Luovaa datan käyttöä - kohti parempia tuloksia digimarkkinoinnissa

Luovaa datan käyttöä - kohti parempia tuloksia digimarkkinoinnissa Markkinoinnin automaatiot voidaan aloittaa aivan pienistäkin automaatioketjuista.

#MVV2014 on takana joten on hyvä kerrata, mitä markkinointiviestinnän kentällä tapahtuu juuri nyt. Tapahtuman laajoja teemoja olivat digitaalisuus ja sisältömarkkinointi. Muita alan kuumia aiheita tällä hetkellä ovat ehdottomasti sosiaalinen media ja markkinoinnin automaatiot.

Sisältö ensin, oikeilla työkaluilla

Digitaalisuus tekee datan keräämisestä helppoa ja markkinoinnin automaatioilla voidaan sen jälkeen tehdä yhtä jos toistakin. Aina jää kuitenkin markkinoijan omalle vastuulle, että data hyödynnetään järkevästi ja asiakkaille tarjotaan oikeasti kiinnostavaa sisältöä oikeaan aikaan. Markkinoinnissa täytyy viime kädessä olla kyse asiakkaasta eikä teknologiasta. Sosiaalinen media puolestaan auttaa yrityksiä pääsemään lähemmäs asiakkaitaan ja ymmärtämään heitä entistä paremmin. Kaikki lähtee kuuntelusta.

Miten valjastat asiakasdatan hyötykäyttöön?

Kylmän myynnin aika on ohi ja asiakkuudenhallintakin muuttuu sosiaaliseksi (social CRM) palkiten yritystä pitkällä tähtäimellä asiakassitouneisuuden kasvaessa. Kaiken taustalla on kuitenkin luova datan hyödyntäminen. Monesti data ja luovuus nähdään toistensa vastakohtina, mutta taitava markkinointiviestintä onnistuu yhdistämään datan ja luovuuden myyntiä edistävällä tavalla. Mitä tämä siis käytännössä tarkoittaa?

Otetaan esimerkiksi verkkokauppiaan omat kotisivut. Lähtöolettamana on, että kauppiaan kotisivut ovat rakennettu helposti muokattavan julkaisujärjestelmän päälle, analytiikka on asennettu ja verkkokauppa toimii saumattomasti nettisivujen kanssa. Perusdatan saantimme on kunnossa ja voimme viedä markkinointiviestintäämme seuraavalle tasolle.

Nyt vuoroon astuu uutiskirjemarkkinointi, sillä täytyyhän ihmisten löytää kauppaamme. Sähköpostimarkkinoinnin työkalussa on oleellista pystyä tekmään A/B testausta vaikkapa niille luoville otsikoille. Näin pystymme dataan perustuen sanomaan kumpi luova idea toimii paremmin. Uutiskirjeen heat-mapit ja klikkaajaraportit kertovat meille saako kirjeemme aikaan halutun call-to-actionin vai pitääkö jotain muuttaa. Kun vielä yhdistämme kaikkeen tähän asiakkaidemme kuuntelun sosiaalisessa mediassa ja valjastamme sieltä saadun datan tuotekehityksemme sekä markkinointiviestinnän käyttöön, alkaa meillä olla kasassa voittava kombinaatio kun tämän kaiken ympärille ryhdytään rakentamaan markkinoinnin automaatioita.

Kiinnostuitko?

Voi kuulostaa isolta urakalta, mutta oikean kumppanin kanssa kyseessä ei ole vuosien ICT-projekti. Pystymme palvelemaan teitä lähes kaikissa digitaalisen markkinointiviestinnän hankkeissa. Olipa kyseessä sitten mittava kokonaisprojekti tai vain yhden osa-alueen hoitaminen ketterästi SaaS-mallin ohjelmistovuokrauksella, olemme todennäköisesti toteuttaneet vastaavan hankkeen menestyksekkäästi jo lukuisille muille yrityksille. Kannattaa myös muistaa, että markkinoinnin automaatiot voidaan aloittaa aivan pienistäkin automaatioketjuista. Kaikkea ei tarvitse (eikä voikaan) automatisoida kerralla. Kuitenkin rutiininomaisten toimenpiteiden automatisointi jättää aikaa muuhun ja markkinoinnin tehokkuus kasvaa myynnin lisääntyessä.

Autamme sinua kuuntelemaan asiakkaitasi paremmin sosiaalisessa mediassa ja rakennamme ketteriä markkinoinnin automaatioita hyödyntäen jo olemassa olevia ohjelmistojamme. Ota rohkeasti yhteyttä, kun haluat tehostaa viestintäänne sekä markkinointianne.

Terveisin

Harri Rauhanummi, liiketoimintajohtaja