Kirjoitus

Kaikki irti somesta – mihin kaikkeen sosiaalisen median kuuntelua voikaan hyödyntää?

Ota yhteyttä
Kaikki irti somesta – mihin kaikkeen sosiaalisen median kuuntelua voikaan hyödyntää? Sosiaalinen media on hyvä paikka seurata, mitä mieltä asiakkaat ovat tuotekokeiluista ja miten he suhtautuvat uusiin innovaatioihin. Sosiaalinen media on hyvä paikka seurata, mitä mieltä asiakkaat ovat tuotekokeiluista ja miten he suhtautuvat uusiin innovaatioihin.

Sosiaalisessa mediassa kannattaa sisällön tuottamisen ja jakamisen lisäksi keskittyä välillä myös kuuntelijan rooliin. Kerroimme Sosiaalisen median kuuntelu -juttusarjan ensimmäisessä osassa, kuinka somea voi hyödyntää oman toiminnan, toimialan sekä kilpailijoiden kuuntelemiseen. Nämä eivät ole kuitenkaan ainoita tapoja käyttää sosiaalisen median kuuntelua hyödyksi oman liiketoiminnan kehittämisessä. Some taipuu myös sekä myynnin, henkilöhallinnon että tuotekehityksen tarpeisiin, kunhan sitä uskaltaa hyödyntää ennakkoluulottomasti.

Seuraavan kerran kun mietit, mihin kaikkeen voisitte organisaatiossasi hyödyntää somea, pidä mielessä nämä seitsemän sosiaalisen median kuuntelun käyttömahdollisuutta:

Asiakaspalvelu

Sosiaalisessa mediassa palautetta annetaan lähes reaaliaikaisesti. Siksi sosiaalisen median kuuntelu toimiikin tärkeänä asiakaspalvelun työkaluna. Sen avulla asiakkaiden reklamaatioihin ja negatiivisiin kommentteihin pystytään tarttumaan nopeasti ja asiakas on mahdollista tunnistaa ja jäljittää yhteydenottoa varten. Aktiivinen asiakkaiden kuunteleminen toimii ennen kaikkea tehokkaana apuna kriisien tunnistamisessa sekä niiden aikana toimimisessa.

Kuva 1. Hyvin hoidettu some-reklamaatio on tehokas maineenhallinnan väline.  

Yhteistyökumppanin etsintä

Mistä löytää vieraskynäilijä blogiin, mainostoimistopartneri markkinointikampanjaan tai jälleenmyyjä omalle uudelle tuotteelle? Sosiaalista mediaa voi hyödyntää myös sopivien yhteistyökumppanien etsintään. Oman alansa helmet nousevat usein nopeasti esiin keskusteluista sekä asiakaskommenteista. Toimijaan, joka on aktiivinen ja keskustelee asiakkaidensa kanssa ja josta muut kirjoittavat positiiviseen sävyyn, on selvästi pienempi kynnys ottaa yhteyttä kuin sellaiseen, josta ei löydy mistään mitään mainintaa.

Tuotekehitys

Mikset hyödyntäisi somea apuna tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen? Nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kuunteleminen auttaa tunnistamaan heidän tarpeitaan, ongelmiaan ja mieltymyksiään. Aina ei ole kannattavaa kysyä ihmisiltä suoraan, mitä he haluavat vaan selvittää kuuntelemalla, mitä he oikeasti tarvitsevat.

Sosiaalinen media on myös hyvä paikka seurata, mitä mieltä asiakkaat ovat tuotekokeiluista ja miten he suhtautuvat uusiin innovaatioihin. Kilpailijoiden tuotteiden ympärillä käytyjen keskusteluiden läpikäyminen voi vuorostaan auttaa välttämään samat sudenkuopat kuin kilpailija.

Myynti

Sosiaalisesta myymisestä (social selling) on puhuttu paljon viime aikoina. Myös myynnin oletetaan siirtyvän yhä etenevässä määrin sosiaalisen median kanaviin siinä missä markkinoinnin ja viestinnänkin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kylmäpuheluiden rinnalle myynnissä otetaan käyttöön asiakkaiden kuunteleminen, sisällöntuotanto sekä some-keskusteluihin osallistuminen.

Ennustusten mukaan asiakkaita etsitään tulevaisuudessa yhä enemmän sosiaalisen median kanavista ja keskusteluista, joten myös myyjien on hyvä vähitellen aktivoitua ja seurata, mitä some-maailmassa tapahtuu.

Rekrytointi

Somen hyödyntäminen rekrytoinnissa yleistyy koko ajan. Varsinkin silloin kun haussa on markkinoinnin, viestinnän tai henkilöstöhallinnon ammattilainen, jolta odotetaan some-kanavien hallintaa, on luonnollista että potentiaalista työntekijää etsitään juurikin somesta. Yksinkertaisin tapa löytää esimerkiksi aktiiviset ja kiinnostavat some-markkinoinnin osaajat, on seurata alan keskusteluja Twitterissä tai LinkedInissä.

