Kuinka muutat mediaseurannan asiakasvirraksi?

Kuinka muutat mediaseurannan asiakasvirraksi? Mediaseuranta taipuu myös suoraan myynnin tukityökaluksi. Löydä keskusteluista mallit, joilla tunnistat potentiaalisen asiakkaan, ja siirrä liidit myynnille.

Mediaseuranta on jatkumo, joka koostuu kahdesta toisiaan täydentävästä osasta. Perinteisen verkkomedian monitorointia seuraa luontevasti sen tarkastelu, miten toimitettu sisältö jatkaa elämäänsä yhteisöissä. Kommentti- ja keskustelupalstat sekä sosiaalinen media sisältävät loputtoman määrän hyödynnettävää tietoa. Käyttämällä luovuutta ja kehittämällä seurantaa jatkuvasti mediaseurannalla saatu tieto muuttuu suoraan asiakasvirroiksi.

1. Tunnista oikeat ihmiset

Alan mielipidevaikuttajien ja keskustelua ylläpitävien henkilöiden tunnistaminen on arvokasta. On myös tärkeää tietää, missä yrityksesi kannalta tärkeät keskustelut käydään. Kun tiedät, ketkä puhuvat, keitä kuunnellaan ja missä, voit kohdistaa viestejä suoraan heille. Ehdota yhteistyötä tärkeiden bloggaajien kanssa ja kohdista lehdistötiedotteet ja mainonta juuri oikeille henkilöille.

Vinkki: Kohdista Twitter-mainonta ainoastaan yrityksesi kannalta tärkeille hashtageille ja käyttäjille.

2. Reagoi keskusteluun

Julkiseen keskusteluun tulee reagoida nopeasti, mielellään ensimmäisenä. Viestintä ei ole ainoa tapa vaikuttaa. Esimerkiksi muutokset hinnoittelussa ja tuotevalikoimassa tai vaikkapa jakelukanavissa voivat toimia. Reagointitapoja on rajattomasti viestinnästä tarjoomaan ja hinnoitteluun. Luovuus on valttia. Erityisesti negatiivinen keskustelu ja kritiikki ovat hyviä tarttumakohtia. Saako matkatoimistoala risuja yksin matkustavien syrjimisestä? Lanseeraa pikainen tarjouskampanja sinkkuhuoneista.

Vinkki: Seuraa keskustelua kilpailijoista niin kritiikin kuin kehujenkin suhteen. Opi kehuista, käännä kritiikki eduksesi.

3. Osallistu keskusteluun

Kun keskustelu yritystänne koskettavasta aiheesta on heräämässä, valmista, että olette näkyvästi mukana. Profiloitukaa asiantuntijoiksi tiedottamisella. Osallistukaa keskusteluun sosiaalisessa mediassa. Älkää tyytykö kommentoimaan, vaan tuokaa esiin uusia näkemyksiä ja avatkaa keskustelua uusiin osa-alueisiin. Tärkeä osa osallistumista on kriisien ennakointi ja estäminen. Varhainen puuttuminen julkiseen keskusteluun voi ehkäistä monta viestintäkatastrofia. Etenkin sosiaalisessa mediassa tilanteet eskaloituvat nopeasti. Parhaassa tapauksessa potentiaalinen kriisi on käännettävissä positiiviseksi julkisuudeksi ja myyntituloiksi.

Vinkki: Osallistu keskusteluun tiedottamisen kautta asiantuntijalausunnoilla.

4. Generoi liidejä

Markkinoinnin ja viestinnän perimmäinen tehtävä on myynnin lisääminen. Mediaseuranta taipuu myös suoraan myynnin tukityökaluksi. Löydä keskusteluista mallit, joilla tunnistat potentiaalisen asiakkaan, ja siirrä liidit myynnille.

Vinkki: Seuraa julkisia kilpailutuksia automaattisesti.

Kiinnostuitko mediaseurannan palveluistamme?

Ota meihin yhteyttä.