Tiedote

Näin BBC loi viraali-ilmiön somessa hyödyntäen Ivaloa

Ota yhteyttä
Näin BBC loi viraali-ilmiön somessa hyödyntäen Ivaloa Kyllä somessakin pitää olla jotain oikeaa sanottavaa. Ja jos Ivalossa oli 31 astetta lämmintä, niin mikä olisi erikoisempaa?

The British Broadcasting Corporation tai tuttavallisemmin BBC loi pienimuotoisen viraali-ilmiön hyödyntäen Suomen Ivaloa. BBC on brittien vastine YLE:lle ja pyörittää noin kuuden miljardin euron liikevaihtoa. Miten talo, joka puskee päivittäin ulos satoja uutisia ja tavoittaa miljoonia silmäpareja joka tunti hyödynsi Suomen Ivaloa tavoittaakseen vielä useampia kuluttajia?

Viraalimarkkinointi ja viraali-ilmiö ovat asioita, jotka varmasti kiinnostavat useimpien yritysten markkinointiosastoja. Tarkastellaanpa siis BBC:n viraali-ilmiötä. Onnistumisen taustalla oli BBC:n säätiedotusten Twitter-tili @bbcweather. Tililtä lähetettiin elokuun helteillä, 5.8.2014, seuraava twiitti:

It may be in #Lapland, but Ivalo in #Finland has hit 31C this afternoon. Think of the reindeers...! Matt

Yksittäinen twiitti keräsi satoja uudelleentwiittauksia. Sinällään tällaiset muutaman sadan ihmisen lukumäärät eivät ole suuria jos niitä verrataan vaikkapa päivittäisiin televisionkatsojiin. Mutta jos tämän twiitin suosiota verrataan tilin muiden twiittien suosioon, niin ero on valtava. Saman viikon aikana laitetut muut twiitit ovat keränneet vain yksittäisiä tai parhaillaankin vain muutamia kymmeniä uudelleentwiittauksia ja tykkäyksiä. Mistä tämän säätwiitin suosio sitten rakentui?

1. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Twiitti sisälsi kuvan. Kuvat ovat "helppoa" sisältöä somessa ja sopivat hyvin myös mobiililaitteiden näytöille. Kuvan tehon voi helposti huomata jos analysoi BBCWeather -tilin twiittien suosiota. Kuvia sisältävät twiitit ovat keskimäärin selvästi suositumpia, kuin pelkkää tekstiä sisältävät twiitit. Ivalo-twiitin suosiota lähelle pääsi tämä twiitti, jossa oli hyödynnetty videoa. Eli tiivistäen voidaan todeta: käytä kuvia ja videoa somessa aina kun mahdollista ja ne tukevat hyvin tekstisisältöä.

2. Twiitissä käytettiin #hashtageja

Twiitit liittyivät osaksi muuta keskustelua ja auttoivat twiitin löytämisessä.

3. Huumori

Twiitissä yhdistettiin sopivasti faktaa ja huumoria. "Think of the reindeers" - mistäpä muustakaan joulupukin kotimaa olisi niin hyvin tunnettu, kuin poroistaan.

4. Ripaus inhimillisyyttä

Twiitin lähetti oikea ihminen. Mattilla tuntuu olevan myös pilkettä silmäkulmassa ja hyvää tilannetajua. Juttua on siis mukavampi jakaa, kuin kasvottoman ison organisaation julkilausumaa.

5. Yllätyksellisyys

Jos uutisoimme mistä tahansa metropolikaupungista, niin se koskettaa useampaa ihmistä kuin koko Suomessa on asukkaita. Mutta näistä metropoleista uutisoivat tuhannet muutkin. Huudon läpi on hankala saada omaa ääntä kuuluviin. Itse asiassa Suomi oli loistava valinta. Suomi, pieni, syrjäinen ja eksoottinen maa kiinnostaa brittejä (MEK:n mukaan britit tuovat viidenneksi eniten matkailurahaa Suomeen) ja tuhat muuta tahoa ei uutisoi samoista asioista.

6. Uutisarvo ja ajankohtaisuus

Kyllä somessakin pitää olla jotain oikeaa sanottavaa. Ja jos Ivalossa on 31 astetta lämmintä, niin mikä olisi erikoisempaa?

Toivottavasti yllä olevista kohdista on apua kun mietitte omia sisältöjänne somessa. Ja jos olette kiinnostuneet tietämään mitkä asiat ovat toimialallanne pinnalla juuri nyt ja mitä somessa puhutaan teistä tai kilpailijoistanne, niin meidän puoleen on aina helppo kääntyä. Olemme korvanne somessa.

Kiinnostuitko palveluistamme?

Ota meihin yhteyttä.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Koodiviidakko ja Encode Solutions yhdistivät voimansa – luvassa uniikkeja mobiiliteknologian ratkaisuja

Koodiviidakko on ostanut mobiiliyritys Encode Solutionsin liiketoiminnan. Yhdistymisen myötä Koodiviidakko laajentaa vahvaa teknologia- ja tuotekehitysosaamistaan mobiilipalveluihin.

Lue lisää

Koodiviidakolta uusi tuotekokonaisuus pörssiyhtiöiden viestintään

Koodiviidakko julkaisee uuden sijoittajaviestinnän tuotekokonaisuuden suomalaisille pörssiyhtiöille. Kokonaisuus on laajuudessaan ainutlaatuinen, sillä sen avulla yritykset voivat hoitaa pörssi- ja lehdistötiedottamisen, verkkomedian ja sosiaalisen median seurannan sekä uutishuoneen ja verkkovuosikertomuksen toteuttamisen yhden toimijan kautta.

Lue lisää

Koodiviidakko kasvaa ja laajentaa toimintaansa Euroopassa

Koodiviidakko kasvatti liikevaihtoaan viime vuonna 43 prosenttia. Yhtiö on laajentanut tuotevalikoimansa kattamaan koko markkinointiviestinnän ketjun ja käynnistänyt onnistuneesti pilvipalveluidensa myynnin ulkomailla.

Lue lisää

ViidakkoMonitor – tehotyökalu journalistisen ja sosiaalisen median seurantaan

Koodiviidakko julkaisee alkuvuodesta 2016 uuden päivitetyn monitoripalvelun journalistisen ja sosiaalisen median seurantaan. ViidakkoMonitoriksi nimetty palvelu yhdistää mediaseurannan ja -analyysin yhteen helppokäyttöiseen työkaluun.

Lue lisää

Koodiviidakko Oy yksi Suomen nopeimmin kasvavista teknologiayrityksistä jo kuudetta vuotta peräkkäin

Deloitten Technology Fast 50 -ohjelma on listannut Suomen nopeimmin kasvavat teknologiayritykset jo yhdentoista vuoden ajan. Koodiviidakko on ollut mukana listalla vuodesta 2009 alkaen.

Lue lisää