Kirjoitus

Kuinka saan tiedotteeni läpi mediassa?

Ota yhteyttä 2
Kuinka saan tiedotteeni läpi mediassa? Muista, että se, mikä on sinun mielestäsi mielenkiintoista, ei välttämättä ole sitä valtaosalle kohderyhmästä. Laadi tiedote ensisijaisesti lukijan lähtökohdista.

Mediatiedotteet ovat tehokas tapa saada näkyvyyttä suuressakin mittakaavassa. Monet viestinnän ammattilaiset törmäävät kuitenkin usein siihen ongelmaan, ettei tiedotteita huomioida medioissa. Lehtien ja muiden medioiden toimitukset, freelance-toimittajat ja bloggaajat saavat päivittäin satoja tiedotteita ja voi olla kovan työn takana erottua tästä massasta edukseen.

Kokosimme 8 vinkkiä, miten voit parantaa mediatiedotteidesi läpimenon mahdollisuutta.

1. Panosta laatuun

Pommittamalla toimittajia jatkuvasti heikkolaatuisilla tiedotteilla aiheutat vain hallaa itsellesi ja organisaatiollesi, sillä toimitukset eivät enää ota sinua vakavasti hyvänä ja luotettavana tiedonlähteenä. Muutama hyvä ja mielenkiintoinen tiedote on paljon parempi kuin useampi heikkolaatuisempi.

Hyvin kirjoitettu ja jäsennelty tiedote on jo suuri askel eteenpäin, sillä se helpottaa toimittajien työtä. On myös olennaista, että tiedotteen aihe on riittävän mielenkiintoinen, jotta se kannattaa ottaa osaksi julkaisun sisältöä. Kiinnitä myös huomiota siihen, että lisätietoa aiheesta on helposti saatavilla.

Vinkki: Mikäli organisaatiossasi ei ole riittävästi resursseja tai kokemusta tiedotteiden tekemisestä, kannattaa harkita tiedotteiden kirjoittamisen ulkoistamista esimerkiksi freelance-toimittajille tai viestintätoimistoille. Toimittajat ja bloggaajat huomaavat heti ammattimaisesti kirjoitetun tiedotteen.

2. Muista kohdentaa

Spray and pray -taktiikka toimii harvoin viestinnässä ja markkinoinnissa, eikä sitä myöskään kannata harrastaa tiedotteiden lähettämisessä. Hyvin ja huolella laadittu ja kohdennettu lähetyslista on äärimmäisen tärkeää tiedotteen läpimenon varmistamiseksi. Älä esimerkiksi lähetä tekniikka-aiheisia tiedotteitasi maaseutuun keskittyvään lehteen.

Aiheen täytyy olla relevantti kyseisen median asiakaskunnalle, jotta sen julkaiseminen on kannattavaa. Muista, että se, mikä on sinun mielestäsi mielenkiintoista, ei välttämättä ole sitä valtaosalle lukijoista. Kirjoita tiedote ensisijaisesti lukijan lähtökohdista.

Vinkki: Hyvä ja kattava tiedotejakelupalvelu auttaa laatimaan ja rajaamaan tiedotteelle juuri oman toiminnan kannalta tärkeät vastaanottajat.

3. Ajankohtaisuus

Mikäli jokin asia on jo valmiiksi pinnalla, toimittajatkin tarttuvat siihen herkemmin. Seuraa ajankohtaisia aiheita ja mikäli mahdollista, rakenna tiedotteesi niiden ympärille. Jos esimerkiksi suuret työttömyysluvut ovat juuri puhuttaneet, voi olla hyvä idea tiedottaa omista rekrytoinneista tai työntekijämäärän kasvusta. Myös kilpailijoiden toimia kannattaa seurata, sillä se voi antaa sopivan kärjen omalle tiedotteelle.

4. Lisämateriaalit ja lisätieto

Tarjoa valmiiksi kuvitusta, videoita ja muuta lisämateriaalia tiedotteissasi, jotta tiedotteeseen tarttuvan toimittajan ei heti tarvitse etsiä lisätietoa. Kuvia ja videoita sisältävät tiedotteet voivat nimittäin saada jopa 45% enemmän katselukertoja, kuin pelkkää tekstiä sisältävät tiedotteet. 

Kuva: Kirjapaja tarjoaa tiedotteessaan hyvälaatuisia valokuvia toimittajien käyttöön.

Muista myös tarjota yhteystiedot lisätietojen kysymistä varten – mieluiten useamman henkilön yhteystiedot – ja ole tavoitettavissa. Vastaa toimittajien viesteihin rivakasti ja pidä puhelin lähettyvillä. Mikäli lisätietoa kaipaava toimittaja ei saa helposti yhteyttä tiedotteen laatijaan tai muuhun yhteyshenkilöön, voi hän hylätä aiheen ja siirtyä seuraavaan.

Vinkki: Talon sisällä otetut tai ammattilaisella omasta toiminnasta teetetyt kuvat herättävät enemmän mielenkiintoa kuin kuvapankkikuvat. Harkitse kunnollisiin kuviin panostamista, sillä laadukas kuvamateriaali maksaa itsensä nopeasti takaisin.

5. Verkostoidu

Eri medioihin kannattaa aina pitää hyviä suhteita yllä, sillä tiettyjen toimittajien kanssa verkostoituminen voi edistää omaa viestintää. Luomalla hyvät suhteet sellaisiin toimittajiin, jotka erikoistuvat juuri sinun alasi uutisiin, parannat tiedotteidesi läpimenomahdollisuutta.

Eri lehtien toimittajia kannattaa seurata ja poimia joukosta ne, jotka kirjoittavat eniten yrityksellesi tai organisaatiollesi tärkeistä aiheista. Pidä yllä jatkuvaa keskustelua toimittajien kanssa, jotta he muistavat sinut jatkossakin. Toimittajiin voi olla suoraan yhteydessä esimerkiksi sosiaalisen median kautta ja heitä voi myös kutsua erilaisiin tapahtumiin tai tapaamisiin.

6. Sosiaalinen media ja blogit

Sosiaalista mediaa ja blogeja ei saa unohtaa, sillä printtinäkyvyys on vain yksi osa medianäkyvyyttä. Eri alojen mielipidevaikuttajat ja sosiaalisessa mediassa käytävä keskustelu ovat hyvin suuressa roolissa viestinnässä.

Tiedotteita kannattaa tarjota myös alan bloggaajille sekä julkaista niitä tiedotejakelupalveluiden portaalien lisäksi myös sosiaalisessa mediassa. Somessa syntyvä keskustelu lisää todennäköisyyttä, että jokin media ottaa tiedotteen käsittelyynsä tai mahdollisesti muistaa organisaatiosi helpommin jatkossa. Tämä luo tulevaisuuden tiedotteillesi paremmat mahdollisuudet läpimenoon.

Vinkki: Seuraa sosiaalista mediaa ja blogeja mediaseurantapalvelulla, jotta löydät eri alojen mielipidevaikuttajat, joiden kautta tiedotteesi saavat parhaimman näkyvyyden.

7. Lähettämisen ajankohta

Tiedotteen lähettämisen ajankohta voi vaikuttaa vahvastikin tiedotteen läpimenoon. Aiheesta on paljon erilaista tietoa, sillä asia voi vaihdella myös maittain sekä julkaisuttain, mutta erään tutkimuksen mukaan alkuviikosta lähetetyillä tiedotteilla on parempi läpimenoprosentti kuin loppuviikosta lähetetyillä.

Myös vuodenajalla voi olla suuri merkitys. Esimerkiksi kesälomien aikaan kilpailevia tiedotteita on vähemmän, mikä voi osaltaan edesauttaa tiedotteen läpimenoa. Toisaalta myös useat toimittajat ovat tällöin lomalla. Omien luottotiedottajien loma-aikoja kannattaa seurata ja kesän tiedotteet lähettää silloin, kun he ovat töissä.

8. Pitkäjänteisyys

Kuten kaikki viestintä, myös mediatiedottaminen täytyy ottaa osaksi pitkäjänteistä viestintäsuunnitelmaa ja koko organisaation viestintästrategiaa. Isompi linja tiedottamisen suhteen kannattaa päättää hyvissä ajoin ja vuosisuunnitelma tiedotteiden määrästä ja ajankohdista hyödyttää pitkän tähtäimen viestintätyötä.

Jatkuva näkyvyys luo hyvän kuvan organisaatiosta, jolloin myös jatkossa tiedotteiden läpimeno on todennäköisempää. Tiedotteiden spämmääminen ei tietenkään ole hyvä idea, mutta säännölliset, laadukkaat tiedotteet auttavat organisaatiotasi pysymään toimittajien mielessä.

Vinkki: Tärkeintä tiedottamisessa on muistaa, että toimittajat tekevät työtään lukijoita palvellakseen, eivät yrityksiä varten. Ota siis tiedotteisiisi aina lukijalähtöinen näkökulma ja pyri laatimaan tiedotteet niin, että ne ovat julkaisun asiakaskunnan mielestä miellyttäviä lukea.

Kaipaatko vinkkejä tiedottamiseen? Lue lisää blogistamme:

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Kommentit (2)

11.08.2016

Kohdistaminen

Hei,

Mitä muita tapoja teillä on tiedotteen kohdistamiseen, kun kategorisointi? Esim. taloustoimittajat, lifestyletoimittajat ja paikkakuntien mukaan varmasti onnistuu, mutta onko muita vaihtoehtoja?

- Mari

11.08.2016

Tiedotteen vastaanottajien valinta

Hei,

Aivan kuten arvelitkin, tiedotteita pystyy kohdentamaan palvelumme avulla sekä maantieteellisen alueen että toimialan mukaan. Lisäksi tiedotteen vastaanottajien rajausta voi tehdä kielen sekä mediatyypin perusteella, jolloin valittavana ovat mm. aikakauslehdet, blogit ja ammattilehdet. Tiedotteita voi halutessaan kohdistaa myös esimerkiksi pelkästään bloggaajille tai vaikkapa freelancereille. Lisäksi mediakannasta voi etsiä ja valita tiedotteen vastaanottajia hakutoiminnon avulla, jos tietää jo tarkasti etukäteen, kenelle haluaa kohdistaa tiedotteensa. Meidän kautta onnistuu myös kansainvälinen tiedottaminen eri maihin.

Ole vain meihin yhteydessä jos haluat lisätietoja palvelustamme. Myyntitiimimme kertoo mieluusti lisää. :)

- Mari Maunu, Marketing Coordinator

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää