Kirjoitus

Unelmia ja viestintähommia

Ota yhteyttä
Unelmia ja viestintähommia Omaa viestinnän unelmaa on hyvä lähteä tavoittelemaan esimerkiksi start-stop-keep -menetelmän avulla.

Aina määräajoin on hyvä pysähtyä tarkastelemaan omaa viestintää ja miettiä, voisiko jotain tehdä toisin. Hyvä lähtökohta mietinnälle on haaveilu ja unelmointi. Jos kaikki olisi niin kuin haluaisimme, minkälainen toimija olisimme ja miten hoitaisimme erilaiset viestintätilanteet? Unelmointi ja haaveilu auttavat hahmottamaan tavoitetilan eli vision, jota kohti on tarkoitus edetä suunnittelmallisen työn avulla.

Kun unelmatilanne on saatu hahmotettua, voidaan lähteä tarkastelemaan olemassa olevia toimintatapoja ja -malleja ja sitä, miten niitä tulisi kehittää matkalla kohti unelmaa. Hyvä työkalu käytettäväksi tähän tarkasteluun on Start-Stop-Keep -menetelmä. Menetelmä auttaa hahmottamaan helposti, mitkä omassa toiminnassa ovat säilytettävän arvoisia toimintatapoja, mistä tulisi luopua ja mihin tuli panostaa aikaisempaa enemmän.

Lyhykäisyydessään menetelmä koostuu kolmesta eri vaiheesta:

  • Start -vaihe on tulevaisuuteen suuntautuvaa tarkastelua. Mitä meidän pitäisi alkaa tehdä, jotta pääsisimme lähemmäs hahmotettua unelmatilannetta? Miten varmistamme, että viestimme saavuttavat kattavasti ja nopeasti oikeat vastaanottajat? Miten saamme viestimme leviämään mahdollisimman tehokkaasti eri kanavia pitkin? Miten pysymme parhaiten ajan tasalla ajankohtaisista asioista ja pystymme hyödyntämään keräämäämme tietoa viestinnässämme?
  • Stop -vaihe keskittyy vahvasti käytössä olevien tapojen tarkasteluun. Miten tällä hetkellä toteutamme viestintäämme? Olennaista on keskittyä hahmottamaan, mitkä toimintatavat eivät edistä tavoitetilan saavuttamista. Käytetäänkö työaikaa parhaalla mahdollisella tavalla? Minkä asioiden tekemistä voitaisiin tehostaa, jotta työaikaa kohdentuisi enemmän viestinnän toteutukseen, seurantaan ja suunnitteluun?
  • Myös viimeinen vaihe, Keep, keskittyy nykytilanteen tarkasteluun. Tässä vaiheessa tarkoitus on hahmottaa ne toimintatavat ja toimintamallit, jotka edistävät asetetun vision saavuttamista. Tarkoitus ei kuitenkaan ole myllertää ja muuttaa kaikkea, vaan löytää ne parhaimmat tavat tehdä viestintää.

On myös hyvä käydä läpi eri työkaluja, jotka tukisivat oman vision saavuttamista. Monesti viestintäpalveluiden ja -työkalujen avulla pystytään optimoimaan omaa työajan käyttöä. Lisäksi ne toimivat tukena matkalla, joka tähtää kohti alussa hahmotettua unelmatilannetta.

Miten me voimme tukea ja auttaa teitä matkalla kohti unelmaa? Tutustu palveluihimme ja ole meihin yhteydessä. Jutellaan asiasta lisää.

 /media/henkilokuvat/pr-cloud/lauri-sainio2.jpg

Lauri Sainio

Key Account Manager

Lauri (@lsainio) työskentelee Koodiviidakolla PR Cloudin mediaseuranta- ja tiedotejakelupalveluiden myynnin ja koulutuksen parissa. Laurin missiona on tukea ja kannustaa PR Cloudin asiakkaita viestintäunelmien tavoittelussa. 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää