Kirjoitus

Kannattaako sosiaalinen media?

Ota yhteyttä
Kannattaako sosiaalinen media? Hyvä sosiaalisen median strategia perustuu kuunteluun. Saat käsityksen siitä mitä puhutaan, missä puhutaan, ketkä puhuvat ja kuinka paljon keskustelua käydään.

Yrityksen tai yhdistyksen lähes kaikki aktiviteetit tähtäävät toiminnan edistämiseen, tarkemmin sanottuna liikevaihdon ja/tai tunnettuuden kasvattamiseen. Näin ollen toiminnan pitää olla tarkoituksenmukaista, tehokasta, ja toiminnan tulos täytyy olla mitattavissa. Yritys näkyy ulospäin asiakkaille ennen kaikkea viestintänsä avulla. Viestintä on paitsi yrityksen itsensä, myös median tuottamaa. Mikä se media sitten on? Media ovat paitsi lehdistö ja toimittajat, mutta myös asiakkaasi eri kanavilla, pääosin sosiaalisessa mediassa.

Kokemuksemme mukaan suurin syy yrityksille somesta poisjäämiseen ovat resurssipula, uuden mediakanavan vieroksuminen ja epävarmuus siitä, mitä voi, kannattaa tai uskaltaa somessa tehdä.


Jos yrityksesi ei ole vielä somessa tai tiliä käytetään vähän, tuntuvatko seuraavat kohdat tutuilta?


Ei ole aikaa olla somessa: Asiakkaiden kuuntelu ja mielipiteiden tunnustelu ei tarkoita sitä, että roikut työpäiväsi aikana tuntikausia lukemassa eri kanavia ja foorumeita. On totta, että aika on arvokasta ja sitä ei kannata tuhlata päämäärättömään selailuun. Oikeilla työkaluilla saat kootusti tärkeimmät keskustelut helposti ja nopeasti tietoosi, löydät toimialasi mielipidevaikuttajat ja keskität huomiosi näin ollen ajankohtaisimpiin keskusteluihin. Kun työkalut ovat kunnossa, aikaa jää myös muuhun viestintään.


Ei ole tarvetta olla mukana: Sosiaalisessa mediassa pääset lähemmäs asiakasta, ja kommunikointi on usein vapaampaa ja välittömämpää. Asiakaspalaute voi olla kriittistäkin, mutta eikö ole tärkeintä, että tiedät mitä yrityksestäsi todella puhutaan? Sosiaalinen media ei tarkoita vain Facebookia, vaan siihen kuuluvat muutkin kanavat, kuten blogit ja keskusteluforumit. Kenttä on valtaisa ja informaatiota on saatavilla lähes rajattomasti. Ja mikset olisi siellä missä asiakkaasikin ovat?


Emme tiedä, miten meidän kannattaa toimia somessa: Tiedota, keskustele ja jaa, mutta älä tuputa. Ole aito ja rehellinen, mutta älä teeskentele. Myönnä virheesi, jos aihetta on. Uuden median käyttöönotto vaatii usein kuitenkin ulkopuolista opastusta. Yritykselläsi on tärkeää olla tarkka kuva sosiaalisesta viestinnästä. Kuinka välttää mahdolliset sudenkuopat? Missä ja miten muualla firmasta, kilpailijoista tai toimialastasi puhutaan? Varaa kalenteristasi päivä ja hoidamme kaiken kuntoon, kädestä pitäen.


Henkilöstöä ei ole tarpeeksi hoitamaan asiaa: Seurantaan ei tarvitse uhrata lukuisia työtunteja. Etu minkä seuraamisesta saat, on suurempi kuin käyttämäsi aika. Tässäkin yhteydessä työkalut ovat kannattava investointi. SoMeMonitor kertoo sinulle kattavasti, mitä sinulle tärkeää somessa tapahtuu.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää

Jokaiselle jotain: Mediaseurannan mahdollisuudet organisaation eri tiimeissä

Mediaseurantapalvelulla voi seurata oman organisaation näkyvyyttä mediassa ja somessa, mutta sillä on paljon muitakin käyttömahdollisuuksia. Kuinka esimerkiksi tuotekehitys tai henkilöstöhallinto voi hyödyntää mediaseurantaa päivittäisessä työssään?

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Mediaseurannasta tehot irti – 5 vinkkiä markkinointiin

Digitaalinen markkinointi on hektistä ja sisältää monia eri osa-alueita ja työkaluja, joten kattava mediaseurantatyökalu voi avustaa monessa eri tehtävässä. Tässä 5 tärkeintä syytä hyödyntää mediaseurantapalvelua myös markkinoinnissa.

Lue lisää