Kirjoitus

Luovaa datan käyttöä - kohti parempia tuloksia digimarkkinoinnissa

Ota yhteyttä
Luovaa datan käyttöä - kohti parempia tuloksia digimarkkinoinnissa Markkinoinnin automaatiot voidaan aloittaa aivan pienistäkin automaatioketjuista.

#MVV2014 on takana joten on hyvä kerrata, mitä markkinointiviestinnän kentällä tapahtuu juuri nyt. Tapahtuman laajoja teemoja olivat digitaalisuus ja sisältömarkkinointi. Muita alan kuumia aiheita tällä hetkellä ovat ehdottomasti sosiaalinen media ja markkinoinnin automaatiot.

Sisältö ensin, oikeilla työkaluilla

Digitaalisuus tekee datan keräämisestä helppoa ja markkinoinnin automaatioilla voidaan sen jälkeen tehdä yhtä jos toistakin. Aina jää kuitenkin markkinoijan omalle vastuulle, että data hyödynnetään järkevästi ja asiakkaille tarjotaan oikeasti kiinnostavaa sisältöä oikeaan aikaan. Markkinoinnissa täytyy viime kädessä olla kyse asiakkaasta eikä teknologiasta. Sosiaalinen media puolestaan auttaa yrityksiä pääsemään lähemmäs asiakkaitaan ja ymmärtämään heitä entistä paremmin. Kaikki lähtee kuuntelusta.

Miten valjastat asiakasdatan hyötykäyttöön?

Kylmän myynnin aika on ohi ja asiakkuudenhallintakin muuttuu sosiaaliseksi (social CRM) palkiten yritystä pitkällä tähtäimellä asiakassitouneisuuden kasvaessa. Kaiken taustalla on kuitenkin luova datan hyödyntäminen. Monesti data ja luovuus nähdään toistensa vastakohtina, mutta taitava markkinointiviestintä onnistuu yhdistämään datan ja luovuuden myyntiä edistävällä tavalla. Mitä tämä siis käytännössä tarkoittaa?

Otetaan esimerkiksi verkkokauppiaan omat kotisivut. Lähtöolettamana on, että kauppiaan kotisivut ovat rakennettu helposti muokattavan julkaisujärjestelmän päälle, analytiikka on asennettu ja verkkokauppa toimii saumattomasti nettisivujen kanssa. Perusdatan saantimme on kunnossa ja voimme viedä markkinointiviestintäämme seuraavalle tasolle.

Nyt vuoroon astuu uutiskirjemarkkinointi, sillä täytyyhän ihmisten löytää kauppaamme. Sähköpostimarkkinoinnin työkalussa on oleellista pystyä tekmään A/B testausta vaikkapa niille luoville otsikoille. Näin pystymme dataan perustuen sanomaan kumpi luova idea toimii paremmin. Uutiskirjeen heat-mapit ja klikkaajaraportit kertovat meille saako kirjeemme aikaan halutun call-to-actionin vai pitääkö jotain muuttaa. Kun vielä yhdistämme kaikkeen tähän asiakkaidemme kuuntelun sosiaalisessa mediassa ja valjastamme sieltä saadun datan tuotekehityksemme sekä markkinointiviestinnän käyttöön, alkaa meillä olla kasassa voittava kombinaatio kun tämän kaiken ympärille ryhdytään rakentamaan markkinoinnin automaatioita.

Kiinnostuitko?

Voi kuulostaa isolta urakalta, mutta oikean kumppanin kanssa kyseessä ei ole vuosien ICT-projekti. Pystymme palvelemaan teitä lähes kaikissa digitaalisen markkinointiviestinnän hankkeissa. Olipa kyseessä sitten mittava kokonaisprojekti tai vain yhden osa-alueen hoitaminen ketterästi SaaS-mallin ohjelmistovuokrauksella, olemme todennäköisesti toteuttaneet vastaavan hankkeen menestyksekkäästi jo lukuisille muille yrityksille. Kannattaa myös muistaa, että markkinoinnin automaatiot voidaan aloittaa aivan pienistäkin automaatioketjuista. Kaikkea ei tarvitse (eikä voikaan) automatisoida kerralla. Kuitenkin rutiininomaisten toimenpiteiden automatisointi jättää aikaa muuhun ja markkinoinnin tehokkuus kasvaa myynnin lisääntyessä.

Autamme sinua kuuntelemaan asiakkaitasi paremmin sosiaalisessa mediassa ja rakennamme ketteriä markkinoinnin automaatioita hyödyntäen jo olemassa olevia ohjelmistojamme. Ota rohkeasti yhteyttä, kun haluat tehostaa viestintäänne sekä markkinointianne.

Terveisin

Harri Rauhanummi, liiketoimintajohtaja
harri@somemonitor.com
040 525 6261

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää

Jokaiselle jotain: Mediaseurannan mahdollisuudet organisaation eri tiimeissä

Mediaseurantapalvelulla voi seurata oman organisaation näkyvyyttä mediassa ja somessa, mutta sillä on paljon muitakin käyttömahdollisuuksia. Kuinka esimerkiksi tuotekehitys tai henkilöstöhallinto voi hyödyntää mediaseurantaa päivittäisessä työssään?

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Mediaseurannasta tehot irti – 5 vinkkiä markkinointiin

Digitaalinen markkinointi on hektistä ja sisältää monia eri osa-alueita ja työkaluja, joten kattava mediaseurantatyökalu voi avustaa monessa eri tehtävässä. Tässä 5 tärkeintä syytä hyödyntää mediaseurantapalvelua myös markkinoinnissa.

Lue lisää