4 askelta somesuosion mittaamiseen

4 askelta somesuosion mittaamiseen Some on nopea tapa kasvattaa näkyvyyttä ja tunnettuutta, mutta kuinka mittaat some-läsnäoloa liikevaihdon kannalta?

Onko yrityksesi tai organisaatiosi mukana sosiaalisessa mediassa, mutta somessa olemisen hyötyjä on hankalaa tai melkein mahdotonta mitata? Some on nopea tapa kasvattaa näkyvyyttä ja tunnettuutta, mutta kuinka mittaat some-läsnäoloa liikevaihdon kannalta? Laadimme neljän kohdan listan sosiaalisen median vaikutuksesta liiketoimintaan.

1) Mittaa kaikkia some-kanavia samoilla kriteereillä

Yrityksesi voi olla mukana useissa sosiaalisen median kanavissa. Mittaa kaikkia kanavia samoilla mittareilla, jotta voit vertailla kunkin kanavan merkitystä omalle liiketoiminnallesi. Muista, että pelkkä tykkääjien määrä ei suoraan tarkoita, että tuottamasi sisältö tavoittaa potentiaaliset asiakkaat. Ohjaa some-virtaa nettisivuille ja blogeihisi.

2) Laadi suunnitelma siitä, mitä mittaat

Sosiaalisen median käyttö on tehokas tapa ohjata asiakasvirtaa nettisivuillesi ja kohti ostopäätöstä. Ole selvillä siitä, mistä sosiaalisen median kanavista asiakkaasi tulevat sivuillesi. Muista sijoittaa blogien yhteyteen CTA-nappi (call-to-action), joka ohjaa asiakkaasi lukemaan lisää tuotteista tai ohjaa kävijät suoraan yhteydenotto- tai rekisteröintilomakkeelle.

3) Aseta mittarit

Aseta selkeät mittarit, mitä tekijöitä mitttaat sosiaalisen median kanavissa. Hyviä mittareita voivat olla esimerkiksi klikkaajien ja tavoitetun yleisön määrä, aktiivisten lukijoiden määrä ja kanavien kautta tulleet asiakkaat. Voit mitata tavoitettuja asiakkaita per kampanja, lukijoita per blogipostaus ja yhteydenottosivun kävijä- ja klikkauslukuja.

4) Tunnista, missä asiakkuuden vaiheessa asiakkaat ovat some-kanavissa

Sosiaalisen median kuten muunkin markkinoinnin haaste on tunnistaa, missä asiakkuuden vaiheessa asiakkaasi lukevat sosiaaliseen mediaan tuotettuja sisältöjä. Määritä, missä vaiheessa asiakkuutta sosiaalisen median kanaviasi seurataan. Sopeuta ja muokkaa sisältöjäsi tunnistettujen asiakastyyppien mukaan, jotta tarjoat kullekin ryhmälle aidosti kiinnostavaa sisältöä.