Tulevien trendien tunnistaminen

Trendit tulevat ja menevät ja niitä on aina vain vaikeampi ennustaa. Koska ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa, trendien ja hiljaisten signaalien tunnistaminen on luontevaa aloittaa blogeista ja some-keskusteluista. Aiheet, teemat ja tuotteet, jotka mainitaan alan suunnannäyttäjien ja mielipidevaikuttajien keskusteluissa ja twiiteissä, ovat todennäköisesti pian koko kansan pöytäkeskusteluissa ja heidän ostoskoreissaan.

Kuva 2: Muistatko kun huippukokki Henri Alen twiittasi tomaattikastikkeen reseptin ja Mutti-tomaattimurskat vietiin hetkessä käsistä? Yksittäiset twiitit ja blogipostaukset voivat nopeasti saada aikaan trendin, jonka vaikutukset näkyvät hyvinkin pitkään.  

Henkilöbrändäys

Henkilöbrändäys on nykyisin aiempaa yleisempää. Varsinkin työnhakuvalmentajat sekä some-asiantuntijat kannustavat meitä brändäämään itsemme, jotta erottuisimme paremmin massasta.

Omien vahvuuksien ja osaamisalueiden tunnistamisen ja esiintuomisen lisäksi brändäysprosessiin kuuluu olennaisen osana verkostoituminen sekä innostavien esikuvien seuraaminen sosiaalisessa mediassa. Jotta voi olla omaperäinen ja erottua muista, on hyvä tietää millä tavoin muut brändäävät itseään ja tuovat esille omaa persoonaansa.

Haluaisitko viedä sosiaalisen median kuuntelun astetta pidemmälle? Mediaseurantapalvelun avulla seuraat vaivattomasti tuhansia blogeja ja some-keskusteluita. Ota meihin yhtyettä ja kysy lisää. 

Lue juttusarjan ensimmäinen osa: 3 tapaa aloittaa sosiaalisen median kuuntelu

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

11 pientä uudenvuodenlupausta viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiselle

Vaikka uudenvuodenlupaukset ovat monesti hyödyllisiä, ne tuppaavat jäämään tekemättä. Kannattaakin lähteä liikkeelle pienistä muutoksista suurien mullistusten sijaan.

Lue lisää

3 vinkkiä yritysten some-viestintään

Mitä ohjeita ja vinkkejä sinä antaisit kollegallesi some-viestintää varten? Kysyimme asiaa viestinnän ammattilaisilta sosiaalisen median kyselyssä, jonka tuloksista bloggailimme viime kuussa. Kokosimme vastaukset yhteen ja koostimme niistä kolme vinkkiä, jotka jokaisen aloittelevan ja hieman kokeneemmankin somettajan olisi hyvä pitää mielessä.

Lue lisää

Miten kirjoittaa lehdistötiedote, kun ei ole mitään kirjoitettavaa

Tiedottaminen on tärkeää, pitkäjänteistä viestintätyötä, joka on oikein tehtynä yksi parhaista tavoista saada näkyvyyttä ja viestintäbudjetille vastinetta. Mutta mitä ihmettä sitä kirjoittaisi, kun tuntuu, ettei ole yhtään mitään kirjoitettavaa?

Lue lisää

Kysely: Some-viestintä haastaa yritysten maineenhallinnan

Kuinka yritykset hallitsevat mainettaan sosiaalisessa mediassa? Onko yritysten työntekijöitä ohjeistettu somen käyttöön? Entä arvioiko yleisö työntekijöitä somessa yksityishenkilöinä vai yritysten edustajina? PR Cloud ja Mediaviikko.fi toteuttivat kesällä 2015 some-kyselyn, jossa selvitettiin, miten viestinnän parissa työskentelevät suhtautuvat somen käyttöön ja kuinka yritykset hallitsevat ja toteuttavat some-viestintäänsä. Kyselyyn vastasi yhteensä 87 viestinnän ammattilaista.

Lue lisää

Kuusi askelta viestinnän mittaamiseen käytännössä

Kaikella, mitä yrityksessä tehdään, tulee olla mitattavat tavoitteet. Viestintä ja markkinointi ovat saaneet pitkään työskennellä ilman määriteltyjä tavoitteita, mutta digitalisoitumisen myötä tämä on hitaasti katoamassa. Viestinnän mittaamisen suunnittelusta on tullut tärkeä osa viestinnän kokonaisvaltaista suunnittelua, ja panosten ja lopputuloksen suhdetta kuvaava ROI on tullut tutuksi kaikenlaisissa organisaatioissa.

 Miten viestintää sitten käytännössä mitataan?

Lue lisää