Kirjoitus

Organisaation tiedottamisen kehittäminen: case Centria-ammattikorkeakoulu

Ota yhteyttä
Organisaation tiedottamisen kehittäminen: case Centria-ammattikorkeakoulu Centria etsi tapoja tehostaa organisaatioviestintäänsä, ja valitsi viestinnän välineekseen suomalaisen ePressi.com-tiedotejakelupalvelun. Centria etsi tapoja tehostaa organisaatioviestintäänsä, ja valitsi viestinnän välineekseen suomalaisen ePressi.com-tiedotejakelupalvelun.

Centria-ammattikorkeakoulu on yksi Suomen monialaisimmista ammattikorkeakouluista, jossa opiskelee noin 3000 opiskelijaa viidellä koulutusalalla Kokkolassa, Ylivieskassa ja Pietarsaaressa. Ammattikorkeakoulun opetuskielet ovat suomi, ruotsi ja englanti, ja se on profiloitunut vahvasti kansainväliseksi. Ulkomaalaisia tutkinto-opiskelijoita Centriassa on noin 500.

Tiedottaminen on aina ollut tärkeässä roolissa Centrian viestinnässä. Sen tavoitteet ovat kahtalaiset: toisaalta houkutella uusia hakijoita, toisaalta viestiä yhteistyökumppaneille ja alueelle. Näkyvyys on tärkeää paitsi paikallismedioissa, mutta myös valtakunnallisesti. Päämedioiden lisäksi kohderyhmiin kuuluvat toimialaspesifit mediat muun muassa koulutuksen ja tutkimuksen saralla.

Kohti ammattimaisempaa viestintää

Centria etsi tapoja tehostaa organisaatioviestintäänsä, ja valitsi vuonna 2013 viestinnän välineekseen suomalaisen ePressi.com-tiedotejakelupalvelun. Olennaista oli saada tiedotteet levitettyä mahdollisimman helposti ja nopeasti oikealle kohderyhmälle.

Ennen ePressin käyttöönottoa lehdistötiedotteet lähetettiin omasta sähköpostista käsityönä koostetuille listoille. Listojen kerääminen ja ylläpitäminen oli työlästä. Etenkin valtakunnallisten ja toimialakohtaisten toimittajakontaktien löytäminen koettiin vaivalloiseksi.

Palvelun käyttöönotto helpotti, nopeutti ja ammattimaisti viestintää merkittävästi: ”Fiilis oman viestinnän laadusta on parantunut”, Centriasta kerrotaan. Palveluun integroitu analytiikka auttaa kehittämään tiedottamista niin sisällön kuin lähetysajankohdankin mukaan.

Kohdentamisella tuloksia

ePressin käyttöönoton myötä tiedotteiden nopea, laadukas ja tehokas kohdentaminen hyvin tarkasti oikeille median edustajille tuli mahdolliseksi. Tiedotteita kohdennettiin niin alueiden, toimialan, mediatyypin, toimittajan tittelin kuin kielenkin mukaan. Tarkka kohdentaminen palkittiin: vuonna 2014 Centria lähetti ePressin kautta 82 tiedotetta, joista 90 prosenttia päätyi mediaan.

Kaikki irti mediaseurannasta

Samanaikaisesti ePressin käyttöönoton kanssa Centria ryhtyi hyödyntämään mediaseurantatyökalu Webnewsmonitoria. Centriassa työkalua on hyödynnetty monipuolisesti viestinnän kehittämisessä. Eri aihealueiden seuraaminen mediassa mahdollistaa ajankohtaisiin ilmiöihin tarttumisen ja asiantuntijaksi profiloitumisen omalla alalla. Tämä on pitkäaikainen panostus, joka kantaa tulevaisuudessakin – media hyödyntää alan asiantuntijaa mielellään.

Uutisseurannan myös koetaan ruokkivan tiedottamista. Kun työkalu seuraa automaattisesti tiettyjä aiheita, pysyy keskustelussa mukana luonnostaan – ja saa ideoita myös omaan viestintään.

Kiinnostuitko tiedotejakelusta ja mediaseurannasta?

Lue lisää tiedotejakelupalvelun ja mediaseurannan eduista blogikirjoituksistamme: Miksi käyttää ammattimaista tiedotejakelupalvelua? ja Mediaseurantapalvelun 4 etua

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

PR ❤ SEO - 22 kohtaa jotka jokaisen tiedottajan tulisi tietää hakukoneoptimoinnista

Google on jatkuvasti kehittänyt hakutoimintojaan vastaamaan paremmin tiedonhaun aitoja tarpeita. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyään Google rankaisee hakusanojen ylenmääräisestä viljelemisestä ja asiaankuulumattomista linkeistä. Sen sijaan aito, hyödyllinen, pidetty sisältö, jota luotettavat tahot jakavat ja joka leviää laajasti, palkitaan.

Lue lisää

Syyllistytkö sinäkin näihin verkkokirjoittamisen synteihin?

Verkossa luetaan eri tavoin kuin muissa medioissa. Verkkolukija on kriittinen ja malttamaton. Hänet tavoitetaan, saadaan kiinnostumaan ja pidetään sisällön parissa eri keinoin kuin vaikkapa printtimediassa – ja menetetään nopeasti pitäytymällä perinteisissä malleissa. Kirjoitatko sinä tekstiä luettavaksi tai unohdatko hakukoneet? Tarkista, syyllistytkö sinäkin verkkokirjoittamisen pahimpiin synteihin.

Lue lisää

10 vinkkiä sisältökalenterin luomiseen

Kuinka tuottaa kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä säännöllisesti viikosta ja kuukaudesta toiseen? Tämä kysymys tuottaa usein päänvaivaa monelle viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevälle. Vaikka yrityksen henkilökunnasta löytyisikin hyviä bloggaajia tai näppäriä some-päivittäjiä, voi uusien sisältöjen jatkuva tuottaminen tuntua ajan mittaan työläältä.

Lue lisää

Kriisiviestinnän työkalut: mediaseuranta ja tiedotejakelu

Miten mediaseuranta ja monikanavainen tiedotejakelu liittyvät kriisiviestintään? Itse asiassa kaikilla mahdollisilla tavoilla. Näiden kahden palvelun avulla kriisit on mahdollista ennakoida, ja ne auttavat valitsemaan oikeanlaiset siirrot kriisin yllättäessä. Tarkastelemme blogissamme kriisitilanteiden ennakointia ja hoitoa mediaseurannan sekä tiedotejakelupalvelun avulla.

Lue lisää

Instagram yritysviestinnässä – kuinka saada seuraajia?

Instagramin käyttö niin kuluttaja- kuin yritysviestinnässäkin lisääntyy jatkuvasti. Instagram on helppo ja nopea viestinnän väline, mutta taipuu muuhunkin: tiedottamiseen, brändin luomiseen, verkostoitumiseen tai esimerkiksi myynnin tueksi. Instagram-tili vailla seuraajia ei ole yritykselle eduksi, oli sisältö miten hyvää tahansa. Uskottava määrä seuraajia on mielellään kerrytettävä pian.

Lue lisää