Kirjoitus

Jokaiselle jotain: Mediaseurannan mahdollisuudet organisaation eri tiimeissä

Ota yhteyttä
Jokaiselle jotain: Mediaseurannan mahdollisuudet organisaation eri tiimeissä Monet jakavat kokemuksiaan ja mielipiteitään nykyään somessa ja nämä voivat tarjota arvokasta tietoa tuotekehitystiimeille.

Olemme aiemmin jo avanneet mediaseurannan käyttömahdollisuuksia myyntitiimin sekä markkinoinnin käsissä, mutta mediaseurantapalvelun mahdollisuudet eivät lopu tähän. Monet muutkin organisaation tiimit ja henkilöt voivat hyötyä kattavasta mediaseurantatyökalusta päivittäisessä työssään.

Tuotekehitys

Palautteen kerääminen asiakaskyselyillä on tärkeä osa tuotekehitystä, mutta harva asiakas jaksaa paneutua vastaamaan kyselyihin. Jotta saa realistisen kuvan tuotteenne hyvistä ja huonoista puolista onkin parempi suunnata katse sosiaalisen median ja keskustelufoorumien puoleen. Monet jakavat kokemuksiaan ja mielipiteitään nykyään somessa ja nämä voivat tarjota arvokasta tietoa tuotekehitystiimeille.

Kuva: Seuraamalla itselleen tärkeitä avainsanoja voi somesta löytää myös asiakkaiden tarjoamia tuotekehitysideoita.

Omien asiakkaiden seuraamisen lisäksi kannattaa myös seurata kilpailijoita. Onko jokin kilpailijan tuotteen ominaisuus hyvä vai aiheuttaako se kenties vain lisää ongelmia? Mikä on suurin syy, miksi asiakkaat ostavat mieluummin kilpailijan tuotteen?

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelun käsite on nykyään laajentunut kasvokkain tapahtuvasta palvelutilanteesta sekä puhelin- ja sähköpostiviestinnästä myös online-chatteihin sekä sosiaaliseen mediaan. Moni olettaa saavansa nopean vastauksen kysymyksiinsä sosiaalisessa mediassa, vaikka ei suoraan puhuttelisikaan yrityksen virallista tiliä. Nämä maininnat saa ongittua helposti esille mediaseurantapalvelulla.

Myös onnistuneista asiakaspalvelukokemuksista usein kerrotaan sosiaaliseen mediaan. Jo valmiiksi positiivinen asiakaskokemus voi muuttua täydelliseksi, jos yritys vielä vastaa asiakkaan Twitter-päivitykseen aiheesta ja vaikkapa tarjoaa mahdollisuutta tutustua muihin tuotteisiin tai yrityksen toimintaan.

Kuva: Mediaseuranta auttaa löytämään niin huonot kuin hyvätkin asiakaskokemukset.

Johto

Mietityttääkö, paljonko rahaa markkinointiin ja tiedottamiseen menee ja miten se ilmenee näkyvyydessä? Organisaation johdon tehtävänä on kaiken muun lisäksi myös pitää huolta markkinoinnin ja viestinnän budjeteista ja verrata näitä tuloksiin. Mikäli lehdistönäkyvyys on olematonta, mutta tiedotepalveluun tai viestintätoimistoon syydetään tukoittain rahaa, on kuviossa jotain vialla.

Mediaseurantapalvelu auttaa löytämään maininnat online-mediasta ja myös sosiaalisesta mediasta, jolloin hyötysuhteen laskeminen helpottuu. Erilaiset koosteet ja raportit tekevät tiedon analysoinnista helpompaa, jolloin niitä voi suoraan verrata kuukausittaisiin budjetteihin ja toimenpiteisiin.

Rekrytointi

Miten löytää juuri parhaimmat ja innostuneimmat työntekijät ja miten heitä kannattaa lähestyä, jotta näyttää luotettavalta ja hyvältä työnantajalta? Sosiaalisessa mediassa puhutaan jatkuvasti työpaikoista – ihmiset jakelevat toisilleen rekryilmoituksia, puhuvat joko hyvää tai huonoa nykyisestä työnantajastaan ja jopa kritisoivat joidenkin firmojen rekrytointitapoja.

Mediaseurannalla voi löytää maininnat omasta organisaatiosta työnantajana, jolloin tietää, mitä ilmoituksissa kannattaa korostaa ja missä olisi parantamisen varaa.

Tietyillä aloilla on myös omat Facebook-ryhmät, joissa keskustellaan alan työpaikoista ja työnantajista. Ottamalla osaa keskusteluun voi saada mittavan määrän näkyvyyttä rekrytoinnilleen juuri oikean kohderyhmän piirissä.

Kuva: Pelialan työpaikat Suomessa -ryhmässä jaetaan pelialan avoimia työpaikkoja. Monet alalle pyrkivät seuraavat ryhmää.

Myös perinteisissä medioissa puhutaan paljon työllisyydestä ja etenkin paikallislehdet voivat antaa arvokasta tietoa siitä, millä alueilla saattaisi olla juuri tietyn alan halukkaita työntekijöitä. Lisäksi oppilaitosten ja opintosuunnitelmien muutokset voivat vahvasti vaikuttaa tietyn alan työllisyyteen ja siihen, mille alueelle rekrytointia kannattaa eniten kohdentaa.

Tilaa ilmainen mediaseurannan opas

Mitä mediaseuranta on ja miksi sitä pitäisi tehdä? Entä kenelle mediaseurannasta on oikeasti hyötyä? Tutustu mediaseurannan perusteisiin ja opi käytännön vinkkejä mediaseurannan aloittamisesta kattavan 20-sivuisen oppaamme avulla.

Tilaa opas

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Mediaseurannasta tehot irti – 5 vinkkiä markkinointiin

Digitaalinen markkinointi on hektistä ja sisältää monia eri osa-alueita ja työkaluja, joten kattava mediaseurantatyökalu voi avustaa monessa eri tehtävässä. Tässä 5 tärkeintä syytä hyödyntää mediaseurantapalvelua myös markkinoinnissa.

Lue lisää