Kirjoitus

3 tapaa aloittaa sosiaalisen median kuuntelu

Ota yhteyttä
3 tapaa aloittaa sosiaalisen median kuuntelu Seuraamalla brändiinne liittyviä keskusteluja, saat reaaliaikaista palautetta toiminnastanne ja pystyt reagoimaan asiakkaiden kommentteihin nopeasti

Muistatko, milloin viimeksi tuotit uutta sisältöä organisaatiosi sosiaalisen median kanaviin? Entä milloin seurasit, mitä asiakkaat puhuvat teistä ja millaisia kampanjoita kilpailijoillanne on somessa? Jos et muista vastausta ensimmäiseen kysymykseen, lue vinkkimme sisältökalenterin luomiseen. Jos taas et keksi vastausta jälkimmäiseen, jatka lukemista.

Sosiaalisen median hyödyntäminen viestinnässä ja markkinoinnissa on jo monille tuttua. Useimmissa yrityksissä tiedostetaan, että aktiivinen sisällöntuottaminen somekanaviin auttaa asiakkaiden sitouttamisessa ja asiakastyytyväisyyden kasvattamisessa. Se, mikä monessa organisaatiossa kuitenkin unohdetaan lähes tyystin, on sosiaalisen median kuuntelu.

Mitä on sosiaalisen median kuuntelu?

Sosiaalisen median seuranta ja kuuntelu mielletään usein synonyymeiksi, vaikka ne tarkoittavatkin hieman eri asioita. Sosiaalisen median seurannassa on kyse avainsanojen ja keskusteluiden seuraamisesta yhteisöllisessä mediassa. Sosiaalisen median kuuntelu on vuorostaan somessa käytävien keskusteluiden syvällisempää ymmärtämistä ja omaksumista. Se on asiakkaiden tarpeisiin vastaamista, trendien tunnistamista, oman viestinnän tehokkuuden mittaamista ja kilpailijoilta oppimista.

Sosiaalisen median seurantaa voi olla ilman kuuntelua, mutta kuuntelua ei voi olla ilman seurantaa. Siksi nämä kaksi kietoutuvat vahvasti toisiinsa.

Esittelemme syksyn aikana ilmestyvässä Sosiaalisen median kuuntelu -juttusarjassa erilaisia vinkkejä ja taktiikoita sosiaalisen median kuuntelun hyödyntämiseen. Tässä sarjan ensimmäisessä osassa käymme läpi kolme hyödyllistä tapaa aloittaa sosiaalisen median kuuntelu.

1. Selvitä, mitä mieltä asiakkaat ovat teistä

Sosiaalisen median kuuntelu on hyvä aloittaa selvittämällä, mitä mieltä nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat ovat teistä. Asiakkaanne todennäköisesti keskustelevat teistä ja palveluistanne ilman, että he kohdistavat viestejään suoraan teille. Käytä siis hyväksesi hakukoneita sekä sosiaalisen median seurantapalvelua selvittääksesi, missä kanavissa ja keskusteluissa organisaationne ja brändinne mainitaan.

Tämän jälkeen kiinnitä huomiota siihen, millaisella äänensävyllä teistä puhutaan. Mihin asioihin asiakkaat ovat tyytyväisiä? Entä mistä olette saaneet risuja? Seuraamalla brändiinne liittyviä keskusteluja, saat reaaliaikaista palautetta toiminnastanne ja pystyt reagoimaan asiakkaiden kommentteihin nopeasti.

Kävikö niin, että yritystänne ei löydy somekeskusteluista? Tämä on usein merkki siitä, että toimintaanne ei vielä tunneta tarpeeksi hyvin. Aktivoidu siis tiedottamaan ja markkinoimaan toiminnastanne sekä lehdistölle että suurelle yleisölle.

2. Seuraa, mistä ympärilläsi puhutaan

Sosiaalisen median kuuntelua ei kannata rajoittaa vain oman toiminnan ympärille. Kiinnittämällä huomiota siihen, mistä alallanne puhutaan, pysyt perillä trendeistä ja pystyt tunnistamaan niin sanottuja hiljaisia signaaleja, joista on hyötyä varsinkin tuotekehityksessä ja palveluiden kehittämisessä.

Seuraa siis oman toimialasi tärkeitä hästägejä ja keskusteluryhmiä. Selvitä mitä kanavia ja ryhmiä alasi gurut ja mielipidejohtajat seuraavat ja millä termeillä he käyvät keskustelua. Etsi alaanne liittyviä avainsanoja myös foorumeista ja blogeista.

Onko asiakkaillasi jokin ongelma, jota he yrittävät ratkaista ja johon sinä voisit tarjota ratkaisun? Selvitä, missä kanavissa voisit tuoda esille omaa osaamistasi.

Kun olet saanut selville, missä ja mistä aiheista kollegasi ja asiakkaasi puhuvat, ota rohkeasti osaa keskusteluihin. Kysy, kerro mielipiteesi ja tarjoa vinkkejä.

Seuraa myös, tuottaako aktiivisuutesi tulosta. Ovatko henkilöt, joiden kanssa olet keskustellut, liittyneet uutiskirjeenne seuraajiksi tai ottaneet teihin yhteyttä? Entä mainitaanko teitä useammin keskusteluissa? Jos vastaus on ei, jatka keskustelua.

3. Tarkkaile kilpailijoitasi

Sen jälkeen kun tiedät, mistä asiakkaasi puhuvat ja mitä mieltä he ovat teistä, kiinnitä huomiosi kilpailijoihin. Seuraa, miten asiakkaat puhuvat kilpailijoidesi tuotteista ja miten kilpailijat ottavat osaa somekeskusteluihin. Kiinnitä myös huomiota siihen, millaista sisältöä kilpailijat tuottavat ja kuinka yleisö reagoi niihin.

Kilpailijoilta on myös hyvä ottaa oppia. Kerää heiltä vinkkejä keskusteluja ja sisällöntuotantoa varten.

Pyri aina olemaan parempi kuin kilpailijasi. Ole aktiivinen ja tuota some-kanaviin sellaista sisältöä, joka herättää aidosti kiinnostusta. Jos kilpailijasi ei ole kiinnostunut osallistumaan alaanne liittyviin keskusteluihin, sinulla on hyvä sauma osoittaa oma asiantuntijuutesi.

Mistä apua sosiaalisen median kuunteluun?

Oman brändin, asiakkaiden ja kilpailijoiden seuraaminen useasta somekanavasta yhtä aikaa on usein haastavaa. SoMeMonitor-sosiaalisen median seurantatyökalu kokoaa yhteen sosiaalisessa mediassa käytäviä keskusteluja avainsanojen ja hästägien avulla. Päivittäisen analyysin avulla saat selkeän kuvan näkyvyydestäsi ja olet aina perillä siitä, mistä somessa puhutaan.

Tutustu SoMeMonitoriin

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää

Jokaiselle jotain: Mediaseurannan mahdollisuudet organisaation eri tiimeissä

Mediaseurantapalvelulla voi seurata oman organisaation näkyvyyttä mediassa ja somessa, mutta sillä on paljon muitakin käyttömahdollisuuksia. Kuinka esimerkiksi tuotekehitys tai henkilöstöhallinto voi hyödyntää mediaseurantaa päivittäisessä työssään?

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Mediaseurannasta tehot irti – 5 vinkkiä markkinointiin

Digitaalinen markkinointi on hektistä ja sisältää monia eri osa-alueita ja työkaluja, joten kattava mediaseurantatyökalu voi avustaa monessa eri tehtävässä. Tässä 5 tärkeintä syytä hyödyntää mediaseurantapalvelua myös markkinoinnissa.

Lue lisää