Uutinen

5 syytä miksi sinunkin pitäisi seurata sosiaalista mediaa

Ota yhteyttä
5 syytä miksi sinunkin pitäisi seurata sosiaalista mediaa Kilpailijaseurannan hedelmällisin osuus on löytää kilpailijasi ongelmakohdat. Jos löydät kilpailijaasi tyytymättömän asiakkaan, voit aina tarjota parempaa tilalle.

Sosiaalinen media ei ole enää pitkään ollut pelkästään kissavideoiden ja viime viikonlopun juhlakuvien jakamisen kanava. Somessa käydään myös laajalti keskustelua omista asiakaskokemuksista yritysten ja organisaatioiden kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että negatiiviset kommentit leviävät helposti suurellekin yleisölle.

Somea voi kuitenkin käyttää myös hyödykseen. Sosiaalisen median laajan tavoittavuuden ansiosta se on erinomainen väline löytää uutta asiakaskuntaa sekä luoda tunnettuutta omalle organisaatiolle. Tutkimusten mukaan jopa 71 % verkkokauppojen asiakkaista kokevat, että sosiaalisella medialla on ollut vaikutusta heidän ostokäyttäytymiseensä.

Sosiaalisen median palvelut ilmoittavat, mikäli organisaationne tägätään julkaisuun, mutta usein etenkin negatiiviset kommentit jaetaan piilossa katseilta. Lähtökohtaisesti näet vain murto-osan siitä keskustelusta, jota organisaationne ympärillä käydään. Paras tapa löytää oman organisaation ympärillä pyörivä keskustelu on hyödyntää sosiaalisen median seurantatyökalua.

Etkö ole vielä vakuuttunut? Tässä on 5 syytä, miksi sinunkin pitäisi seurata sosiaalista mediaa. 

1. Ratkaise asiakkaidesi huolet

Kukaan ei ole täydellinen. Virheiden tekeminen on inhimillistä, eikä mikään yhtiö voi täysin välttyä virheiltä. Asiakkaat kuitenkin turhautuvat ongelmista, ja jakavat huonot asiakaskokemuksensa helposti sosiaalisessa mediassa. Mikä olisikaan parempi tapa herättää asiakkaan luottamus uudelleen kuin ratkaista ongelmat helposti ja nopeasti somen välityksellä?

Sosiaalisen median seurantatyökalu auttaa löytämään huonot asiakaskokemukset ja korjaaman ne, ennen kuin suurempaa vahinkoa ehtii syntyä. Muista myös huolehtia organisaationne sisäisestä viestinnästä, jotta ongelmat saadaan ratkaistua nopeasti ja jouhevasti. 

Kuva: DNA tarjosi asiakaspalveluaan Twitterin välityksellä ja sai käännettyä negatiivisen asiakaskokemuksen positiiviseksi.

2. Vastaa kehuihin

Kaikki somesta löytyvät asiakastarinat eivät ole negatiivisia, vaan monet käyttävät sosiaalista mediaa myös jakaakseen positiivisia kokemuksia. Positiivisiin kommentteihin vastaaminen tuo yrityksen lähemmäs asiakkaitaan ja viestii siitä, että organisaatio välittää asiakkaidensa kokemuksista. Hyvien asiakaskokemusten löytäminen ja niihin vastaaminen on helpointa someseurantatyökalun avulla. 

Kuva: Vastaus positiiviseen asiakaspalautteeseen parantaa asiakaskokemusta entisestään.

3. Seuraa kilpailijoitasi

Sosiaalisen median seurantatyökalu on tehokas väline kilpailijoidesi seuraamiseen. Seurantatyökalun avulla tiedät, miten kilpailijasi käyttäytyvät sosiaalisessa mediassa. Voit seurata esimerkiksi:

  • Mitä sisältöä kilpailijasi jakavat
  • Miten kilpailijasi kommunikoivat asiakkaidensa kanssa
  • Mitä asiakkaat sanovat kilpailijoistasi
  • Miten kilpailijasi rakentavat näkyvyyttään verkossa
  • Mitä virheitä kilpailijasi tekevät

Kilpailijaseurannan hedelmällisin osuus on löytää kilpailijasi ongelmakohdat sekä käyttää niitä hyväkseen. Jos löydät kilpailijaasi tyytymättömän asiakkaan, voit aina tarjota parempaa tilalle.

4. Löydä trendit

Seuraa niin alasi trendejä, kuin myös tuotteidesi ympärille syntyviä ilmiöitä, ja kehitä tuotteitasi ja palveluitasi vastaamaan näitä. Lipton hyödynsi seurantatyökalua löytääkseen heidän uuden chai tea latte -teelaatunsa mainintoja ja trendejä sosiaalisesta mediasta. Tämä antoi arvokasta tietoa kohderyhmistä ja tehokkaimmista markkinointikeinoista. 

  • Mihin vuodenaikaan teestä puhuttiin eniten?

  • Sukupuolistatistiikka, suosituimmat maut sekä suosituimmat tavat tehdä teetä

Lähde: Anser Aly, Senior Global Brand Manager, Unilever, esitys Performance Marketing Moscow -tapahtumassa

5. Löydä mielipidevaikuttajat

Jokaisella alalla on omat mielipidevaikuttajansa, joita ihmiset kuuntelevat ja joiden mielipiteisiin he luottavat. Mielipidevaikuttajien käyttäminen markkinoinnissa voi tuoda huomattavaa hyötyä, sillä asiakkaat kokevat mielipidevaikuttajat aidompina ja siten myös luotettavampina verrattuna muuhun markkinointisisältöön. Parhaiten löydät mielipidevaikuttajat sosiaalisen median seurantatyökalun avulla. 

Someseurannan avulla voit sekä löytää vaikuttajat, että tunnistaa heidän ympärillään olevia trendejä. Kun olet löytänyt alallesi sopivimmat ja relevanteimmat vaikuttajat, ota heihin yhteyttä ja tee heidän kanssaan aitoa yhteistyötä. 

Kuva: Mielipidevaikuttajien kautta voi tavoittaa jo aidosti kiinnostunutta asiakaskuntaa.

Haluatko oppia lisää mediaseurantatyökalun käytöstä?

19-sivuinen mediaseurannan oppaamme antaa vinkkejä ja esimerkkejä tehokkaasta mediaseurantatyökalun käytöstä. 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

6 tapaa verkkosivujen kävijämäärän kasvattamiseen

Liikenteen saaminen verkkosivuille vaatii aikaa, panostuksia ja hitusen luovuutta. Listasimme tärkeimmät vinkit.

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Tehokas tiedottaminen: näin onnistut lehdistötiedotteen lähettämisessä [infograafi]

Selvittääksemme, mikä on hyvän tiedottamisen salaisuus, päätimme kysyä asiasta suoraan toimittajilta. Toteutimme yhdessä Mediaviikon kanssa kansainvälisen toimittajakyselyn, johon vastasi yhteensä 618 media-alan ammattilaista kuudesta eri maasta.

Lue lisää

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää