Kirjoitus

Kahdet lasit yhden hinnalla ei enää toimi

Ota yhteyttä
Kahdet lasit yhden hinnalla ei enää toimi Viestintä ja markkinointi lähenevät jatkuvasti toisiaan sekä myyntiä. Näitä toimintoja ei tule sulkea omiin siiloihinsa.

Muistan elävästi esimerkit suhdelaseista ja muista markkinointilaseista kun vielä opiskelin kauppatieteiden maisteriksi. Yrityksen toimintaa katsottiin koulun penkillä milloin minkäkin lasien läpi. Nyt kun olen toiminut viimeiset viisi vuotta aktiivisesti erilaisten yritysten ja organisaatioiden viestintäihmisten kanssa, moni asia on näyttäytynyt käytännön toiminnassa uudessa valossa.


Yrityksissä on luovuttava erilaisten "lasien" käytöstä. Nyt tarvitaan auringossa tummuvat moniteholasit! Viestintä ja markkinointi lähenevät jatkuvasti toisiaan sekä myyntiä. Näitä toimintoja ei tule sulkea omiin siiloihinsa. Toki tästäkin on puhuttu jo pitkään. Mutta koska nykyään eletään digiaikaa, niin vaatimus "koulukuntien yhdistämisestä" on asetettava myös viestintää ja markkinointia tukeville työkaluille. Tässä usein onkin sitten paljon parantamisen varaa.


Markkinointityökaluilla on yleisesti ottaen hyvä etumatka viestintätyökaluihin nähden. Mainonta digitalisoitui isoksi osaksi Googlen ansiosta ja mainonnan mittaamisesta tuli helppoa. Nykypäivän markkinointi onkin kaukana arvailusta ja perustuu pitkälle todennettavaan dataan. Uutiskirjeistä saadaan tarkkaa avaus- ja lukudataa ja markkinoinnin automaatiot ottavat viimeisetkin tehot irti äärimmilleen viritetystä markkinointikoneistosta.


PR ja viestintä saivat piristysruiskeen vasta paljon myöhemmin vuonna 2010 Barcelona periaatteiden myötä. Tämän jälkeen viestintätekniikan kehittyminen on vienyt viestinnän mitattavuutta yhä pidemmälle. Sisältö on edelleen viestinnän ja PR:n keskiössä ja nykyaikaisilla tiedotustyökaluilla pystyt suoraan näkemään kuinka monesti toimittaja ovat avanneet tiedotteesi tai mitä linkkejä on klikattu ja kuinka monesti. Mediaseurannan avulla voit todentaa tiedotteen läpimenon tai jaot sosiaaliseen mediaan. Viimeistään sosiaalinen media ohjasi PR:n pois pelkästä lehtien mainosarvoihin vertaamisesta tai levikkien laskemisesta.


Hyvä sisältö leviää nykyään sosiaalisessa mediassa tuoden todennettavia liidejä sivuillesi tai kävijöitä verkkokauppaasi. Ensimmäistä kertaa viestinnän ja PR:n historiassa viestintäjohtajilla alkaa olla yhtäläinen mahdollisuus mitata PR-kampanjoita ja arvottaa viestintäinvestointeja samaan tapaan kuin markkinointijohtajat voivat perustaa kampanjansa tarkkoihin ROI-laskelmiin.


Kun siis valitset työkalutoimittajaa viestinnän tai markkinoinnin tarpeisiin, niin varmista millaisten lasien läpi eri toimijat maailmaa katsovat. Me uskomme, että viestintä ja markkinointi tulevat olemaan yhä tiiviimmin toisiinsa sidottuja toimintoja ja kehitämme tuotteitamme näistä lähtökohdista. Viestinnän työkalumme keskustelevat yhteen Koodiviidakon markkinointituotteiden kanssa ihan käytännön tasolla. Tässä muutamia esimerkkejä, miten viestinnän ja markkinoinnin työkalut toimivat yhteen:


1. Toimialauutisten tuominen automaattisesti Sivuviidakko-julkaisujärjestelmään ja nettisivuillesi.


2. Mediapankin tai uutishuoneen upottaminen nettisivuillesi.


3. Sosiaalisen median mielipidevaikuttajien huomioiminen markkinoinnin automaatioissa.


Mahdollisuuksia on lähes loputtomasti. Tärkeintä on, että valitset kumppanin joka puhuu kanssasi samaa kieltä ja jolla on resurssit ja valmiudet rakentaa tehokkaita viestinnän ja markkinoinnin ratkaisuja.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää

Jokaiselle jotain: Mediaseurannan mahdollisuudet organisaation eri tiimeissä

Mediaseurantapalvelulla voi seurata oman organisaation näkyvyyttä mediassa ja somessa, mutta sillä on paljon muitakin käyttömahdollisuuksia. Kuinka esimerkiksi tuotekehitys tai henkilöstöhallinto voi hyödyntää mediaseurantaa päivittäisessä työssään?

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Mediaseurannasta tehot irti – 5 vinkkiä markkinointiin

Digitaalinen markkinointi on hektistä ja sisältää monia eri osa-alueita ja työkaluja, joten kattava mediaseurantatyökalu voi avustaa monessa eri tehtävässä. Tässä 5 tärkeintä syytä hyödyntää mediaseurantapalvelua myös markkinoinnissa.

Lue lisää