Kirjoitus

Organisaation tiedottamisen kehittäminen: case Centria-ammattikorkeakoulu

Ota yhteyttä
Organisaation tiedottamisen kehittäminen: case Centria-ammattikorkeakoulu Centria etsi tapoja tehostaa organisaatioviestintäänsä, ja valitsi viestinnän välineekseen suomalaisen ePressi.com-tiedotejakelupalvelun. Centria etsi tapoja tehostaa organisaatioviestintäänsä, ja valitsi viestinnän välineekseen suomalaisen ePressi.com-tiedotejakelupalvelun.

Centria-ammattikorkeakoulu on yksi Suomen monialaisimmista ammattikorkeakouluista, jossa opiskelee noin 3000 opiskelijaa viidellä koulutusalalla Kokkolassa, Ylivieskassa ja Pietarsaaressa. Ammattikorkeakoulun opetuskielet ovat suomi, ruotsi ja englanti, ja se on profiloitunut vahvasti kansainväliseksi. Ulkomaalaisia tutkinto-opiskelijoita Centriassa on noin 500.

Tiedottaminen on aina ollut tärkeässä roolissa Centrian viestinnässä. Sen tavoitteet ovat kahtalaiset: toisaalta houkutella uusia hakijoita, toisaalta viestiä yhteistyökumppaneille ja alueelle. Näkyvyys on tärkeää paitsi paikallismedioissa, mutta myös valtakunnallisesti. Päämedioiden lisäksi kohderyhmiin kuuluvat toimialaspesifit mediat muun muassa koulutuksen ja tutkimuksen saralla.

Kohti ammattimaisempaa viestintää

Centria etsi tapoja tehostaa organisaatioviestintäänsä, ja valitsi vuonna 2013 viestinnän välineekseen suomalaisen ePressi.com-tiedotejakelupalvelun. Olennaista oli saada tiedotteet levitettyä mahdollisimman helposti ja nopeasti oikealle kohderyhmälle.

Ennen ePressin käyttöönottoa lehdistötiedotteet lähetettiin omasta sähköpostista käsityönä koostetuille listoille. Listojen kerääminen ja ylläpitäminen oli työlästä. Etenkin valtakunnallisten ja toimialakohtaisten toimittajakontaktien löytäminen koettiin vaivalloiseksi.

Palvelun käyttöönotto helpotti, nopeutti ja ammattimaisti viestintää merkittävästi: ”Fiilis oman viestinnän laadusta on parantunut”, Centriasta kerrotaan. Palveluun integroitu analytiikka auttaa kehittämään tiedottamista niin sisällön kuin lähetysajankohdankin mukaan.

Kohdentamisella tuloksia

ePressin käyttöönoton myötä tiedotteiden nopea, laadukas ja tehokas kohdentaminen hyvin tarkasti oikeille median edustajille tuli mahdolliseksi. Tiedotteita kohdennettiin niin alueiden, toimialan, mediatyypin, toimittajan tittelin kuin kielenkin mukaan. Tarkka kohdentaminen palkittiin: vuonna 2014 Centria lähetti ePressin kautta 82 tiedotetta, joista 90 prosenttia päätyi mediaan.

Kaikki irti mediaseurannasta

Samanaikaisesti ePressin käyttöönoton kanssa Centria ryhtyi hyödyntämään mediaseurantatyökalu Webnewsmonitoria. Centriassa työkalua on hyödynnetty monipuolisesti viestinnän kehittämisessä. Eri aihealueiden seuraaminen mediassa mahdollistaa ajankohtaisiin ilmiöihin tarttumisen ja asiantuntijaksi profiloitumisen omalla alalla. Tämä on pitkäaikainen panostus, joka kantaa tulevaisuudessakin – media hyödyntää alan asiantuntijaa mielellään.

Uutisseurannan myös koetaan ruokkivan tiedottamista. Kun työkalu seuraa automaattisesti tiettyjä aiheita, pysyy keskustelussa mukana luonnostaan – ja saa ideoita myös omaan viestintään.

Kiinnostuitko tiedotejakelusta ja mediaseurannasta?

Lue lisää tiedotejakelupalvelun ja mediaseurannan eduista blogikirjoituksistamme: Miksi käyttää ammattimaista tiedotejakelupalvelua? ja Mediaseurantapalvelun 4 etua

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Kuinka rakentaa hyvä lehdistötiedote?

Hyvän lehdistötiedotteen tunnistaa usein siitä, että se on lähes sellaisenaan julkaisuvalmis. Hyvä tiedote on kirjoitettu ytimekkäästi ja ymmärrettävästi, sen aihe on ajankohtainen ja kiinnostava ja sen ydinsanoma on tuotu selkeästi esille. Onnistuneessa tiedotteessa on myös selkeä ja johdonmukainen rakenne, joka noudattaa tiettyä hyväksihavaittua kaavaa.

Lue lisää

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää