslistoja, jotka perustuvat tiettyyn tilaajan ominaisuuteen tai ominaisuuksiin. Jo muutamia ehtoja hyödyntämällä viestintään saadaan nopeasti henkilökohtaisempi tuntu ja kohderyhmää puhuttelevampi sisältö.

3. Kyselyt

Kyselyjen avulla voidaan saada paljon arvokasta tietoa uutiskirjelukijoista. Ja mikä parasta, kyselyt osallistavat uutiskirjelukijaa luoden näin kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen. Erityisesti uskollisimmat lukijasi kertovat mieluusti mielipiteensä kirjeesi sisällöstä tai antavat itsestään taustatietoa, joka auttaa paremmassa kohdentamisessa. Kyselyiden avulla voit myös pyytää lukijoiltasi vinkkejä kirjeen aiheisiin, ja vastata näin suoraan heidän toiveisiinsa sisällön suhteen.

Käytännössä kyselyjä voidaan toteuttaa muutamalla eri tavalla. Yksi keino on luoda kysely verkkosivustolle, johon ohjaat uutiskirjeesi lukijat linkin kautta. Kyselylomaketta kannattaa hyödyntää silloin, kun haluat toteuttaa kattavamman kyselyn ja antaa lukijallesi mahdollisuuden täyttää avoimia vastauksia. Toinen vaihtoehto on tehdä itse uutiskirjeeseen pikakysely eli ns. "One-click" kysely, joihin lukija voi vastata suoraan kirjeessä klikkaamalla esimerkiksi Kyllä/Ei tai usemman kirjeessä esitetyn eri vaihtoehdon välillä. Tämän vaihtoehdon etu on erityisesti sen nopeus ja helppous sekä matala kynnys vastata – toisaalta pikakyselyt eivät sovellu syvällisempien vastausten etsimiseen. Sivuille toteutetun lomakkeen ja pikakyselyiden ohella markkinoilla on tarjolla kyselytyökaluja, kuten Surveypal.

4. Tilaajatietojen rikastaminen

Ostorekistereiden käyttö on ollut jo jonkin aikaa vastatuulessa Suomen markkinoilla. Laadukkaiden rekisterintarjoajien palveluita voidaan kuitenkin käyttää myös tilaajatietojen rikastamiseen pelkän osoitetietojen haalimisen sijaan. Voit rikastaa tilaajatietojasi päivittämällä olemassa olevia tietoja sekä hakemalla lisää taustatietoja tilaajistasi, esimerkiksi paikkakuntaan, päätöksentekorooliin, taloustietoihin tai muihin segmentointitietoihin liittyen. Lisätiedon hankkimisessa ei ole mitään vikaa, jos tietoa hyödynnetään viestinnän tarkempaan kohdennukseen ja lukijoiden parempaan palveluun. 

5. Ostohistoria

Ostohistoria on hyvä tietolähde verkkokauppa-asiakkaiden profilointiin. Tarjoamalla uutiskirjeessäsi ostajaa kiinnostavia tuotteita, tuoteryhmiä tai merkkejä osoitat olevasi kiinnostunut asiakkaiden tarpeista ja parannat kirjeesi mahdollisuuksia saavuttaa sille asetetut tavoitteet. 

6. Anna tilaajan kertoa

Voit myös antaa uutiskirjetilaajallesi mahdollisuuden profiloida itse itsensä. Palataksemme edelliseen esimerkkiin verkkokaupan ostohistoriasta voit yhtälailla antaa asiakkaiden itsensä kertoa minkä tyyppisiä ostajia he ovat, esimerkiksi: "Olen merkkiuskollinen ostaja", "Olen tarjoushaukka", "Olen spontaani ostaja, harkitseva ostaja jne." tai toisaalta kartoittaa vaikkapa ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä: "Perustan päätökseni tuotekuviin", "Haluan nähdä muiden ostaneiden mielipiteitä", jne. Tapauksesta riippuen profiloinnissa voi käyttää myös huumoria. Antamalla pallon uutiskirjetilaajalle itselleen vältät myös olettamuksiin perustuvan virheellisen segmentoinnin.

7. Markkinointiautomaatio

Tilaajaprofiilien muodostaminen ja uutiskirjeiden kohdennus voidaan nähdä välietappina matkalla markkinointiautomaatioon. Kaikki eivät tietenkään automaatioita hyödynnä tai edes tarvitse niitä, ajatus molempien toimintatapojen taustalla on kuitenkin sama. Siinä missä tilaajaprofilointiin tarvittavaa tietoa voidaan hankkia edellämainittujen vinkkien avulla, markkinoinnin automaatiotyökalu tekee tätä samaa työtä automaattisesti. Triggeröidyt uutiskirjeet perustuvat eri lähteistä hankittaviin mikrosignaaleihin, joita automaatiotyökalu kerää tilaajan profiiliin esimerkiksi sosiaalisesta mediasta, verkkokaupasta, uutiskirjeklikkauksista, jne.

Kohdennus käytännössä

Lisäsimme vastikään Postiviidakko-uutiskirjetyökaluun uuden Ehtolistat-ominaisuuden, joka helpottaa huomattavasti tilaajien profilointia ja viestinnän kohdentamista.

Ehtolistojen avulla voidaan luoda suoraan käyttöliittymässä uusia lähetyslistoja rajaamalla tilaajia heidän ominaisuuksiensa perusteella, esimerkiksi Tampereella asuvat yli 30-vuotiaat miehet, jne. Ehtolistat tekevät kohdentamisesta paljon entistä helpompaa, ota meihin yhteyttä jos haluat kokeilla ominaisuutta!

Ota yhteyttä tai tutustu Postiviidakkoon tarkemmin

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Black Friday ja Cyber Monday -vinkit verkkokauppiaalle

Black Fridayta vietetään jälleen 24.11.2017. Sen lisäksi Suomeen on rantautumassa Cyber Monday, joka on Black Fridayn jälkeinen maanantai eli 27.11.2017. Verkkokauppiaalle pitkä kampanjaviikonloppu tarkoittaa joko erinomaista myyntiä tai mahdollisuuksia siihen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation top 5 haastetta – ja näin selätät ne

Markkinoinnin automaatiota tekevät yritykset mainitsevat haasteina tietämyksen ja osaamisen puutteen, laadukkaan sisällön tuottamisen, henkilöresurssit, strategian puutteen sekä käytettävyyden.

Lue lisää

Näin onnistut tiedottamisessa [Infograafi]

Selvittääksemme, mikä on hyvän tiedottamisen salaisuus, päätimme kysyä asiasta suoraan toimittajilta. Toteutimme yhdessä Mediaviikon kanssa toimittajakyselyn, joka suunnattiin Suomessa toimiville journalisteille ja bloggaajille.

Lue lisää

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää