Kirjoitus

Viestinnän 5 ROI-mittaria

Ota yhteyttä
Viestinnän 5 ROI-mittaria Sisältö ratkaisee, ei suurin budjetti.

Viestintää ja PR:ää ei aina pidetä toimintoina, joiden tehtävä on tuottaa suoraan mitattavaa kassavirtaa. Toisaalta erilaisiin kampanjoihin ja viestintään käytetään huomattaviakin rahasummia. Listasimme viisi kysymystä, joita voit käyttää suuntaviivoina siitä, onko viestintäsi toteutunut suunnitelmien mukaisesti ja kannattavasti.

1. Onko viestintäsi tarpeeksi monipuolista?

Viestintä on monimuotoinen kokonaisuus, jossa näkyvyys suhteessa kilpailijoihin ratkaisee. Kyse ei ole ainoastaan oman brändin mainostamisesta, vaan myös siitä, kuinka kilpailijasi näkyvät toimintakentälläsi. Kenen mainoskampanjat ovat näkyvimpiä? Mikä yritys saa palstatilaa lehdistössä? Tavoitteletko televisio-, radio- tai internetnäkyvyyttä? Oletko onnistunut siinä paremmin kuin kilpailijasi? Sisältö ratkaisee, ei suurin budjetti.

2. Olethan verkostoitunut PR-vaikuttajien ja lehdistön kanssa?

Suhteet mediaan ovat olennaisen tärkeitä uutisoinnissa. Kohdista tiedottaminen sinulle olennaisiin medioihin ja toimittajiin, oli kyse sitten maantieteellisestä tai liiketoiminnallisesta toiminta-alueestasi. Tiedottaminen on tehokas tapa luoda näkyvyyttä toimittajien keskuudessa. Aktiivinen ja laadukas tiedottaminen palkitaan, vaikka artikkelisi eivät aina päätyisikään julkisuuteen. Toimittajat arvostavat aktiivisuutta.

3. Rakentavatko kampanjat ja tiedotteet tarinaa yrityksestäsi?

Kaikki vaikuttaa kaikkeen, myös viestinnässä. Tarjoa asiakkaillesi uutta odotettavaa, tarjoa vinkkejä ja laadukasta sisältöä. Luo tarvittaessa keskustelua ja ole aktiivisesti mukana toimialasi tapahtumissa.

4. Kohdistuuko viestintäsi juuri oikeille henkilöille?

Massaviestintä on digitaalisella ajalla tarpeetonta, sillä tarjolla on monenlaisia työkaluja, joiden avulla voit selvittää, ketkä ovat kohderyhmääsi, miten he viestivät ja mistä he ovat kiinnostuneita. Kun oikeat asiakas- ja sidosryhmät ovat löytyneet, seuraavana vuorossa on hiljaisten signaalien tunnistaminen. Viestinnässä on hyödyksi olla proaktiivinen ja ennakoida.

5. Mitä asiakkaasi puhuvat sinusta?

Asikkaasi suosittelu on paras keino saada uusi asiakas vakuuttuneeksi palvelusi paremmuudesta. Mitä asiakkaasi puhuvat sinusta? Asiakaskyselyt ovat hyvä tapa kerätä tietoa asiakkaiden kokemasta palvelusta. Toisaalta myös sosiaalisessa mediassa on keskusteluja, joissa rakennetaan kuvaa yrityksestäsi. Tunnethan myös nämä keskustelut?

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää