Tiedote

Näin BBC loi viraali-ilmiön somessa hyödyntäen Ivaloa

Ota yhteyttä
Näin BBC loi viraali-ilmiön somessa hyödyntäen Ivaloa Kyllä somessakin pitää olla jotain oikeaa sanottavaa. Ja jos Ivalossa oli 31 astetta lämmintä, niin mikä olisi erikoisempaa?

The British Broadcasting Corporation tai tuttavallisemmin BBC loi pienimuotoisen viraali-ilmiön hyödyntäen Suomen Ivaloa. BBC on brittien vastine YLE:lle ja pyörittää noin kuuden miljardin euron liikevaihtoa. Miten talo, joka puskee päivittäin ulos satoja uutisia ja tavoittaa miljoonia silmäpareja joka tunti hyödynsi Suomen Ivaloa tavoittaakseen vielä useampia kuluttajia?

Viraalimarkkinointi ja viraali-ilmiö ovat asioita, jotka varmasti kiinnostavat useimpien yritysten markkinointiosastoja. Tarkastellaanpa siis BBC:n viraali-ilmiötä. Onnistumisen taustalla oli BBC:n säätiedotusten Twitter-tili @bbcweather. Tililtä lähetettiin elokuun helteillä, 5.8.2014, seuraava twiitti:

It may be in #Lapland, but Ivalo in #Finland has hit 31C this afternoon. Think of the reindeers...! Matt

Yksittäinen twiitti keräsi satoja uudelleentwiittauksia. Sinällään tällaiset muutaman sadan ihmisen lukumäärät eivät ole suuria jos niitä verrataan vaikkapa päivittäisiin televisionkatsojiin. Mutta jos tämän twiitin suosiota verrataan tilin muiden twiittien suosioon, niin ero on valtava. Saman viikon aikana laitetut muut twiitit ovat keränneet vain yksittäisiä tai parhaillaankin vain muutamia kymmeniä uudelleentwiittauksia ja tykkäyksiä. Mistä tämän säätwiitin suosio sitten rakentui?

1. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Twiitti sisälsi kuvan. Kuvat ovat "helppoa" sisältöä somessa ja sopivat hyvin myös mobiililaitteiden näytöille. Kuvan tehon voi helposti huomata jos analysoi BBCWeather -tilin twiittien suosiota. Kuvia sisältävät twiitit ovat keskimäärin selvästi suositumpia, kuin pelkkää tekstiä sisältävät twiitit. Ivalo-twiitin suosiota lähelle pääsi tämä twiitti, jossa oli hyödynnetty videoa. Eli tiivistäen voidaan todeta: käytä kuvia ja videoa somessa aina kun mahdollista ja ne tukevat hyvin tekstisisältöä.

2. Twiitissä käytettiin #hashtageja

Twiitit liittyivät osaksi muuta keskustelua ja auttoivat twiitin löytämisessä.

3. Huumori

Twiitissä yhdistettiin sopivasti faktaa ja huumoria. "Think of the reindeers" - mistäpä muustakaan joulupukin kotimaa olisi niin hyvin tunnettu, kuin poroistaan.

4. Ripaus inhimillisyyttä

Twiitin lähetti oikea ihminen. Mattilla tuntuu olevan myös pilkettä silmäkulmassa ja hyvää tilannetajua. Juttua on siis mukavampi jakaa, kuin kasvottoman ison organisaation julkilausumaa.

5. Yllätyksellisyys

Jos uutisoimme mistä tahansa metropolikaupungista, niin se koskettaa useampaa ihmistä kuin koko Suomessa on asukkaita. Mutta näistä metropoleista uutisoivat tuhannet muutkin. Huudon läpi on hankala saada omaa ääntä kuuluviin. Itse asiassa Suomi oli loistava valinta. Suomi, pieni, syrjäinen ja eksoottinen maa kiinnostaa brittejä (MEK:n mukaan britit tuovat viidenneksi eniten matkailurahaa Suomeen) ja tuhat muuta tahoa ei uutisoi samoista asioista.

6. Uutisarvo ja ajankohtaisuus

Kyllä somessakin pitää olla jotain oikeaa sanottavaa. Ja jos Ivalossa on 31 astetta lämmintä, niin mikä olisi erikoisempaa?

Toivottavasti yllä olevista kohdista on apua kun mietitte omia sisältöjänne somessa. Ja jos olette kiinnostuneet tietämään mitkä asiat ovat toimialallanne pinnalla juuri nyt ja mitä somessa puhutaan teistä tai kilpailijoistanne, niin meidän puoleen on aina helppo kääntyä. Olemme korvanne somessa.

Kiinnostuitko palveluistamme?

Ota meihin yhteyttä.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Vinkit aloittavan yrityksen tiedottamiseen

Selkeä ja ajankohtainen lehdistötiedote sekä ammattimainen jakelukanava mahdollistavat hyvien mediakontaktien syntymisen jo yrityksen toiminnan alkuvaiheessa. Kokosimme neljän kohdan listan niistä tekijöistä, jotka mahdollistavat tiedotteen hyvän läpimenon mediassa.

Lue lisää

Viestinnän 5 ROI-mittaria

Viestinnän tuottavuuden mittaamiseen kiinnitetään vaihtelevasti huomiota eri organisaatioissa. Päällimmäinen syy mittaamisen vähäisyyteen on viestinnän arvioimisen vaikeus numerotasolla. Listasimme viisi kysymystä, joita voit käyttää suuntaviivoina siitä, onko viestintäsi toteutunut suunnitelmien mukaisesti ja kannattavasti.

Lue lisää

Mikä on somessa in vuonna 2015?

Mobiililaitteiden ja some-kanavien lisääntymisen ja kehityksen myötä asiakkaat arvostavat entistä enemmän liikkuvaa kuvaa. Lue 8 kohdan listamme siitä, millainen video puree asiakkaisiin.

Lue lisää

Mediaseuranta strategisena työkaluna: viestintä ja tiedotus

Mediaseurantaa käytetään usein yhtenä viestinnän ja tiedotuksen työkaluna. Mediaseurannan avulla organisaatio pystyy hallinnoimaan omaa mainettaan seuraamalla millainen näkyvyys sillä on journalistisessa ja sosiaalisessa mediassa. Kun oma näkyvyys ja julkisuuden sävy on hahmotettu, voidaan aloittaa työ mediakuvan parantamiseksi. Omaa mediakuvaa lähdetään muokkaamaan viestinnällä ja tiedottamisella.

Lue lisää

ePressi.com kotimaan suurimmaksi tiedotejakelukanavaksi

Tiedotejakelupalvelu ePressi.comin kautta välitetään lähes puolet Suomessa julkaistuista lehdistötiedotteista, ilmenee tuoreesta selvityksestä, jossa mitattiin tiedotteiden verkkonäkyvyyttä. Mediaviikon suorittaman tutkimuksen mukaan tiedotejakelupalvelu ePressi.com on tällä hetkellä tiedotemäärissä mitattuna Suomen suurin lehdistötiedotteiden jakelukanava.

Lue lisää