Kirjoitus

Yhdistä ja hyödy: Lehdistötiedottaminen + markkinoinnin työkalut

Ota yhteyttä
Yhdistä ja hyödy: Lehdistötiedottaminen + markkinoinnin työkalut Tiedotteen on julkaisuhetkellä näyttävä muuallakin kuin journalistien sähköposteissa. Jaa siis tiedotteesi mahdollisimman monikanavaisesti.

Lehdistötiedote lähtee maailmalle – mitä sitten tapahtuu? Nykypäivänä lehdistötiedottaminen(kaan) ei voi elää omassa kuplassaan, vaan sen tulee olla saumaton osa muuta markkinoinnin ja viestinnän kokonaisuutta niin strategian kuin tekniikankin näkökulmasta. Yhdistämällä lehdistötiedottaminen muuhun markkinoinnin ja viestinnän teknologiaan luodaan käyttäjäystävällisiä palveluita, pidempää viestinnän jatkumoa sekä konkreettista myyntiä. 

Lehdistötiedotejakelu ja sosiaalinen media

Kuten kaikki muutkin, myös toimittajat viettävät runsaasti aikaa sosiaalisen median parissa ja käyttävät sitä tiedonlähteenään. On siis vain luonnollista, että lehdistötiedotteiden tulee olla esillä somessa.

Jaa tiedotteet yrityksen tai yhteisön omissa kanavissa ja kannusta henkilöstöä jakamaan ja avaamaan keskustelua. Älä myöskään arkaile jakaa tiedotteita soveltuvissa ryhmissä esimerkiksi LinkedInissa.

Kuva: Koodiviidakon lehdistötiedotteet jatkavat elämäänsä etenkin LinkedInissä. 

Lehdistötiedotejakelu ja mediaseuranta

Idealitilanteessa lehdistotiedote alkaa lähettämisen jälkeen elää omaa elämäänsä. Artikkeleita, somejakoja, keskusteluja palstoilla – näitä kaikkia on mahdoton Googlella löytää. Some- ja mediaseuranta sen sijaan löytää kaikki kanavat, joihin lehdistötiedotteesi on kiirinyt. Tulee toki muistaa, että jos haluaa, että tiedotteesta syntyy somekeskusteluja, tulee se alun perinkin julkaista sosiaalisen median kanavissa. 

Kuva: ViidakkoMonitor kasaa kaikki yritykselle tärkeiden hakusanojen osumat niin sosiaalisesta mediasta kuin muustakin online-mediasta yhdeksi koosteeksi, jonka voi tilata myös sähköpostiin.

Lehdistötiedotejakelu ja verkkosivut

Ajat, jolloin lehdistötiedote lähetettiin toimittajan sähköpostiin, mistä se sitten toivottavasti joskus ilmaantui mediaan artikkelin muodossa, ovat ohi. Tiedotteen on julkaisuhetkelläkin näyttävä muuallakin kuin journalistien sähköposteissa. Lehdistötiedotteilla on tärkeä rooli niin verkkosivujen kuin verkkokauppojenkin hakukoneoptimoinnissa, koska ne tuovat automaattisesti sivuille uutta, relevanttia sisältöä – juuri sitä, mitä hakukoneet arvostavat.

Vinkit lehdistötiedotejakelun ja verkkosivujen yhdistämiseen:

  • Julkaise tiedotteet automaattisesti verkkosivuilla tai portaalissa
  • Palvele mediaa ja muita sidosryhmiä uutishuoneella, josta löytyvät niin tiedotteet kuin somefeedit, kuvat ja PR-yhteystiedotkin
  • Tarjoa asiakkaille mahdollisuus tilata tiedotteet verkkosivuilta RSS-feedina/uutiskirjeessä
  • Muista lisätä lehdistötiedotteeseen linkit verkkosivuillesi
  • Huomioi, että verkkosivuilla on lehdistötiedotteeseen liittyvää, kiinnostavaa sisältöä heti etusivulle nostettuna.

Kuva: ePressi.comista lähetetyt tiedotteet julkaistaan automaattisesti uutishuoneessa, joka on osa Museoviraston verkkosivuja.

Lehdistötiedotejakelu ja sähköpostimarkkinointi

Jos lähetät säännöllisesti lehdistötiedotteita, kannattaa ne jakaa myös esimerkiksi kuukausittaisessa uutiskirjeessä. Tuo ne kätevästi RSS-feedilla tiettyyn uutiskirjeen kohtaan, niin säästät monta manuaalista vaihetta.

Kuva: Fennosen uutiskirjeen sisältö haetaan automaattisesti RSS-syötteellä verkkosivuilta

Lehdistötiedotejakelu ja verkkokauppa

Yhä useampi verkkokauppias on huomannut lehdistötiedottamisen tärkeyden myynnin tukena. Olennaista tällöin on, että lehdistötiedotteesta on selvä ja helppo yhteys ostoksille ja vähintäänkin linkki verkkokauppaan. 

Koska lehdistötiedotteiden ei kuitenkaan tule olla ensisijaisesti myyviä vaan informatiivisia, voi suorat ostokehotukset piilottaa esimerkiksi liitteisiin. Lehdistötiedotteet kiinnostavat eniten, jos niissä on mukana laadukasta kuva- ja videomateriaalia, ja mielenkiintoiset videot päätyvät helposti bloggauksen tai artikkelin kuvitukseksi. Suoria myyntiviestejä julkaisee harva, mutta videon loppuun tai vaikkapa alareunaan voi luoda kehotuksen siirtyä verkkokauppaan tai tilata uutiskirje.

Kuva: Jounin Kaupan lehdistötiedotteet kertovat usein "Hullun kyläkauppiaan" tempauksista, eivät niinkään verkkokaupan tai kivijalkamyymälän tarjonnasta. Lehdistötiedotteet ohjaavat kuitenkin aina myös verkkosivuille, josta löytyy paitsi lisää kiinnostavaa sisältöä, myös selvä ostokehotus.

Hakukoneoptimointi ja sisältömarkkinointi ovat yhä tärkeämpiä myös verkkokaupoille. Harva kuitenkaan vielä tuottaa sisältöä, eivätkä kaikki verkkokaupat myöskään päivity jatkuvasti. Verkkokauppaan automaattisesti päivittyvät tiedotteet tuovat sivuille jatkuvasti uutta sisältöä, mikä taas kiinnostaa niin asiakkaita kuin hakukoneitakin. Lue lisää verkkokaupan lehdistötiedottamisesta asiakastarinoistamme.

Lehdistötiedote ja markkinoinnin automaatio

Hyvä tiedote tai tiedotesarja voi tuoda verkkosivuille paljon kävijöitä, jotka eivät sivuilla muuten vierailisi. Tällöin on hyvin tärkeää, että tiedottamisen luoma kiinnostus käytetään hyväksi, ja verkkosivukävijät tunnistetaan oitis ja liitetään osaksi yrityksen tai yhteisön toimintaa. Tärkeää on, että verkkosivuilla piipahtavaa tervehtii kiinnostava sisältö, esimerkiksi ladattavat oppaat tai mahdollisuus tilata uutiskirje. 

Tärkeän tiedotteen yhteydessä polku kannattaa suunnitella tarkasti etukäteen: esimerkiksi tietyn aiheen perässä sivuille päätyneelle voidaan tarjota samasta aiheesta varta vasten luotu whitepaper. Sen lataaminen taas aloittaa automaatioiden polun. 

Kiinnostaako lehdistötiedotejakelun tehokäyttö? ePressi.com-tiedotejakelu yhdistyy luontevasti muihin markkinoinnin työkaluihin ja Koodiviidakon Marketing Cloudista ja PR Cloudista löydät yhteensopivat työkalut markkinointiin ja viestintään. Pyydä myyjämme käymään ja kuule lisää

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää