Kirjoitus

Organisaation tiedottamisen kehittäminen: case Centria-ammattikorkeakoulu

Ota yhteyttä
Organisaation tiedottamisen kehittäminen: case Centria-ammattikorkeakoulu Centria etsi tapoja tehostaa organisaatioviestintäänsä, ja valitsi viestinnän välineekseen suomalaisen ePressi.com-tiedotejakelupalvelun. Centria etsi tapoja tehostaa organisaatioviestintäänsä, ja valitsi viestinnän välineekseen suomalaisen ePressi.com-tiedotejakelupalvelun.

Centria-ammattikorkeakoulu on yksi Suomen monialaisimmista ammattikorkeakouluista, jossa opiskelee noin 3000 opiskelijaa viidellä koulutusalalla Kokkolassa, Ylivieskassa ja Pietarsaaressa. Ammattikorkeakoulun opetuskielet ovat suomi, ruotsi ja englanti, ja se on profiloitunut vahvasti kansainväliseksi. Ulkomaalaisia tutkinto-opiskelijoita Centriassa on noin 500.

Tiedottaminen on aina ollut tärkeässä roolissa Centrian viestinnässä. Sen tavoitteet ovat kahtalaiset: toisaalta houkutella uusia hakijoita, toisaalta viestiä yhteistyökumppaneille ja alueelle. Näkyvyys on tärkeää paitsi paikallismedioissa, mutta myös valtakunnallisesti. Päämedioiden lisäksi kohderyhmiin kuuluvat toimialaspesifit mediat muun muassa koulutuksen ja tutkimuksen saralla.

Kohti ammattimaisempaa viestintää

Centria etsi tapoja tehostaa organisaatioviestintäänsä, ja valitsi vuonna 2013 viestinnän välineekseen suomalaisen ePressi.com-tiedotejakelupalvelun. Olennaista oli saada tiedotteet levitettyä mahdollisimman helposti ja nopeasti oikealle kohderyhmälle.

Ennen ePressin käyttöönottoa lehdistötiedotteet lähetettiin omasta sähköpostista käsityönä koostetuille listoille. Listojen kerääminen ja ylläpitäminen oli työlästä. Etenkin valtakunnallisten ja toimialakohtaisten toimittajakontaktien löytäminen koettiin vaivalloiseksi.

Palvelun käyttöönotto helpotti, nopeutti ja ammattimaisti viestintää merkittävästi: ”Fiilis oman viestinnän laadusta on parantunut”, Centriasta kerrotaan. Palveluun integroitu analytiikka auttaa kehittämään tiedottamista niin sisällön kuin lähetysajankohdankin mukaan.

Kohdentamisella tuloksia

ePressin käyttöönoton myötä tiedotteiden nopea, laadukas ja tehokas kohdentaminen hyvin tarkasti oikeille median edustajille tuli mahdolliseksi. Tiedotteita kohdennettiin niin alueiden, toimialan, mediatyypin, toimittajan tittelin kuin kielenkin mukaan. Tarkka kohdentaminen palkittiin: vuonna 2014 Centria lähetti ePressin kautta 82 tiedotetta, joista 90 prosenttia päätyi mediaan.

Kaikki irti mediaseurannasta

Samanaikaisesti ePressin käyttöönoton kanssa Centria ryhtyi hyödyntämään mediaseurantatyökalu Webnewsmonitoria. Centriassa työkalua on hyödynnetty monipuolisesti viestinnän kehittämisessä. Eri aihealueiden seuraaminen mediassa mahdollistaa ajankohtaisiin ilmiöihin tarttumisen ja asiantuntijaksi profiloitumisen omalla alalla. Tämä on pitkäaikainen panostus, joka kantaa tulevaisuudessakin – media hyödyntää alan asiantuntijaa mielellään.

Uutisseurannan myös koetaan ruokkivan tiedottamista. Kun työkalu seuraa automaattisesti tiettyjä aiheita, pysyy keskustelussa mukana luonnostaan – ja saa ideoita myös omaan viestintään.

Kiinnostuitko tiedotejakelusta ja mediaseurannasta?

Lue lisää tiedotejakelupalvelun ja mediaseurannan eduista blogikirjoituksistamme: Miksi käyttää ammattimaista tiedotejakelupalvelua? ja Mediaseurantapalvelun 4 etua

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Mediasuhteiden luomisen 10 (+1) käskyä

Tiedottaminen ei ole enää vain yksittäisen lehdistötiedotteen lähettämistä vaan ennemminkin kokonaisvaltaista mediasuhteiden hallintaa. Listasimme mediasuhteiden luomisen kymmenen käskyä.

Lue lisää

Kuinka viestiä sisältömarkkinoinnin aikakautena?

Miten sisältömarkkinointia voidaan hyödyntää viestinnän suunnittelemisessa ja mittaamisessa? Lue vinkkimme tarinoiden luomiseen, asiakkaiden kuuntelemiseen ja sisällöillä sitouttamiseen.

Lue lisää

Tiedottaminen osana monikanavaista viestintää

Parhaimmillaan tiedottaminen on osa monikanavaista viestintää, joka ohjaa toimittajat, asiakkaat sekä muut sidosryhmät yrityksesi sisältöjen pariin yhä uudestaan ja uudestaan. Miksi tiedottamista kannattaa hyödyntää myös digitaalisessa ympäristössä?

Lue lisää

Tehokkaan tiedottamisen perusteet – neljä kertaa oikein

Mitkä tekijät vaikuttavat tiedottamisen onnistumiseen ja millainen on hyvä tiedote? Kokosimme yhteen tehokkaan tiedottamisen perusteet.

Lue lisää

Miten sisältömarkkinoit oikein ja tehokkaasti?

Markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä työskentelevät eivät ole voineet välttyä sisältömarkkinoinnin käsitteeltä. Se on termi, joka on kaikkien markkinoijien huulilla viimeistään nyt vuonna 2015. Mutta mistä sisältömarkkinoinnissa on lopulta kyse - onko se muutakin kuin blogikirjoitus yrityksen tuotteesta? Entä miten teet sisältömarkkinointia oikein ja tehokkaasti?

Lue lisää