Kirjoitus

Työkalut kokoavat markkinoinnin, myynnin ja viestinnän ammattilaiset puhaltamaan yhteiseen hiileen

Ota yhteyttä
Työkalut kokoavat markkinoinnin, myynnin ja viestinnän ammattilaiset puhaltamaan yhteiseen hiileen Viestintä markkinoinnillistuu ja markkinointi viestinnällistyy. Yhteispelin kehittämiseksi eri osaajat on koottava saman pöydän ääreen, yhteisen tavoitteen taakse.

Markkinoinnin, myynnin ja viestinnän integraatiosta, yhteispelistä puhutaan paljon. Tarve yhteistyön käynnistämiselle on akuutti ja väistämätön. Kuinka päästä alkuun? Miten saada eri alojen ammattilaiset työskentelemään yhdessä? Apuun rientää teknologia, joka auttaa kokoamaan ammattilaiset saman pöydän ääreen.

Viestinnällä on näytön paikka. Selvityksen mukaan 98 % yritysjohdosta pitää viestintää strategisena menestystekijänä. Monissa yrityksissä toiminnot on edelleen hajautettu toimimaan omien, erillisten strategioiden pohjalta. On myyntiä, viestintää, markkinointia. Asema johdon silmissä syntyy, kun yritys ottaa viestinnän kokonaisvaltaisesti haltuun – ja muuttaa sen yritysjohdon kielelle. Viestinnän kokonaisvaltainen johtaminen edellyttää toimenpiteiden ja vaikutusten johtamista sekä niiden seurantaa.

Se mikä teknologialle on helppoa, on ihmisille vaikeaa. Uuden toimintatavan hedelmöittämisellä on paljon esteitä: asenteet, kamppailu vaikutusvallasta, budjetointi, keskinäinen ymmärrys, ennakkoluulot, tietämättömyys toisen osaamisalueen edustajan vahvuuksista. Kunnioitettavia vastustajia kaikki tyynni.

Mitä ei voi mitata, ei voi johtaa

Kokoavana voimana toimivat erilaiset softat ja työkalut. Ensiksikin, koska ultrakilpaillussa ympäristössä on kyettävä viestimään kokonaisvaltaisesti. Toiseksi, työkalujen avulla luodaan uutta toimintakulttuuria. Kolmanneksi, koska erilaisilla mittareilla ja niiden tuottamalla datalla, viestinnän vaikutukset voidaan kääntää liikkeenjohdon kielelle.

Teknologian täysimittainen hyödyntäminen kokoaa osaajat saman pöydän äärelle. Uuden toimintatavan johdonmukainen edistäminen kehittää yksilöä, funktiota sekä yrityksen yhteistä osaamista enemmän kuin mitä yksittäinen osaamisalue yksinään voi osata ja saavuttaa.

Seitsemän kohdan ohjelma yhteispelin kehittämiseksi

Tämän tiivistetyn ohjelman avulla kokoat osaajat saman pöydän ääreen, yhteisen tavoitteen taakse.

  1. Segmentoi asiakkaat / kohderyhmät
  2. Kirkasta sanomakärjet: se viesti, mikä puhuttelee kohderyhmää ”sininen”, ei ole merkittävä kohderyhmälle ”oranssi”
  3. Luo viestinnällinen ekosysteemi: yrityksen oma toimintapa viestiä ja olla vuorovaikutussuhteessa
  4. Hanki työkalut viestinnän automaatioon, seurantaan sekä vuorovaikutuksen luomiseen yhdessä markkinoinnin, myynnin ja viestinnän kanssa
  5. Suunnittele ja toteuta viestinnällisiä toimenpiteitä. Aseta viestinnälliset, toiminnalliset ja kaupalliset tavoitteet
  6. Seuraa, mittaa, analysoi ja johda tavoitteiden toteutumista
  7. Kehitä yhteistä osaamista edelleen

Viestintä markkinoinnillistuu ja markkinointi viestinnällistyy. Myyntisuppilo on kääntynyt ostoprosessiksi. Aivotutkija Katri Saarikivi arvioi, että tulevaisuuden työssä korostuvat luovuus, vuorovaikutteisuus ja uuden oppiminen. Teknologia tekee osaltaan tuon mahdolliseksi. Markkinoinnin, myynnin ja viestinnän ammattilaisten tehtäväksi jää puhaltaa tekemiseen sielu ja henki.

Markku Vierula

konsultti, yrittäjä, ravistelija & integraation asiantuntija, Vierula Consulting Oy

Vieraskynämme näkee, että yhteispelin edistäminen yrityksissä on välttämätöntä. Hän on kirjoittanut kirjan Suuri Integraatiokirja, markkinointi, myynti ja viestintä. Teoksen molemmat painokset ovat saavuttaneet aseman myös yliopistojen ja korkeakoulujen oppi- ja kurssikirjana.
Teknologia, joka tukee integraatiota

Koodiviidakko haluaa tukea yritysten viestinnän ja markkinoinnin yhdentymistä. PR Cloud ja Marketing Cloud tuoteperheemme muodostavat yhdessä kokonaisuuden, jonka avulla viestinnän ja markkinoinnin hallinta on nopeaa ja helppoa. Olemme muun muassa keskittäneet eri toimintoja vaativia palveluita yhteen alustaan, jolloin työkalujen käyttäjät voivat hypätä ohjelmistosta toiseen ketterästi samalla käyttäjätunnuksella.

Ole asiantuntijoihimme yhteydessä niin kerromme lisää. 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää