Kirjoitus

PR ❤ SEO - 22 kohtaa jotka jokaisen tiedottajan tulisi tietää hakukoneoptimoinnista

Ota yhteyttä 2
PR ❤ SEO - 22 kohtaa jotka jokaisen tiedottajan tulisi tietää hakukoneoptimoinnista Opettele sisällöntuotannon tekniset perusasiat. Käytä oikeita otsikkotyylejä, ja nimeä kuvat hakusanoilla, jotta ne löytyvät Google-haulla. Opettele sisällöntuotannon tekniset perusasiat. Käytä oikeita otsikkotyylejä, ja nimeä kuvat hakusanoilla, jotta ne löytyvät Google-haulla.
Katso kuva PR ❤ SEO - 22 kohtaa jotka jokaisen tiedottajan tulisi tietää hakukoneoptimoinnista Hyödynnä Google Analyticsiä seurataksesi, mistä kanavista ihmiset päätyvät sisältöjesi pariin. Hyödynnä Google Analyticsiä seurataksesi, mistä kanavista ihmiset päätyvät sisältöjesi pariin.

Aikoinaan hakukoneoptimointi oli yksinkertainen tekniikkalaji, jolla oli hyvin vähän tekemistä viestinnän kanssa. Sitä teki erillinen tiimi, jota tiedotusta hoitavat harvoin näkivät. Paljon suosittuja hakusanoja tekstissä, paljon linkkejä mistä tahansa verkossa oli yhtä kuin korkea sijoitus Googlen listoilla.

Nuo ajat ovat jo kaukana menneisyydessä. Google on jatkuvasti kehittänyt hakutoimintojaan vastaamaan paremmin tiedonhaun aitoja tarpeita ja taistelemaan sisällötöntä hakukoneoptimointia vastaan. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyään Google rankaisee hakusanojen ylenmääräisestä viljelemisestä ja asiaankuulumattomista linkeistä. Sen sijaan aito, hyödyllinen ja pidetty sisältö, jota luotettavat tahot jakavat ja joka leviää laajasti, palkitaan.

Viestinnästä, tiedottamisesta ja sisällöntuotannosta vastaavista onkin tullut hakukonenäkyvyyden kannalta tärkeimpiä henkilöitä. Tämä tarkoittaa sitä, että SEO-tiimin ja viestintätiimin on toimittava läheisessä yhteistyössä – ja että molempien tulee ymmärtää toisiaan. Hakukoneoptimointi ilman laadukasta sisältöä on nykyään mahdotonta – mutta yhtä turhaa on laadukkaan sisällön luominen, jos sitä ei lue kukaan.

Tiedottaja, näin tuet hakukonenäkyvyyttä:

  1. Julkaiset lehdistötiedotteet myös verkossa – sekä omilla sivuilla että erilaisissa luotetuissa portaaleissa.
  2. Et kirjoita hakukoneille vaan lukijoille.
  3. Teet pitkäjänteistä työtä: Googlen algoritmit pitävät sisältöä tarjoavien sivustojen pitkäikäisyyttä, päivittyvyyttä ja luotettavuutta tärkeänä.
  4. Et poista vanhaa, edelleen hyödyllistä sisältöä verkosta.
  5. Jaat lehdistötiedotteitasi somessa laajasti ja mahdollistat niiden helpon jakamisen.
  6. Seuraat ajankohtaisia aiheita esimerkiksi mediaseurannan tai vaikkapa Google Trendsin avulla ja ratsastat kuumilla aiheilla osallistumalla keskusteluun omalla sisällölläsi.
  7. Puhuttaako jokin aihe, joka ei liity toimialaasi lainkaan? Luovuus palkitaan. Pääsisitkö mukaan keskusteluun esimerkiksi lanseeramalla aiheesta hyväntekeväisyyskampanjan?
  8. Selvität, millä hakusanoilla aiheistasi puhutaan, ja käytät niitä tekstissäsi – käytä apuna esimerkiksi Googlen Keyword Planneria, Keywordtool.io:ta tai yksinkertaista kikkaa: pyydä palautekyselyssä kuvailemaan yritystä kolmella sanalla.
  9. Opettelet verkkoon kirjoittamisen lainalaisuudet. Kirjoitat lyhyesti ja napakasti, käytät hakusanoja otsikoissa ja ingresseissä, pidät kappaleet lyhyinä ja suosit bulletlistoja, taulukoita ja kuvia.
  10. Opettelet sisällöntuotannon tekniset perusasiat. Käytät oikeita otsikkotyylejä työkalustasi, ja nimeät kuvat hakusanoilla, jotta ne löytyvät Google-haulla. Korosta tärkeät kohdat. Jos voit vaikuttaa sivujen osoitteisiin ja nimiin sivujen valikossa, varmistat että niissäkin on oikeat sanat. Et linkkaa ”lue lisää”, vaan mieluummin ”lue lisää tiedottamisen ja hakukoneoptimoinnin yhteistyöstä”.
  11. Muistat aina lisätä lehdistötiedotteisiin linkit.
  12. Käytät sisällöntuotantoon aikaa ja resursseja; rakennat online-brändiä johdonmukaisesti ja pitkällä tähtäimellä.
  13. Tiedät alasi verkkovaikuttajat, ja luot suhteita heihin: aktiivisiin twiittaajiin, bloggaajiin ja toimittajiin.
  14. Pyydät sisältöäsi julkaisevia linkittämään myös sivuillesi.
  15. Et pelkää Google Analyticsia, vaan seuraat, millainen sisältö toimii ja mistä sivuillesi tullaan.
  16. Teet hakukonemainontaa; Google AdWords on hyvä tapa selvittää, millä hakusanoilla sivuillesi tullaan.
  17. Huolehdit tiedotteiden jälkiseurannasta mediaseurannalla, sosiaalisen median seurannalla ja verkkosuorannan välineillä kuten Google Alertsilla.
  18. Seuraat erityisesti linkittömiä mainintoja yrityksestäsi tai brändistäsi ja pyydät linkitystä, jos sellainen puuttuu.
  19. Vakoilet, mikä kilpailijoilla toimii, ja teet lisää samaa, mutta paremmin.
  20. Opettelet, mikä toimii juuri sinulla, ja teet lisää samaa.
  21. Testaat, milloin ja mihin aikaan lehdistötiedote kannattaa julkaista. Se vaikuttaa paitsi läpimenoon, myös siihen, miten uutinen lähtee leviämään sosiaalisessa mediassa.
  22. Otat haltuun brändihakujesi ykkössivun – kun yrityksesi nimellä haetaan, onhan ensimmäinen hakusivu täynnä hakutuloksia laadukkaaseen sisältöön?

Haluatko lisää näkyvyyttä toiminnallesi? Tutustu hakukoneystävälliseen ePressi.com-tiedotejakelupalveluun

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Kommentit (2)

02.11.2015

Mielenkiintoinen artikkeli

Hyvä artikkeli. Tuli itsellekin paljon uusia ideoita ja näkökulmia varsinkin linkittömien artikkelien seuraamisesta.

Ykköskohta kuitenkin särähti korvaan "julkaise... sekä omilla sivuilla että erilaisissa luotetuissa portaaleissa". Googletin vihaa kopiotua sisältöä. Ei siis kannata välttämättä ihan täysin sanasta sanaan julkaista samaa sisältöä muualla kuin omilla verkkosivuilla.

- Hakukonemaailma

02.11.2015

Kiitos palautteesta

Hei,

Mukava kuulla, että pidit artikkelista. Toit esiin oikein hyvän täsmennyksen ykköskohtaan liittyen. On toki hyvä huomioida se, että Google ei katso hyvällä täysin saman sisällön julkaisemista useilla eri sivustoilla. Sisällön kohdentaminen on aina hyväksi.

- Mari Maunu

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Kuinka rakentaa hyvä lehdistötiedote?

Hyvän lehdistötiedotteen tunnistaa usein siitä, että se on lähes sellaisenaan julkaisuvalmis. Hyvä tiedote on kirjoitettu ytimekkäästi ja ymmärrettävästi, sen aihe on ajankohtainen ja kiinnostava ja sen ydinsanoma on tuotu selkeästi esille. Onnistuneessa tiedotteessa on myös selkeä ja johdonmukainen rakenne, joka noudattaa tiettyä hyväksihavaittua kaavaa.

Lue lisää

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää