Kirjoitus

Miten kirjoittaa lehdistötiedote, kun ei ole mitään kirjoitettavaa

Ota yhteyttä
Miten kirjoittaa lehdistötiedote, kun ei ole mitään kirjoitettavaa Seuraa alasi ajankohtaista keskustelua, ja kommentoi. Olet alasi asiantuntija, ja sanasi painaa.

Tiedottaminen on tärkeää, pitkäjänteistä viestintätyötä, joka on oikein tehtynä yksi parhaista tavoista saada näkyvyyttä ja viestintäbudjetille vastinetta. Mutta mitä ihmettä sitä kirjoittaisi, kun tuntuu, ettei ole yhtään mitään kirjoitettavaa?

Löydä kiinnostavuus arjen faktoista

Omalle yritykselle tulee helposti sokeaksi, ja yrityksen arkiset tapahtumat eivät näyttäydy kovinkaan suurina uutisina. Usein uutisaiheet lymyilevät arjessa. Kelaa mielessäsi taaksepäin, mitä yrityksessä on tapahtunut – tai katso eteenpäin siihen, mitä on tapahtumassa. Joitakin esimerkkejä:

  • Uuden toimiston avaaminen
  • Uusien yhteystyösopimuksien sopiminen
  • Uuden teknologian hyödyntäminen
  • Uudet verkkosivut tai muu verkkopalvelu
  • Lahjoitus
  • Osallistuminen tapahtumaan
  • Uusi julkaisu tai puhe
  • Uuden tuotteen lanseeraaminen
  • Vanhan tuotteen parantaminen
  • Muutokset henkilöstössä
  • Kasvu liikevaihdossa
  • Uudet markkina-alueet
  • Muutokset omalla markkina-alueella tai toimintaympäristössä
  • Uudet kohderyhmät tai segmentit: ”Yritys A:lle uusia asiakkaita hyvinvointialalta.”
  • Muutokset toimintamalleissa tai -tavoissa: ”Yritys X keskittyy henkilöstön hyvinvointiin."
  • Muutokset strategiassa: ”Yritys Y tähtää nyt digimarkkinoille.”
  • Muutokset arkisissa tavoissa toimia: ”Yritys S ryhtyi paperittomaksi ja työpisteettömäksi – ja piti siitä.”
  • Kaikenlainen tunnustus ja sertifiointi

Kommentoi ajankohtaisia aiheita

Seuraa alasi ajankohtaista keskustelua, ja kommentoi. Olet alasi asiantuntija, ja sanasi painaa. Esimerkiksi näin:

  • Yritys M on huolissaan kuluttajansuojan toteutumisesta
  • Yritys B toivottaa kilpailijat tervetulleeksi Kiinan markkinoille
  • Yritys X kehottaa suomalaisnuoria opiskelemaan ruotsia
  • Yritys L muistuttaa yksilön mahdollisuudesta vaikuttaa yritysten ekologisuuteen
  • Yritys X:ssa ei YT-neuvotteluista ole uhkaa
  • Yhdistys C:ssä vannotaan joustavien työaikojen nimeen

Tilaa keskustelut seurannan avulla sähköpostiisi, ja pidä aivoriihi niiden perusteella. On yllättävää, miten paljon ideoita syntyy – jalosta joukosta paras.

Käytä hyväksi sesonkia

Joulun aikaan jouluiset aiheet purevat, kesällä taas on kaikilla uutisista pulaa. Sää puhuttaa Suomessa aina.

  • Yritys H muistuttaa paloturvallisuuden tärkeydestä joulun aikaan
  • Yritys Å odottaa hurjaa pääsiäismyyntiä
  • Yritys F kertoo kesäsään vaikutuksesta myynteihin

Tee tilastoja ja tutkimuksia

Kaikilla, jolla on asiakkaita tai yhteistyökumppaneita, on ainesta tilastoille. Tilastot kiinnostavat ihmisiä, ja niistä voi löytää yllättäviä uutisaiheita:

  • ”Suomalaiset lakkasivat ostamasta kevytmaitoa.”
  • ”Suomalainen nainen ostaa 2,5 paria korkokenkiä vuodessa.”
  • ”Suomalainen matkustaa lämpöön ja Tallinnaan.”
  • ”Suomalainen tykkää komediasta, ja fanittaa venäläistä draamaa.”
  • ”Näin usein omakotitalon omistaja remontoi.” 



Tee kyselyitä ja tutkimuksia asiakkaittesi ja yhteistyökumppaneidesi piirissä, ja kerro niiden tuloksista. Uutisaiheita saa myös tarjoamalla opiskelijoille tutkimusprojekteja sekä kandi- ja graduaiheita.

Kerro tarinoita, joita harva tietää

Oli alasi mielestäsi kuinka epäkiinnostava tahansa, on todennäköistä, että harva pääsee kurkistamaan kulissien taakse. Useimpien yritysten arjesta löytyy jotakin kiinnostavaa. Tarinaa kertovat lehdistötiedotteet tulee luoda huolella, ja ne vaativat kuvamateriaalia tuekseen. Esimerkiksi:

  • Yritys Y:n tuotteet valmistuvat satavuotisin perintein
  • Yritys H tietää, mikä saa taiwanilaisen ostamaan
  • Yhdistys Z palkkaa pitkäaikaistyöttömiä, koska he ovat tehokkaimpia
  • Olisimmepa tienneet silloin: Yritys H:n pitkä matka startupista kansainväliseksi yritykseksi
  • Kolmas kerta toden sanoo: Yritys T:n perustaja epäonnistui kahdesti, ennen kuin löysi menestyksen reseptin
  • Suurin osa museotyöstä tapahtuu kulissien takana: Ming-maljakon matka vitriiniin.

Luo tarinoita, joista kertoa

Jos ei ole mitään kerrottavaa, sitä voi luoda. Osallistu tapahtumaan, tee hyväntekeväisyyttä, tempaise, lahjoita joululahjarahat erikoiseen kohteeseen, mieti mitä voisit tehdä eri tavalla ja erottua. Huomaat ehkä, ettet palvelekaan enää yhtä lehdistötiedotetta, vaan olet löytänyt jotain aidosti uutta.

Lehdistötiedote on valmis, entä sitten?

Vain harvalla on aikaa kerätä ja päivittää toimittajien yhteystietoja. ePressi.com-tiedotejakelupalvelu pitää sisällään tuhansien toimittajien yhteystiedot ja palvelun online-portaalin kautta tiedotteita seuraa yli 100 000 lukijaa kuukaudessa. ePressi.com jakaa lehdistötiedotteesi toimittajien sähköpostiin sekä paikallisesti, valtakunnallisesti että kansainvälisesti vain muutamassa minuutissa. 

Kysy lisää

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää