Kirjoitus

Kuinka viestiä sisältömarkkinoinnin aikakautena?

Ota yhteyttä
Kuinka viestiä sisältömarkkinoinnin aikakautena? Toimiva ja kiinnostava viestintä lähtee liikkeelle asiakkaiden kuuntelusta.

Olemme viimeaikoina käsitelleet blogissamme viestinnän ja markkinoinnin integraatiota ja sitä, kuinka näiden kahden välinen raja on vähitellen hämärtymässä. Eräs keskeinen tekijä, joka tuo viestintää ja markkinointia yhä lähemmäksi toisiaan, on sisältömarkkinointi. Kun sisältömarkkinointia ja viestintää verrataan toisiinsa, huomataan, että samat ajankohtaiset teemat nousevat esiin molempien toteuttamisessa. Näitä teemoja ovat:

1. Tarinoiden kerronta
2. Asiakkaiden ja sidosryhmien kuunteleminen
3. Sisällöillä sitouttaminen

Miten näitä teemoja voidaan hyödyntää viestinnän suunnittelemisessa ja mittaamisessa? Tässä vinkkimme viestimiseen sisältömarkkinoinnin aikakautena:

Luo tarina ja seuraa sen kehittymistä

Sisältömarkkinoinnin myötä tarinoiden kertomisesta on tullut yhä tärkeämpää. Tarinoita tarvitaan, jotta asiakkaiden ja sidosryhmien mielenkiinto saadaan herätettyjä ja kohdistettua olennaisiin sisältöihin. Kilpailu kohderyhmien huomiosta on koko ajan vaativampaa, joten tasapaksuilla sisällöillä on vaikea erottua. Tarinoiden avulla voit saada sisällöillesi näkyvyyttä sekä luoda keskustelua.

Tarinoiden luominen vaatii aikaa ja oikeanlaisen näkökulman löytämistä. Oman viestinnällisen tarinan rakentamisen voi aloittaa miettimällä vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Keitä me olemme ja miksi me teemme sitä, mitä teemme?
  • Miten voimme muuttaa yrityksemme filosofian tarinaksi?
  • Ketkä ovat tarinoidemme kohdeyleisöjä ja millaiset tarinat vetoavat heihin?
  • Millaisia tarinoita asiakkaamme ja kilpailijamme kertovat?

Tarinoiden kehittämisessä kannattaa hyödyntää erilaisia digitaalisen viestinnän työkaluja. Kun tarinallinen sisältö on valmiina, on hyvä seurata, herättääkö se kiinnostusta mediassa ja somessa, tykätäänkö siitä ja jaetaanko sitä eteenpäin. Kannattaa myös seurata, saako tarina aikaan keskustelua halutun kohderyhmän keskuudessa. Jos kukaan ei reagoi tarinaasi tai jos sen saama huomio ei ole sellainen kuin halusit, muokkaa sitä ja kokeile rohkeasti uutta lähestymistapaa.

Seuraa keskusteluja ja kerää palautetta

Toimiva ja kiinnostava viestintä lähtee liikkeelle asiakkaiden kuuntelemisesta. Paras keino saada selville, mitä mieltä asiakkaat ovat viestinnästäsi ja tuottamistasi sisällöistä, on kysyä sitä heiltä suoraan esimerkiksi asiakaskyselyn avulla. Kyselyllä on helppo selvittää nopeasti, millaisista aiheista ja sisällöistä asiakkaat pitävät ja mistä he haluaisivat mahdollisesti saada lisätietoa.

Juttele työkavereidesi kanssa ja selvitä, mitä he tietävät asiakkaistanne ja heidän kiinnostuksen kohteistaan. Varsinkin asiakaspalvelun ja myynnin parissa työskentelevillä voi olla paljon sellaista tietoa, jonka avulla saat kohdennettua sisältöjäsi ja muotoiltua sisältöjesi tarinaa houkuttelevammaksi.

Seuraa myös alasi ympärillä käytävää keskustelua ja kiinnitä huomiota ajankohtaisiin aiheisiin, jotka saattaisivat kiinnostaa asiakkaitasi. Sosiaalisen median seurannan avulla pääset nopeasti perille siitä, mitkä aiheet ovat kulloinkin ”pinnalla” ja mistä teemoista asiakkaasi keskustelevat sekä töissä että vapaa-ajalla.

Luo koukuttavia sisältöjä ja seuraa asiakkaiden sitoutumista

Asiakkaiden ja muiden sidosryhmien sitouttaminen on tänä päivänä yhä tärkeämpää. Elämme jatkuvan sisältötulvan keskellä ja ohitamme nopeasti kaikki epärelevantit viestit ja sisällöt. Siksi tuotettujen sisältöjen pitäisi olla niin hyviä, että ne saavat asiakkaat palamaan yrityksesi sisältöjen pariin yhä uudestaan ja uudestaan.

Mitä asioita kannattaa pitää mielessä koukuttavien sisältöjen luomisessa? Tässä muutama ehdotus:

  • Hyödynnä kuvia. Kiinnostava teksti muuttuu entistä kiinnostavammaksi kun se saa rinnalleen tekstiä tukevat kuvat.
  • Tarjoa ratkaisu johonkin asiakkaasi tai sidosryhmäsi ongelmaan.
  • Esittele tosielämän tarinoita esimerkiksi haastattelun muodossa.
  • Tee video yrityksesi arjesta, projektista tai asiakastapaamisesta.

Muista myös hyödyntää viestinnässäsi erilaisia sisältötaktiikoita. Sosiaalisen median julkaisut ja videot toimivat parhaiten asiakkaiden houkuttelemisessa ja lyhytaikaisessa sitouttamisessa. Niiden avulla asiakas on helppo ohjata pidempien ja perusteellisempien sisältöjen kuten artikkelien, tiedotteiden ja blogikirjoitusten pariin. Sisällöillä sitouttaminen on monikanavaista toimintaa, joten valjasta kaikki mahdolliset taktiikat käyttöösi.

Mistä sitten tietää, että asiakas on saatu sitoutettua? Yksinkertaisesti seuraamalla hänen käyttäytymistään. Sitoutunut asiakas tilaa ja lukee uutiskirjeenne, vierailee blogissanne, tykkää sisällöistänne somessa ja jakaa sisältöjänne eteenpäin. Hän myös viipyy sisältöjenne parissa muutamasta minuutista useampaan kymmeneen minuuttiin asti ja kommentoi sisältöjänne sekä teille että muille. Tarkkaile siis asiakkaittesi käyttäytymistä ja hio sisältötaktiikkasi kuntoon.

Kiinnostuitko media- ja someseurannasta?

Ota meihin yhteyttä!

 /media/henkilokuvat/pr-cloud/mari_maunu.jpg

Mari Maunu

Artikkelin kirjoittaja työskentelee Koodiviidakon markkinointitiimissä, vastuualueenaan PR Cloudin markkinointi. Mari on sisältömarkkinoinnin käytännön osaaja, joka on perehtynyt yritysten sisältömarkkinointikäytänteisiin markkinoinnin pro gradu -tutkielmassaan.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Kaikki irti somesta – mihin kaikkeen sosiaalisen median kuuntelua voikaan hyödyntää?

Sosiaalisessa mediassa kannattaa sisällön tuottamisen ja jakamisen lisäksi keskittyä välillä myös kuuntelijan rooliin. Kerroimme Sosiaalisen median kuuntelu -juttusarjan ensimmäisessä osassa, kuinka somea voi hyödyntää oman toiminnan, toimialan sekä kilpailijoiden kuuntelemiseen. Nämä eivät ole kuitenkaan ainoita tapoja käyttää sosiaalisen median kuuntelua hyödyksi oman liiketoiminnan kehittämisessä. Some taipuu myös sekä myynnin, henkilöhallinnon että tuotekehityksen tarpeisiin, kunhan sitä uskaltaa hyödyntää ennakkoluulottomasti.

Lue lisää

3 tapaa aloittaa sosiaalisen median kuuntelu

Sosiaalisen median hyödyntäminen viestinnässä ja markkinoinnissa on jo monille tuttua. Useimmissa yrityksissä tiedostetaan se, että aktiivinen sisällöntuottaminen somekanaviin auttaa asiakkaiden sitouttamisessa ja asiakastyytyväisyyden kasvattamisessa. Se, mikä monessa organisaatiossa kuitenkin unohdetaan lähes tyystin, on sosiaalisen median kuuntelu.

Lue lisää

Kriisiviestinnän työkalut: mediaseuranta ja tiedotejakelu

Miten mediaseuranta ja monikanavainen tiedotejakelu liittyvät kriisiviestintään? Itse asiassa kaikilla mahdollisilla tavoilla. Näiden kahden palvelun avulla kriisit on mahdollista ennakoida, ja ne auttavat valitsemaan oikeanlaiset siirrot kriisin yllättäessä. Tarkastelemme blogissamme kriisitilanteiden ennakointia ja hoitoa mediaseurannan sekä tiedotejakelupalvelun avulla.

Lue lisää

Instagram yritysviestinnässä – kuinka saada seuraajia?

Instagramin käyttö niin kuluttaja- kuin yritysviestinnässäkin lisääntyy jatkuvasti. Instagram on helppo ja nopea viestinnän väline, mutta taipuu muuhunkin: tiedottamiseen, brändin luomiseen, verkostoitumiseen tai esimerkiksi myynnin tueksi. Instagram-tili vailla seuraajia ei ole yritykselle eduksi, oli sisältö miten hyvää tahansa. Uskottava määrä seuraajia on mielellään kerrytettävä pian.

Lue lisää