Mediaseuranta strategisena työkaluna: asiantuntijatyö ja johtoporras

Mediaseuranta strategisena työkaluna: asiantuntijatyö ja johtoporras Mediaseuranta on ennen kaikkea strateginen työkalu. Ei pelkkä mittari mittaamista varten.

Mediaseuranta strategisena työkaluna -juttusarjassa on käsitelty aikaisemmin mediaseurantaa viestinnässä ja tiedottamisessa sekä asiakaspalvelussa ja tuotekehityksessä.

Kolmannessa osassa käsittelemme mediaseurantaa asiantuntijatyössä ja ylimmän johdon työkaluna.

Asiantuntijatyö

Yksi tärkeä edellytys menestyksekkäälle asiantuntijatyölle ja edunvalvonnalle on ajankohtaisuus. Asiantuntijan tulee olla koko ajan kartalla oman vastuualueensa keskusteluista ja uusista tuulista. Ilman tätä tietoa oma asiantuntijuus heikkenee ajan saatossa. Myöskään edunvalvonta ei onnistu ilman, että tietää mistä puhutaan ja missä. Mediaseurannan avulla asiantuntijat ja edunvalvojat pysyvät ajantasalla uudesta tiedosta. Mediaseurannan kautta saadaan parhaillaan tietoa vasta pinnan alla kuplivista aiheista ja pystytään valmistautumaan reagointiin sekä vaikuttamistyöhön jo ennen kuin kyseinen asia nousee valtamediassa pinnalle. Jos tämä ei ole proaktiivisuutta ja vaikuttavaa toimintaan, niin mikä sitten on?

Mediaseuranta ylimmän johdon työkaluna

Organisaation ylin johto on vastuussa strategisesta suunnittelusta ja päätöksenteosta. Ilman ajantasaisinta tietoa johdon on vaikea, ellei jopa mahdotonta toimia. Mediaseuranta tukee strategista suunnittelua ja toimintaa, sillä päätökset perustuvat ajankohtaisuuteen.

Ylimmän johdon vastuulla on tarjota kaikille organisaation osastoille ajankohtaista tietoa. Tämä onnistuu kätevästi mediatiedon osalta jos käytössäsi on skaalautuva ja räätälöitävä mediaseurantatyökalu. Tällöin on mahdollista jakaa kohdistettua tietoa oikeille henkilöille juuri oikeaan aikaan.

Yhteenvetona voikin sanoa, että mediaseuranta on olennaisimmalta osaltaan strateginen työkalu. Ei pelkkä mittari mittaamista varten. Tarjoamme teille työkalut, joiden avulla pystytte tehostamaan omien strategisten tavoitteidenne saavuttamista. Tuotteemme journalistisen ja sosiaalisen median seurantaan ovat Suomessa kehitettyjä Avainlippu-tuotteita. Ne tuovat teille olennaisimman tiedon helposti ja vaivattomasti.

Strategiaterveisin

Lauri Sainio