Kirjoitus

Viestinnän 5 ROI-mittaria

Ota yhteyttä
Viestinnän 5 ROI-mittaria Sisältö ratkaisee, ei suurin budjetti. Sisältö ratkaisee, ei suurin budjetti.

Viestintää ja PR:ää ei aina pidetä toimintoina, joiden tehtävä on tuottaa suoraan mitattavaa kassavirtaa. Toisaalta erilaisiin kampanjoihin ja viestintään käytetään huomattaviakin rahasummia. Listasimme viisi kysymystä, joita voit käyttää suuntaviivoina siitä, onko viestintäsi toteutunut suunnitelmien mukaisesti ja kannattavasti.

1. Onko viestintäsi tarpeeksi monipuolista?

Viestintä on monimuotoinen kokonaisuus, jossa näkyvyys suhteessa kilpailijoihin ratkaisee. Kyse ei ole ainoastaan oman brändin mainostamisesta, vaan myös siitä, kuinka kilpailijasi näkyvät toimintakentälläsi. Kenen mainoskampanjat ovat näkyvimpiä? Mikä yritys saa palstatilaa lehdistössä? Tavoitteletko televisio-, radio- tai internetnäkyvyyttä? Oletko onnistunut siinä paremmin kuin kilpailijasi? Sisältö ratkaisee, ei suurin budjetti.

2. Olethan verkostoitunut PR-vaikuttajien ja lehdistön kanssa?

Suhteet mediaan ovat olennaisen tärkeitä uutisoinnissa. Kohdista tiedottaminen sinulle olennaisiin medioihin ja toimittajiin, oli kyse sitten maantieteellisestä tai liiketoiminnallisesta toiminta-alueestasi. Tiedottaminen on tehokas tapa luoda näkyvyyttä toimittajien keskuudessa. Aktiivinen ja laadukas tiedottaminen palkitaan, vaikka artikkelisi eivät aina päätyisikään julkisuuteen. Toimittajat arvostavat aktiivisuutta.

3. Rakentavatko kampanjat ja tiedotteet tarinaa yrityksestäsi?

Kaikki vaikuttaa kaikkeen, myös viestinnässä. Tarjoa asiakkaillesi uutta odotettavaa, tarjoa vinkkejä ja laadukasta sisältöä. Luo tarvittaessa keskustelua ja ole aktiivisesti mukana toimialasi tapahtumissa.

4. Kohdistuuko viestintäsi juuri oikeille henkilöille?

Massaviestintä on digitaalisella ajalla tarpeetonta, sillä tarjolla on monenlaisia työkaluja, joiden avulla voit selvittää, ketkä ovat kohderyhmääsi, miten he viestivät ja mistä he ovat kiinnostuneita. Kun oikeat asiakas- ja sidosryhmät ovat löytyneet, seuraavana vuorossa on hiljaisten signaalien tunnistaminen. Viestinnässä on hyödyksi olla proaktiivinen ja ennakoida.

5. Mitä asiakkaasi puhuvat sinusta?

Asikkaasi suosittelu on paras keino saada uusi asiakas vakuuttuneeksi palvelusi paremmuudesta. Mitä asiakkaasi puhuvat sinusta? Asiakaskyselyt ovat hyvä tapa kerätä tietoa asiakkaiden kokemasta palvelusta. Toisaalta myös sosiaalisessa mediassa on keskusteluja, joissa rakennetaan kuvaa yrityksestäsi. Tunnethan myös nämä keskustelut?

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Kuinka rakentaa hyvä lehdistötiedote?

Hyvän lehdistötiedotteen tunnistaa usein siitä, että se on lähes sellaisenaan julkaisuvalmis. Hyvä tiedote on kirjoitettu ytimekkäästi ja ymmärrettävästi, sen aihe on ajankohtainen ja kiinnostava ja sen ydinsanoma on tuotu selkeästi esille. Onnistuneessa tiedotteessa on myös selkeä ja johdonmukainen rakenne, joka noudattaa tiettyä hyväksihavaittua kaavaa.

Lue lisää

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää