Kirjoitus

Unelmia ja viestintähommia

Ota yhteyttä
Unelmia ja viestintähommia Omaa viestinnän unelmaa on hyvä lähteä tavoittelemaan esimerkiksi start-stop-keep -menetelmän avulla. Omaa viestinnän unelmaa on hyvä lähteä tavoittelemaan esimerkiksi start-stop-keep -menetelmän avulla.

Aina määräajoin on hyvä pysähtyä tarkastelemaan omaa viestintää ja miettiä, voisiko jotain tehdä toisin. Hyvä lähtökohta mietinnälle on haaveilu ja unelmointi. Jos kaikki olisi niin kuin haluaisimme, minkälainen toimija olisimme ja miten hoitaisimme erilaiset viestintätilanteet? Unelmointi ja haaveilu auttavat hahmottamaan tavoitetilan eli vision, jota kohti on tarkoitus edetä suunnittelmallisen työn avulla.

Kun unelmatilanne on saatu hahmotettua, voidaan lähteä tarkastelemaan olemassa olevia toimintatapoja ja -malleja ja sitä, miten niitä tulisi kehittää matkalla kohti unelmaa. Hyvä työkalu käytettäväksi tähän tarkasteluun on Start-Stop-Keep -menetelmä. Menetelmä auttaa hahmottamaan helposti, mitkä omassa toiminnassa ovat säilytettävän arvoisia toimintatapoja, mistä tulisi luopua ja mihin tuli panostaa aikaisempaa enemmän.

Lyhykäisyydessään menetelmä koostuu kolmesta eri vaiheesta:

  • Start -vaihe on tulevaisuuteen suuntautuvaa tarkastelua. Mitä meidän pitäisi alkaa tehdä, jotta pääsisimme lähemmäs hahmotettua unelmatilannetta? Miten varmistamme, että viestimme saavuttavat kattavasti ja nopeasti oikeat vastaanottajat? Miten saamme viestimme leviämään mahdollisimman tehokkaasti eri kanavia pitkin? Miten pysymme parhaiten ajan tasalla ajankohtaisista asioista ja pystymme hyödyntämään keräämäämme tietoa viestinnässämme?
  • Stop -vaihe keskittyy vahvasti käytössä olevien tapojen tarkasteluun. Miten tällä hetkellä toteutamme viestintäämme? Olennaista on keskittyä hahmottamaan, mitkä toimintatavat eivät edistä tavoitetilan saavuttamista. Käytetäänkö työaikaa parhaalla mahdollisella tavalla? Minkä asioiden tekemistä voitaisiin tehostaa, jotta työaikaa kohdentuisi enemmän viestinnän toteutukseen, seurantaan ja suunnitteluun?
  • Myös viimeinen vaihe, Keep, keskittyy nykytilanteen tarkasteluun. Tässä vaiheessa tarkoitus on hahmottaa ne toimintatavat ja toimintamallit, jotka edistävät asetetun vision saavuttamista. Tarkoitus ei kuitenkaan ole myllertää ja muuttaa kaikkea, vaan löytää ne parhaimmat tavat tehdä viestintää.

On myös hyvä käydä läpi eri työkaluja, jotka tukisivat oman vision saavuttamista. Monesti viestintäpalveluiden ja -työkalujen avulla pystytään optimoimaan omaa työajan käyttöä. Lisäksi ne toimivat tukena matkalla, joka tähtää kohti alussa hahmotettua unelmatilannetta.

Miten me voimme tukea ja auttaa teitä matkalla kohti unelmaa? Tutustu palveluihimme ja ole meihin yhteydessä. Jutellaan asiasta lisää.

 /media/henkilokuvat/pr-cloud/lauri-sainio2.jpg

Lauri Sainio

Key Account Manager

Lauri (@lsainio) työskentelee Koodiviidakolla PR Cloudin mediaseuranta- ja tiedotejakelupalveluiden myynnin ja koulutuksen parissa. Laurin missiona on tukea ja kannustaa PR Cloudin asiakkaita viestintäunelmien tavoittelussa. 

Lauri Sainio

Key Account Manager

Lauri (@lsainio) työskentelee Koodiviidakolla PR Cloudin mediaseuranta- ja tiedotejakelupalveluiden myynnin ja koulutuksen parissa. Laurin missiona on tukea ja kannustaa PR Cloudin asiakkaita viestintäunelmien tavoittelussa. 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Lähes kaikki tapahtumaviestinnästä

Yhä useampi viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen on viime vuosina huomannut tapahtumien järjestämisen olevan jatkuvasti suurempi osa toimenkuvaansa. Ajat, jolloin ovella selattiin excel-listoja ovat ohi, ja tapahtumajärjestäjällä on käytössään alati kasvava työkaluvalikoima. Moni perusasia on kuitenkin myös pysynyt ennallaan.

Lue lisää

Kuuntele ja osallistu, somettaja!

Mikä on somen 50-50 -malli ja miksi Viestintä-Piritta suosittelee sitä organisaatioiden some-viestinnän pohjaksi? Entä millä keinoilla organisaatiot voivat muuttaa omaa somen käyttöään vuorovaikutteisemmaksi? Lue lisää blogistamme.

Lue lisää

Liiketoimintahyötyjen mittaaminen sosiaalisessa mediassa

Miksi sosiaalisen median vaikuttavuutta on tärkeä mitata? Entä mistä somen mittaamisessa voi lähteä liikkeelle? Aiheesta vieraskynäilee PR Cloudin blogiin Jesse Ketonen Dingle Oy:sta.

Lue lisää

11 pientä uudenvuodenlupausta viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiselle

Vaikka uudenvuodenlupaukset ovat monesti hyödyllisiä, ne tuppaavat jäämään tekemättä. Kannattaakin lähteä liikkeelle pienistä muutoksista suurien mullistusten sijaan.

Lue lisää