Instagram on nyt suurempi some-kanava kuin Twitter: vinkit yrityksille

Instagram on nyt suurempi some-kanava kuin Twitter: vinkit yrityksille Sijoita Instagram-kuvavirta verkkosivuillesi. Kuvat elävöittävät sisältöä ilman erikseen tehtävää sivujen päivitystä tai mediapankkeja.

Juuri kun twiittaaminen alkoi olla aktiivisimmille yrityksille osa arkipäivän viestintärutiineja, sosiaaliseen kuvien jakamiseen tarkoitettu Instagram pyyhälsi käyttäjien määrässä ohi. Tilastokeskuksen julkaiseman selvityksen mukaan jo puolet suomalaisista on mukana verkon yhteisöpalveluissa, toisin sanoen blogeissa, foorumeilla ja sosiaalisen median kanavilla. Kuningas Facebook on edelleen kanavista suosituin, sillä sitä käyttää yli 2 miljoonaa suomalaista. Vaihtoehtoisten kanavien suosio on kuitenkin jatkuvassa nousussa ja mikä tärkeämpää, spesifeillä kanavilla tavoittaa tietynlaista asiakaskuntaa.

Twitter on profiloitunut asiantuntija- ja yritysviestintäkanavaksi, joka kuitenkin poikkeaa ammattiverkosto LinkedInistä dynaamisuudellaan. Instagram pohjasi suosionsa alkujaan nuorten käyttäjien suosioon eikä se profiloitunut alkujaan yritysten viestintäkanavaksi. Erot Twitteriin eivät periaatteellisesti ole suuria, joskin kuvallisuuden merkitys on ratkaisevassa asemassa. Kuinka yritysten kannattaa hypätä Instagramin kelkkaan? Markkinoinnissa ja viestinnässä monikanavaisuus on valttia. Listasimme ohjeita kuvapalveluun liittyen.

1. Käytä kiinnostavia kuvia, tarjoa viihdettä ja mielenkiintoista sisältöä.

Instagram on pääasiallisesti some-kanava, jossa jaetaan kuvia. Toisinaan yrityskuvat on suunnattu pienelle yhteisölle, jolloin niissä ei välttämättä ole asiaan perehtymättömälle oleellista sisältöä, esimerkkinä vaikka kuvat firman koulutuspäiviltä.

Paras tapa jakaa kuvia on tuottaa niitä monipuolisesti: tietyistä tapahtumista, jotka koskettavat tapahtuman osallistujia tai jakamalla kuvallisia ohjeita ja asiantuntemusta omaan toimialaan liittyen, paljastamalla toimiston arjen hauskoja sattumuksia tai luomalla kampanjoita. Kaikista oivallisin tapa on seurailla, mitä muut tekevät, mutta uskaltaa kuitenkin olla oma itsensä, omalla tyylillään.

2. Instagram on useimmiten viihteellinen kanava.

Kuvat ja videot saavat olla Instagramissa aihepiireiltään vapaamuotoisia. Tämä käy myös kovaksi asiantuntijaksi profiloituneiden yritysten tapauksessa. Twitterin puolelta hyvänä esimerkkinä toimii palkittu ja seurattu Rakennusvirasto. Tuo toimintaanne esille kuvin ja avaa toimintaanne käytännössä.

On hyvä idea sijoittaa Instagram-kuvavirta omille verkkosivuille, jolloin kuvat elävöittävät sisältöä ja tuovat ajankohtaisuutta myös visuaalisesti ilman erikseen tehtävää päivitystyötä tai mediapankkeja. Hyviä esimerkkejä Instagram-toteutuksista ovat asiakkaidemme Iso-Syöte Snowparkin ja Oulun seudun ammattiopiston verkkosivut.

3. Käytä hashtageja, jotta saat viestin perille.

Hashtag liittää sinut osaksi laajempaa keskustelua. Jos olet jo tottunut käyttäjä ja sinulla on seuraajia, voit hifistellä ja luoda oman hashtagin. Ilman hashtagejakin pärjää, mutta näkyvyys paranee, kun liittää kuvat sopiviin aihepiireihin.

4. Laadi suunnitelma ja aikataulu.

Ovatko some-kanavat jääneet käyttämättä? Myös Instagram tarvitsee tuekseen aikataulun, milloin ja mitä sisältöä lisätään. Päivittäinen julkaiseminen on nopeasti muuttuville some-kanaville tehokkain tapa pitää omaa julkisuuskuvaa yllä.

Kiinnostuitko sosiaalisen median liittämisestä verkkosivuillesi?

Ota meihin yhteyttä.