Kirjoitus

Kaikki irti somesta – mihin kaikkeen sosiaalisen median kuuntelua voikaan hyödyntää?

Ota yhteyttä
Kaikki irti somesta – mihin kaikkeen sosiaalisen median kuuntelua voikaan hyödyntää? Sosiaalinen media on hyvä paikka seurata, mitä mieltä asiakkaat ovat tuotekokeiluista ja miten he suhtautuvat uusiin innovaatioihin. Sosiaalinen media on hyvä paikka seurata, mitä mieltä asiakkaat ovat tuotekokeiluista ja miten he suhtautuvat uusiin innovaatioihin.

Sosiaalisessa mediassa kannattaa sisällön tuottamisen ja jakamisen lisäksi keskittyä välillä myös kuuntelijan rooliin. Kerroimme Sosiaalisen median kuuntelu -juttusarjan ensimmäisessä osassa, kuinka somea voi hyödyntää oman toiminnan, toimialan sekä kilpailijoiden kuuntelemiseen. Nämä eivät ole kuitenkaan ainoita tapoja käyttää sosiaalisen median kuuntelua hyödyksi oman liiketoiminnan kehittämisessä. Some taipuu myös sekä myynnin, henkilöhallinnon että tuotekehityksen tarpeisiin, kunhan sitä uskaltaa hyödyntää ennakkoluulottomasti.

Seuraavan kerran kun mietit, mihin kaikkeen voisitte organisaatiossasi hyödyntää somea, pidä mielessä nämä seitsemän sosiaalisen median kuuntelun käyttömahdollisuutta:

Asiakaspalvelu

Sosiaalisessa mediassa palautetta annetaan lähes reaaliaikaisesti. Siksi sosiaalisen median kuuntelu toimiikin tärkeänä asiakaspalvelun työkaluna. Sen avulla asiakkaiden reklamaatioihin ja negatiivisiin kommentteihin pystytään tarttumaan nopeasti ja asiakas on mahdollista tunnistaa ja jäljittää yhteydenottoa varten. Aktiivinen asiakkaiden kuunteleminen toimii ennen kaikkea tehokkaana apuna kriisien tunnistamisessa sekä niiden aikana toimimisessa.

Kuva 1. Hyvin hoidettu some-reklamaatio on tehokas maineenhallinnan väline.  

Yhteistyökumppanin etsintä

Mistä löytää vieraskynäilijä blogiin, mainostoimistopartneri markkinointikampanjaan tai jälleenmyyjä omalle uudelle tuotteelle? Sosiaalista mediaa voi hyödyntää myös sopivien yhteistyökumppanien etsintään. Oman alansa helmet nousevat usein nopeasti esiin keskusteluista sekä asiakaskommenteista. Toimijaan, joka on aktiivinen ja keskustelee asiakkaidensa kanssa ja josta muut kirjoittavat positiiviseen sävyyn, on selvästi pienempi kynnys ottaa yhteyttä kuin sellaiseen, josta ei löydy mistään mitään mainintaa.

Tuotekehitys

Mikset hyödyntäisi somea apuna tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen? Nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kuunteleminen auttaa tunnistamaan heidän tarpeitaan, ongelmiaan ja mieltymyksiään. Aina ei ole kannattavaa kysyä ihmisiltä suoraan, mitä he haluavat vaan selvittää kuuntelemalla, mitä he oikeasti tarvitsevat.

Sosiaalinen media on myös hyvä paikka seurata, mitä mieltä asiakkaat ovat tuotekokeiluista ja miten he suhtautuvat uusiin innovaatioihin. Kilpailijoiden tuotteiden ympärillä käytyjen keskusteluiden läpikäyminen voi vuorostaan auttaa välttämään samat sudenkuopat kuin kilpailija.

Myynti

Sosiaalisesta myymisestä (social selling) on puhuttu paljon viime aikoina. Myös myynnin oletetaan siirtyvän yhä etenevässä määrin sosiaalisen median kanaviin siinä missä markkinoinnin ja viestinnänkin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kylmäpuheluiden rinnalle myynnissä otetaan käyttöön asiakkaiden kuunteleminen, sisällöntuotanto sekä some-keskusteluihin osallistuminen.

Ennustusten mukaan asiakkaita etsitään tulevaisuudessa yhä enemmän sosiaalisen median kanavista ja keskusteluista, joten myös myyjien on hyvä vähitellen aktivoitua ja seurata, mitä some-maailmassa tapahtuu.

Rekrytointi

Somen hyödyntäminen rekrytoinnissa yleistyy koko ajan. Varsinkin silloin kun haussa on markkinoinnin, viestinnän tai henkilöstöhallinnon ammattilainen, jolta odotetaan some-kanavien hallintaa, on luonnollista että potentiaalista työntekijää etsitään juurikin somesta. Yksinkertaisin tapa löytää esimerkiksi aktiiviset ja kiinnostavat some-markkinoinnin osaajat, on seurata alan keskusteluja Twitterissä tai LinkedInissä.

Tulevien trendien tunnistaminen

Trendit tulevat ja menevät ja niitä on aina vain vaikeampi ennustaa. Koska ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa, trendien ja hiljaisten signaalien tunnistaminen on luontevaa aloittaa blogeista ja some-keskusteluista. Aiheet, teemat ja tuotteet, jotka mainitaan alan suunnannäyttäjien ja mielipidevaikuttajien keskusteluissa ja twiiteissä, ovat todennäköisesti pian koko kansan pöytäkeskusteluissa ja heidän ostoskoreissaan.

Kuva 2: Muistatko kun huippukokki Henri Alen twiittasi tomaattikastikkeen reseptin ja Mutti-tomaattimurskat vietiin hetkessä käsistä? Yksittäiset twiitit ja blogipostaukset voivat nopeasti saada aikaan trendin, jonka vaikutukset näkyvät hyvinkin pitkään.  

Henkilöbrändäys

Henkilöbrändäys on nykyisin aiempaa yleisempää. Varsinkin työnhakuvalmentajat sekä some-asiantuntijat kannustavat meitä brändäämään itsemme, jotta erottuisimme paremmin massasta.

Omien vahvuuksien ja osaamisalueiden tunnistamisen ja esiintuomisen lisäksi brändäysprosessiin kuuluu olennaisen osana verkostoituminen sekä innostavien esikuvien seuraaminen sosiaalisessa mediassa. Jotta voi olla omaperäinen ja erottua muista, on hyvä tietää millä tavoin muut brändäävät itseään ja tuovat esille omaa persoonaansa.

Haluaisitko viedä sosiaalisen median kuuntelun astetta pidemmälle? Mediaseurantapalvelun avulla seuraat vaivattomasti tuhansia blogeja ja some-keskusteluita. Ota meihin yhtyettä ja kysy lisää. 

Lue juttusarjan ensimmäinen osa: 3 tapaa aloittaa sosiaalisen median kuuntelu

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Näin käytät kuvia ja videoita mediatiedotteessa

Lähetitkö mediatiedotteen jälleen kerran pelkkänä tekstinä? Seuraavan kerran, kun suunnittelet tiedotteen lähettämistä, kiinnitä huomiota myös sen visuaaliseen ilmeeseen – me kerromme miksi.

Lue lisää

Lähes kaikki tapahtumaviestinnästä

Yhä useampi viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen on viime vuosina huomannut tapahtumien järjestämisen olevan jatkuvasti suurempi osa toimenkuvaansa. Ajat, jolloin ovella selattiin excel-listoja ovat ohi, ja tapahtumajärjestäjällä on käytössään alati kasvava työkaluvalikoima. Moni perusasia on kuitenkin myös pysynyt ennallaan.

Lue lisää

Kuuntele ja osallistu, somettaja!

Mikä on somen 50-50 -malli ja miksi Viestintä-Piritta suosittelee sitä organisaatioiden some-viestinnän pohjaksi? Entä millä keinoilla organisaatiot voivat muuttaa omaa somen käyttöään vuorovaikutteisemmaksi? Lue lisää blogistamme.

Lue lisää

Unelmia ja viestintähommia

Jos kaikki olisi kuten unelmatilanteessa, millainen toimija olisimme ja miten hoitaisimme erilaiset viestintätilanteet. PR Cloudin Key Account Manager Lauri Sainio kirjoittaa blogissamme viestinnän unelmista ja niiden saavuttamisesta.

Lue lisää

Liiketoimintahyötyjen mittaaminen sosiaalisessa mediassa

Miksi sosiaalisen median vaikuttavuutta on tärkeä mitata? Entä mistä somen mittaamisessa voi lähteä liikkeelle? Aiheesta vieraskynäilee PR Cloudin blogiin Jesse Ketonen Dingle Oy:sta.

Lue lisää