Kirjoitus

Unelmia ja viestintähommia

Ota yhteyttä
Unelmia ja viestintähommia Omaa viestinnän unelmaa on hyvä lähteä tavoittelemaan esimerkiksi start-stop-keep -menetelmän avulla. Omaa viestinnän unelmaa on hyvä lähteä tavoittelemaan esimerkiksi start-stop-keep -menetelmän avulla.

Aina määräajoin on hyvä pysähtyä tarkastelemaan omaa viestintää ja miettiä, voisiko jotain tehdä toisin. Hyvä lähtökohta mietinnälle on haaveilu ja unelmointi. Jos kaikki olisi niin kuin haluaisimme, minkälainen toimija olisimme ja miten hoitaisimme erilaiset viestintätilanteet? Unelmointi ja haaveilu auttavat hahmottamaan tavoitetilan eli vision, jota kohti on tarkoitus edetä suunnittelmallisen työn avulla.

Kun unelmatilanne on saatu hahmotettua, voidaan lähteä tarkastelemaan olemassa olevia toimintatapoja ja -malleja ja sitä, miten niitä tulisi kehittää matkalla kohti unelmaa. Hyvä työkalu käytettäväksi tähän tarkasteluun on Start-Stop-Keep -menetelmä. Menetelmä auttaa hahmottamaan helposti, mitkä omassa toiminnassa ovat säilytettävän arvoisia toimintatapoja, mistä tulisi luopua ja mihin tuli panostaa aikaisempaa enemmän.

Lyhykäisyydessään menetelmä koostuu kolmesta eri vaiheesta:

  • Start -vaihe on tulevaisuuteen suuntautuvaa tarkastelua. Mitä meidän pitäisi alkaa tehdä, jotta pääsisimme lähemmäs hahmotettua unelmatilannetta? Miten varmistamme, että viestimme saavuttavat kattavasti ja nopeasti oikeat vastaanottajat? Miten saamme viestimme leviämään mahdollisimman tehokkaasti eri kanavia pitkin? Miten pysymme parhaiten ajan tasalla ajankohtaisista asioista ja pystymme hyödyntämään keräämäämme tietoa viestinnässämme?
  • Stop -vaihe keskittyy vahvasti käytössä olevien tapojen tarkasteluun. Miten tällä hetkellä toteutamme viestintäämme? Olennaista on keskittyä hahmottamaan, mitkä toimintatavat eivät edistä tavoitetilan saavuttamista. Käytetäänkö työaikaa parhaalla mahdollisella tavalla? Minkä asioiden tekemistä voitaisiin tehostaa, jotta työaikaa kohdentuisi enemmän viestinnän toteutukseen, seurantaan ja suunnitteluun?
  • Myös viimeinen vaihe, Keep, keskittyy nykytilanteen tarkasteluun. Tässä vaiheessa tarkoitus on hahmottaa ne toimintatavat ja toimintamallit, jotka edistävät asetetun vision saavuttamista. Tarkoitus ei kuitenkaan ole myllertää ja muuttaa kaikkea, vaan löytää ne parhaimmat tavat tehdä viestintää.

On myös hyvä käydä läpi eri työkaluja, jotka tukisivat oman vision saavuttamista. Monesti viestintäpalveluiden ja -työkalujen avulla pystytään optimoimaan omaa työajan käyttöä. Lisäksi ne toimivat tukena matkalla, joka tähtää kohti alussa hahmotettua unelmatilannetta.

Miten me voimme tukea ja auttaa teitä matkalla kohti unelmaa? Tutustu palveluihimme ja ole meihin yhteydessä. Jutellaan asiasta lisää.

 /media/henkilokuvat/pr-cloud/lauri-sainio2.jpg

Lauri Sainio

Key Account Manager

Lauri (@lsainio) työskentelee Koodiviidakolla PR Cloudin mediaseuranta- ja tiedotejakelupalveluiden myynnin ja koulutuksen parissa. Laurin missiona on tukea ja kannustaa PR Cloudin asiakkaita viestintäunelmien tavoittelussa. 

Lauri Sainio

Key Account Manager

Lauri (@lsainio) työskentelee Koodiviidakolla PR Cloudin mediaseuranta- ja tiedotejakelupalveluiden myynnin ja koulutuksen parissa. Laurin missiona on tukea ja kannustaa PR Cloudin asiakkaita viestintäunelmien tavoittelussa. 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Mediasuhteiden luomisen 10 (+1) käskyä

Tiedottaminen ei ole enää vain yksittäisen lehdistötiedotteen lähettämistä vaan ennemminkin kokonaisvaltaista mediasuhteiden hallintaa. Listasimme mediasuhteiden luomisen kymmenen käskyä.

Lue lisää

Kuinka viestiä sisältömarkkinoinnin aikakautena?

Miten sisältömarkkinointia voidaan hyödyntää viestinnän suunnittelemisessa ja mittaamisessa? Lue vinkkimme tarinoiden luomiseen, asiakkaiden kuuntelemiseen ja sisällöillä sitouttamiseen.

Lue lisää

Tiedottaminen osana monikanavaista viestintää

Parhaimmillaan tiedottaminen on osa monikanavaista viestintää, joka ohjaa toimittajat, asiakkaat sekä muut sidosryhmät yrityksesi sisältöjen pariin yhä uudestaan ja uudestaan. Miksi tiedottamista kannattaa hyödyntää myös digitaalisessa ympäristössä?

Lue lisää

Tehokkaan tiedottamisen perusteet – neljä kertaa oikein

Mitkä tekijät vaikuttavat tiedottamisen onnistumiseen ja millainen on hyvä tiedote? Kokosimme yhteen tehokkaan tiedottamisen perusteet.

Lue lisää

Miten sisältömarkkinoit oikein ja tehokkaasti?

Markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä työskentelevät eivät ole voineet välttyä sisältömarkkinoinnin käsitteeltä. Se on termi, joka on kaikkien markkinoijien huulilla viimeistään nyt vuonna 2015. Mutta mistä sisältömarkkinoinnissa on lopulta kyse - onko se muutakin kuin blogikirjoitus yrityksen tuotteesta? Entä miten teet sisältömarkkinointia oikein ja tehokkaasti?

Lue lisää