Kirjoitus

Mediasuhteiden luomisen 10 (+1) käskyä

Ota yhteyttä
Mediasuhteiden luomisen 10 (+1) käskyä Anna median löytää itsesi tarjoutumalla puhumaan alasi tapahtumissa ja osallistumalla niihin aktivisesti.

Markkinoinnin ja viestinnän kenttä on muuttunut. Viestit vastaanotetaan yhä monikanavaisemmin, niitä arvioidaan yhä kriittisemmin – ja niiden vaikutusta mitataan yhä tarkemmin. Tämän seurauksena tiedottamisen ja PR:n merkitys yritysviestinnän osana ja markkinoinnin tukena kasvaa jatkuvasti.

Tiedottaminen on paitsi kustannustehokasta, myös laadukasta näkyvyyttä. Kirjoitetun artikkelin uskottavuus on henkilökohtaisen suosittelun tasoa, ja näkyvyys usein moninkertaisesti kalliin mainoksen arvoista.

Tiedottaminen ei kuitenkaan ole enää vain yksittäisen lehdistötiedotteen lähettämistä mahdollisimman suurelle joukolle median edustajia. Sen sijaan se kannattaa mieltää kokonaisvaltaisena mediasuhteiden hallintana. Laatu korvaa määrän, ja pitkäaikaiset, luottamukselliset ja vuorovaikutukselliset suhteet yksipuolisen tiedottamisen.

Tämä ei taas ei tapahdu hetkessä, vaan vaatii pitkäjänteistä työtä. Listasimme mediasuhteiden luomisen kymmenen käskyä:

1. Säilytä uutisarvo

Säännöllinen tiedottaminen kannattaa, mutta vain kun on aidosti kerrottavaa. Älä anna tärkeiden uutisten kadota tiedotetulvaan. Suoraviivainen asialinja toimii myyntipuheita paremmin.

2. Kohdenna

Eri toimittajien tai maantieteellisten alueiden erilaisia kiinnostuksen kohteita voi hyödyntää kohdentamalla. Säästä toimittajan aikaa: etsi uutiskärki hänen puolestaan. Eri medioille se voi olla hyvin erilainen.

3. Tarjoa valmis paketti

Lehdistötiedotteen liitteenä on hyvä lähettää laadukkaita kuvia, etenkin tuotekuvia, sekä tutkimuksia ja taulukoita. Varmista, että mukana on hyviä sitaatteja, ja että yhteyshenkilö on valmis haastateltavaksi.

4. Tunne mediasi

Selvitä, ketkä ovat juuri sinulle olennaisia henkilöitä. Mediakuuntelulla on tässä merkittävä rooli: seuraa, kuka sinulle tärkeistä aiheista kirjoittaa ja missä. Tarjoa sisältöä vain heille, joille se on relevanttia.

5. Ota huomioon toimittajan arki

Toimittajan työ on kiireistä. Selvitä, milloin ydintoimittajiesi deadlinet ovat – silloin ei kannata soitella jutellakseen mukavia. Tarjoa sisältöä silloin, kun juttuaiheita etsitään. Hyödynnä hiljaiset kaudet sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseen.

6. Ennakoi

Tarjoa aktiivisesti jutunaiheita – myös varastoon. Suurin osa toimittajista kerää materiaalia jatkuvasti tulevia juttuja varten. Hyödynnä ajat, jolloin tiedät uutisaiheita olevan vähemmän.

7. Tee tapaamiset helpoiksi

Tarjoa toimittajille mahdollisuuksia tapaamisiin esimerkiksi tapahtumien yhteyteen, joissa tiedät heidän olevan paikalla. Kutsu luottotoimittaja lounaalle.

8. Ole käytettävissä

Tarjoudu haastateltavaksi ja tarjoa sitaatteja. Kun keskustelu kiinnostavasta aiheesta herää, voit ottaa yhteyttä toimittajiin ja ilmaista kiinnostuksesi kommentoida aihetta. Tarjoa uusi näkökulma.

9. Ole näkyvästi asiantuntija

Anna median löytää itsesi tarjoutumalla puhumaan alasi tapahtumissa ja osallistumalla niihin aktiivisesti. Viesti rooliasi kommentoimalla ajankohtaisia uutisia ja osallistumalla keskusteluun sosiaalisessa mediassa.

10. Luo maine

Johdonmukaisella ja korkealuokkaisella viestinnällä varmistetaan, että kun toimittaja avaa tiedotteen, hän jo etukäteen tietää sen olevan laadukas ja informatiivinen ja sisältävän todellisia uutisaiheita.

+ 1 Tutustu toimittajiin henkilöinä. Lopulta myös mediasuhteissa on kyse henkilökohtaisista kemioista ja vuosien varrella kertyneestä luottamuksesta, joka ansaitaan – puolin ja toisin.

ePressi.com on monikanavainen mediajakelupalvelu, jonka kautta saat välitettyä tiedotteet ja muun lehdistömateriaalin medialle ja muulle yleisölle nopeasti, helposti ja laajasti. Ota meihin yhteyttä niin kerromme lisää!

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää