Kirjoitus

Kuinka viestiä sisältömarkkinoinnin aikakautena?

Ota yhteyttä
Kuinka viestiä sisältömarkkinoinnin aikakautena? Toimiva ja kiinnostava viestintä lähtee liikkeelle asiakkaiden kuuntelusta.

Olemme viimeaikoina käsitelleet blogissamme viestinnän ja markkinoinnin integraatiota ja sitä, kuinka näiden kahden välinen raja on vähitellen hämärtymässä. Eräs keskeinen tekijä, joka tuo viestintää ja markkinointia yhä lähemmäksi toisiaan, on sisältömarkkinointi. Kun sisältömarkkinointia ja viestintää verrataan toisiinsa, huomataan, että samat ajankohtaiset teemat nousevat esiin molempien toteuttamisessa. Näitä teemoja ovat:

1. Tarinoiden kerronta
2. Asiakkaiden ja sidosryhmien kuunteleminen
3. Sisällöillä sitouttaminen

Miten näitä teemoja voidaan hyödyntää viestinnän suunnittelemisessa ja mittaamisessa? Tässä vinkkimme viestimiseen sisältömarkkinoinnin aikakautena:

Luo tarina ja seuraa sen kehittymistä

Sisältömarkkinoinnin myötä tarinoiden kertomisesta on tullut yhä tärkeämpää. Tarinoita tarvitaan, jotta asiakkaiden ja sidosryhmien mielenkiinto saadaan herätettyjä ja kohdistettua olennaisiin sisältöihin. Kilpailu kohderyhmien huomiosta on koko ajan vaativampaa, joten tasapaksuilla sisällöillä on vaikea erottua. Tarinoiden avulla voit saada sisällöillesi näkyvyyttä sekä luoda keskustelua.

Tarinoiden luominen vaatii aikaa ja oikeanlaisen näkökulman löytämistä. Oman viestinnällisen tarinan rakentamisen voi aloittaa miettimällä vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Keitä me olemme ja miksi me teemme sitä, mitä teemme?
  • Miten voimme muuttaa yrityksemme filosofian tarinaksi?
  • Ketkä ovat tarinoidemme kohdeyleisöjä ja millaiset tarinat vetoavat heihin?
  • Millaisia tarinoita asiakkaamme ja kilpailijamme kertovat?

Tarinoiden kehittämisessä kannattaa hyödyntää erilaisia digitaalisen viestinnän työkaluja. Kun tarinallinen sisältö on valmiina, on hyvä seurata, herättääkö se kiinnostusta mediassa ja somessa, tykätäänkö siitä ja jaetaanko sitä eteenpäin. Kannattaa myös seurata, saako tarina aikaan keskustelua halutun kohderyhmän keskuudessa. Jos kukaan ei reagoi tarinaasi tai jos sen saama huomio ei ole sellainen kuin halusit, muokkaa sitä ja kokeile rohkeasti uutta lähestymistapaa.

Seuraa keskusteluja ja kerää palautetta

Toimiva ja kiinnostava viestintä lähtee liikkeelle asiakkaiden kuuntelemisesta. Paras keino saada selville, mitä mieltä asiakkaat ovat viestinnästäsi ja tuottamistasi sisällöistä, on kysyä sitä heiltä suoraan esimerkiksi asiakaskyselyn avulla. Kyselyllä on helppo selvittää nopeasti, millaisista aiheista ja sisällöistä asiakkaat pitävät ja mistä he haluaisivat mahdollisesti saada lisätietoa.

Juttele työkavereidesi kanssa ja selvitä, mitä he tietävät asiakkaistanne ja heidän kiinnostuksen kohteistaan. Varsinkin asiakaspalvelun ja myynnin parissa työskentelevillä voi olla paljon sellaista tietoa, jonka avulla saat kohdennettua sisältöjäsi ja muotoiltua sisältöjesi tarinaa houkuttelevammaksi.

Seuraa myös alasi ympärillä käytävää keskustelua ja kiinnitä huomiota ajankohtaisiin aiheisiin, jotka saattaisivat kiinnostaa asiakkaitasi. Sosiaalisen median seurannan avulla pääset nopeasti perille siitä, mitkä aiheet ovat kulloinkin ”pinnalla” ja mistä teemoista asiakkaasi keskustelevat sekä töissä että vapaa-ajalla.

Luo koukuttavia sisältöjä ja seuraa asiakkaiden sitoutumista

Asiakkaiden ja muiden sidosryhmien sitouttaminen on tänä päivänä yhä tärkeämpää. Elämme jatkuvan sisältötulvan keskellä ja ohitamme nopeasti kaikki epärelevantit viestit ja sisällöt. Siksi tuotettujen sisältöjen pitäisi olla niin hyviä, että ne saavat asiakkaat palamaan yrityksesi sisältöjen pariin yhä uudestaan ja uudestaan.

Mitä asioita kannattaa pitää mielessä koukuttavien sisältöjen luomisessa? Tässä muutama ehdotus:

  • Hyödynnä kuvia. Kiinnostava teksti muuttuu entistä kiinnostavammaksi kun se saa rinnalleen tekstiä tukevat kuvat.
  • Tarjoa ratkaisu johonkin asiakkaasi tai sidosryhmäsi ongelmaan.
  • Esittele tosielämän tarinoita esimerkiksi haastattelun muodossa.
  • Tee video yrityksesi arjesta, projektista tai asiakastapaamisesta.

Muista myös hyödyntää viestinnässäsi erilaisia sisältötaktiikoita. Sosiaalisen median julkaisut ja videot toimivat parhaiten asiakkaiden houkuttelemisessa ja lyhytaikaisessa sitouttamisessa. Niiden avulla asiakas on helppo ohjata pidempien ja perusteellisempien sisältöjen kuten artikkelien, tiedotteiden ja blogikirjoitusten pariin. Sisällöillä sitouttaminen on monikanavaista toimintaa, joten valjasta kaikki mahdolliset taktiikat käyttöösi.

Mistä sitten tietää, että asiakas on saatu sitoutettua? Yksinkertaisesti seuraamalla hänen käyttäytymistään. Sitoutunut asiakas tilaa ja lukee uutiskirjeenne, vierailee blogissanne, tykkää sisällöistänne somessa ja jakaa sisältöjänne eteenpäin. Hän myös viipyy sisältöjenne parissa muutamasta minuutista useampaan kymmeneen minuuttiin asti ja kommentoi sisältöjänne sekä teille että muille. Tarkkaile siis asiakkaittesi käyttäytymistä ja hio sisältötaktiikkasi kuntoon.

Kiinnostuitko media- ja someseurannasta?

Ota meihin yhteyttä!

 /media/henkilokuvat/pr-cloud/mari_maunu.jpg

Mari Maunu

Artikkelin kirjoittaja työskentelee Koodiviidakon markkinointitiimissä, vastuualueenaan PR Cloudin markkinointi. Mari on sisältömarkkinoinnin käytännön osaaja, joka on perehtynyt yritysten sisältömarkkinointikäytänteisiin markkinoinnin pro gradu -tutkielmassaan.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää

Jokaiselle jotain: Mediaseurannan mahdollisuudet organisaation eri tiimeissä

Mediaseurantapalvelulla voi seurata oman organisaation näkyvyyttä mediassa ja somessa, mutta sillä on paljon muitakin käyttömahdollisuuksia. Kuinka esimerkiksi tuotekehitys tai henkilöstöhallinto voi hyödyntää mediaseurantaa päivittäisessä työssään?

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Mediaseurannasta tehot irti – 5 vinkkiä markkinointiin

Digitaalinen markkinointi on hektistä ja sisältää monia eri osa-alueita ja työkaluja, joten kattava mediaseurantatyökalu voi avustaa monessa eri tehtävässä. Tässä 5 tärkeintä syytä hyödyntää mediaseurantapalvelua myös markkinoinnissa.

Lue lisää