Kirjoitus

Miten sisältömarkkinoit oikein ja tehokkaasti?

Ota yhteyttä
Miten sisältömarkkinoit oikein ja tehokkaasti? Jos et kuuntele asiakkaitasi, et ymmärrä heidän arkeaan etkä heidän työssään eteen tulevia haasteita.

Markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä työskentelevät eivät ole voineet välttyä sisältömarkkinoinnin käsitteeltä. Se on termi, joka on kaikkien markkinoijien huulilla viimeistään nyt vuonna 2015. Mutta mistä sisältömarkkinoinnissa on lopulta kyse – onko se muutakin kuin blogikirjoitus yrityksen tuotteesta? Entä miten teet sisältömarkkinointia oikein ja tehokkaasti?

Sisältömarkkinointi ei ole mainontaa

Kun puhutaan viestinnän ja markkinoinnin lähentymisestä, sisältömarkkinointi käsitteenä on varmasti lähimpänä viestintää kuin mikään muu markkinoinnin osa-alue. Sisältömarkkinointi ei ole mainontaa, eikä siinä suoranaisesti keskitytä kertomaan yrityksen tuotteesta. Sen sijaan voi sanoa, että sisältömarkkinointi lähtee kuuntelusta. Viimeistään nyt digiaikana jokaisen yrityksen kannattaa ymmärtää asiakkaiden kuuntelun merkitys. Myös jokaisen tulevaisuuteen katsovan myyntijohtajan on hyvä ymmärtää, että perinteinen puskeva myyntimalli on jäämässä asiakkaan auttamiseen perustuvan myynnin jalkoihin.

Auta asiakasta

Myös sisältömarkkinoinnissa on kyse asiakkaan auttamisesta. Jos et kuuntele asiakkaitasi, et ymmärrä heidän arkeaan etkä heidän työssään eteen tulevia haasteita. Tällöin et voi myöskään tehdä asiakkaan auttamiseen tähtävää sisältömarkkinointia. Kun ymmärrät mistä sisältömarkkinoinnissa lähtökohtaisesti on kyse, voit keskittyä hiomaan pienempiä yksityiskohtia kuntoon ja tehostaa sisältömarkkinoinnin vaikuttavuutta.

Eri kanavilla erilainen luonne, tunnista erot

Sisältömarkkinoinnissa on tärkeää sisältöjen leviäminen mahdollisimman laajasti oikeaan kohderyhmään. Sosiaalinen media on hyvä apuväline sisältöjen jakamiseen. Eri kanavilla on kuitenkin erilainen luonne ja erilaista käyttäjäkuntaa. Seuraamalla ja analysoimalla sosiaalista mediaa pystyt selvittämään milloin oma kohderyhmäsi on aktiivisimmillaan missäkin kanavassa ja ajoittaa oman sisältösi jakelun näihin ajankohtiin. Tämä korostuu varsinkin Twitterin ja Instagramin osalla, joissa sisällöt “vanhenevat” ja menevät ohi nopeasti. Pinterest ja Google+ puolestaan ovat kanavina tyystin erilaisia ja hakutoimintojensa ansiosta sisällöt elävät näissä kanavissa huomattavasti pidempään ja auttavat pitkällä tähtäimellä myös hakukoneoptimoinnissa.

PR Cloudimme auttaa markkinointia ja viestintää työkseen tekeviä henkilöitä kuuntelemaan asiakkaidensa hiljaisia signaaleja, analysoimaan sosiaalista mediaa sekä jakamaan sisältöjä kohdennetusti mediaan.

Harri Rauhanummi

Liiketoimintajohtaja
Koodiviidakko Oy

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää