Kirjoitus

Syyllistytkö sinäkin näihin verkkokirjoittamisen synteihin?

Ota yhteyttä
Syyllistytkö sinäkin näihin verkkokirjoittamisen synteihin? Verkossa ihmiset eivät lue vaan silmäilevät. He etsivät tekstistä olennaisia sanoja ja vilkaisevat otsikoita sekä kuvia.

Verkossa luetaan eri tavoin kuin muissa medioissa. Verkkolukija on kriittinen ja malttamaton. Hänet tavoitetaan, saadaan kiinnostumaan ja pidetään sisällön parissa eri keinoin kuin vaikkapa printtimediassa – ja menetetään nopeasti pitäytymällä perinteisissä malleissa. Kirjoitatko sinä tekstiä luettavaksi tai unohdatko hakukoneet? Tarkista, syyllistytkö sinäkin verkkokirjoittamisen pahimpiin synteihin.

Tuotat tekstiä luettavaksi

Verkossa ihmiset eivät lue vaan silmäilevät. He etsivät tekstistä olennaisia sanoja ja vilkaisevat otsikoita sekä kuvia. Luetuiksi pääsevät vain erityisen kiinnostavat kohdat.

Verkkotekstin on vastattava verkkolukijan lukutottumuksia. Jaa kappaleet lyhyisiin, mielellään muutaman lauseen osuuksiin. Aina kun voit, tee bullet-lista tai taulukko. Käytä aiheeseen liittyviä kuvia. Pidä kokonaisuus mahdollisimman lyhyenä.

Olet epämääräinen

Verkkoon kirjoittaminen vaatii napakkuutta ja selkeyttä. Lukijat eivät halua pohtia, mitä kirjoittaja koettaa sanoa, vaan odottavat tämän kertovan asiansa ymmärrettävästi. Hyvässä verkkotekstissä on:

  • Sisältöä selkeästi kuvaava otsikko ennen jokaista osiota
  • Yksi tärkeä aihe kappaletta kohden
  • Lyhyitä lauseita ja sanoja
  • Vähemmän adjektiiveja ja adverbeja
  • Selkeää yleiskieltä.

Et ymmärrä aihettasi

Kokeile kertoa ytimekkäästi ääneen, mitä kirjoituksesi koskee. Tee sitten sama kirjallisesti. Jos et pysty tähän, sinun pitää tutkia aihetta lisää.

Kun olet kirjoittanut tekstin ensimmäistä kertaa ”valmiiksi”, tee siitä ns. ”helppoa ja hauskaa” -versio. Muuta kieli helpommin lähestyttäväksi, poista turhat lauseet ja lyhennä jäljelle jääviä. Käytä yksinkertaisempia sanoja ja lauserakenteita. Lisää yksinkertainen käytännön esimerkki.

Sitten vertaa. Kumpi versio on parempi?

Käytät jargonia ja trendi-ilmauksia

Vallankumoukselliset asiakasorientoituneet innovaatiot tuottavat synergiaetuja vain dynaamisessa organisaatiossa, storytelling ja lokalisaatio ovat elimellisiä osia monikanavaista growth hacking -strategiaa ja viestintä on big datan myötä kohdannut paradigman muutoksen.

Mitä tässä haluttiinkaan sanoa?

Et tapa lemmikkejäsi

Hyvän kirjoittamisen perusasioita on ”kill your darlings”, suomeksi ”tapa lemmikkisi”. Oletko tykästynyt tiettyyn, erityisen nerokkaaseen kappaleeseen, mutta se ei rehellisesti sanottuna enää istukaan kokonaisuuteen?

Valitse kaikki ja paina "delete". Tapettu.

Unohdat hakukoneet

Hyväkään kirjoitus ei ole minkään arvoinen, ellei sitä lueta. Yksi tärkeimpiä tapoja tuoda omalle tekstille julkisuutta on nousta hakutuloksissa korkealle. Hyvä sijoitus ei ole itsestäänselvyys, mutta näillä perusasioilla olet ainakin mukana kilpailussa:

  • Tarkista Googlen avainsanatyökalulla, millä sanoilla aiheestasi puhutaan
  • Katso, että avainsanat löytyvät otsikoista ja sisällöstä
  • Varmista, että avainsanat löytyvät tekstin alkuosasta
  • Jos mahdollista, muotoile sivun url-osoite avainsanojen mukaan
  • Kirjoita houkutteleva meta description -teksti
  • Nimeä myös kuvat ja taulukot avainsanoilla ja muista kuville vaihtoehtoistekstit
  • Kirjoita ensisijaisesti lukijoille, älä hakukoneille, ja varmista että teksti vastaa hakusanoja.

Me täällä Koodiviidakon PR Cloudilla haluamme varmistaa, että sinulla on käytössäsi parhat mahdolliset työkalut verkkoviestintää ja -tiedottamista varten. Lue lisää palveluistamme täältä. 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää