Kirjoitus

Tiedottaminen osana monikanavaista viestintää

Ota yhteyttä
Tiedottaminen osana monikanavaista viestintää Sosiaalisen median kautta tiedotteita on helppo kohdistaa sellaisille kohderyhmille, jotka eivät seuraa perinteistä printtimediaa.

Tiedotteiden ylivoimaisesti tärkein tavoite on herättää toimittajien mielenkiinto ja saada heidät jakamaan tiedotteen sisältämää viestiä eri tiedotusvälineiden kautta suurelle yleisölle. Tiedottamista ei kuitenkaan kannata mieltää pelkäksi mediaviestinnäksi. Parhaimmillaan tiedottaminen tukee monikanavaista viestintää, joka ohjaa toimittajat, asiakkaat sekä muut sidosryhmät yrityksesi sisältöjen pariin yhä uudestaan ja uudestaan.

Näy myös digitaalisissa kanavissa

Tiedottamisen ei pitäisi rajoittua ainoastaan yksittäisten tiedotteiden lähettämiseen ja toimittajien yhteydenottojen odottamiseen. Koska suurin osa ihmisistä viettää aikaansa digitaalisissa kanavissa, on luonnollista, että myös tiedottaminen on läsnä siellä, missä potentiaaliset asiakkaat ja lukijat ovat. Mieti siis, missä kanavissa voit tuoda tiedotettasi ja uutistasi esille niin, että se on helposti aiheesta kiinnostuneiden saatavilla.

Jaa tiedotetta aktiivisesti sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on yksi parhaimmista kanavista levittää tiedotteita ja uutisia eteenpäin. Jaa siis tiedotettasi rohkeasti blogien, Facebookin, Twitterin ja LinkedInnin kautta. Kun tiedotteen sisältö on kiinnostava, se herättää keskustelua ja tavoittaa nopeasti laajan lukijakunnan. Sosiaalisen median kautta tiedotteita on myös helppo kohdistaa sellaisille kohderyhmille, jotka eivät seuraa perinteistä printtimediaa.

Varsinkin silloin kun tiedote läpäisee uutiskynnyksen ja saa medianäkyvyyttä, sitä on syytä jakaa omille sosiaalisen median verkostoille. Parhaassa tapauksessa tiedotteen ja siitä tehdyn uutisen julkaiseminen some-kanavissa saa aikaan lumipalloefektin: kun uutinen leviää sosiaalisessa mediassa, yrityksesi saa enemmän näkyvyyttä ja yhä useampi toimittaja kiinnostuu toiminnastanne. Mediatiedotuksella aikaan saatu some-näkyvyys vaikuttaa siis loppupeleissä myös yrityksesi medianäkyvyyteen.

Varmista tiedotteesi hakukonenäkyvyys

Tiedottaminen on vahvasti sidoksissa myös hakukonenäkyvyyteen. Esimerkiksi maailman käytetyin hakukone Google hyödyntää verkkosivustojen listaamisessa useita satoja erilaisia tekijöitä, joista tärkein on sisältö. Mitä enemmän yritykselläsi on hakukoneoptimoitua sisältöä, sitä paremman näkyvyyden se saa hakukoneissa. Se, että tiedotteesi on hakukoneoptimoitua ja esillä mahdollisimman monessa kanavassa, lisää viestimisesi tehokkuutta.

Mikäli kiinnostuit monikanavaisesta viestinnästä, tutustu tiedotejakelupalvelu ePressi.comiin. Palvelun kautta julkaistut tiedotteet jaetaan toimittajille sähköpostitse, ePressi.com-sivujen kautta sekä Mediaviikko.fi:n sivuilla. Tiedotteet ovat hakukoneoptimoituja ja ne julkaistaan myös ePressi.comin some-kanavissa.

Ota meihin yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää