Kirjoitus

Medianäkyvyyttä tiedottamisen avulla: case Jounin Kauppa

Ota yhteyttä
Katso kuva Medianäkyvyyttä tiedottamisen avulla: case Jounin Kauppa Toimittajat alkoivat saman tien soittelee perään et kyllä se hyvin tehokkaalta vaikutti”, kertoo Sampo Kaulanen ensivaikutelmiaan ePressi.comin käytöstä.

Äkäslompolossa, Ylläksen kupeessa, sijaitseva Jounin Kauppa on Suomen suurin ja tunnetuin K-kauppa. Vuonna 1950 perustettu kyläkauppa on vain muutamassa vuodessa noussut koko kansan tietoisuuteen kauppias Sampo Kaulasen aktiivisen markkinointityön ansiosta. Omaperäiset tapahtumat, tempaukset sekä sosiaalisen median kilpailut ovat tehneet Jounin Kaupasta someilmiön, jolla on jo yli 260 000 Facebook-tykkääjä.

Kaulanen on tietoisesti panostanut Jounin Kaupan markkinointiin ja viestintään kauppiasuransa alusta alkaen. Näkyvyyden ja tunnettuuden kasvattaminen on yritykselle tärkeää, sillä matkailijoiden houkutteleminen pieneen pohjoissuomalaiseen kylään vaatii aktiivista kehitystyötä. Sosiaalisen median markkinoinnin rinnalle Jounin Kauppa on ottanut käyttöön Koodiviidakon markkinointi- ja viestintätyökalujen kokonaisuuden, joka koostuu responsiivisista nettisivuista, verkkokaupasta sekä ePressi.com -tiedotejakelupalvelusta. Sivuviidakko-alustalle toteutetut Jounin Kaupan nettisivut aukaistiin viime viikolla, ja kaupan oma verkkokauppa on jo myös työn alla. 

Mitä hyötyä tiedotejakelupalvelun käytöstä on?

Vaikka Jounin Kauppa on ollut esillä sosiaalisen median lisäksi myös perinteisessä mediassa, ei kauppa ole viestinyt toiminnastaan tiedotteiden avulla ennen ePressi.comin käyttöönottoa.

”Minä en varsinaisesti oo tehny mittään tiedotteita aikasemmin et mie oon nettisivuilta toiselle loikkinu ja hakenu toimittajien nimiä ja sitten yksitellen naputellu sähköpostia", kertoo Sampo Kaulanen Jounin Kaupan tiedottamisesta.

Kaulasen kuvauksessa kiteytyy hyvin monen suomalaisen yrityksen tiedottamisen ongelmat. Toimittajien yhteystietoja yritetään etsiä hakukoneiden avulla tai toimitusten verkkosivuilta. Sähköpostiosoitteiden poimimiseen ja päivittämiseen käytetään monta tuntia työaikaa, mutta siltikään ei voida olla varmoja, lähteekö tiedote oikeisiin osoitteisiin. Lähetettyä tiedotetta ei myöskään välttämättä tunnisteta toimituksissa tiedotteeksi, jolloin se ohitetaan ja poistetaan saman tien.

Ammattimaisen tiedotejakelupalvelun etuna on se, että palvelu huolehtii toimittajien yhteystietojen keräämisestä, tiedotteiden ulkoasun viimeistelystä sekä valmiiden tiedotteiden toimittamisesta eri medioille. ePressi.comin käytön myötä Jounin Kauppa pystyy nyt keskittymään tiedottamisessaan kaikista olennaisimpaan eli tiedotteiden sisältöjen tuottamiseen. Hyvä ja mielenkiintoinen sisältö yhdistettynä toimivaan ulkoasuun ja tehokkaaseen jakeluun on paras resepti onnistuneeseen ja tehokkaaseen tiedottamiseen.

Medianäkyvyys lisää myös some-näkyvyyttä

Jounin Kauppa on lähettänyt ePressi.com -tiedotejakelupalvelun kautta kaksi tiedotetta, ja molempina kertoina tiedotteet ovat saaneet erinomaiset avausprosentit. Tiedotteet läpäisivät saman tien uutiskynnyksen ja kauppa sai runsaasti näkyvyyttä eri medioissa.

”Kyllä se kanto hedelmää heti. Toimittajat alkoivat saman tien soittelee perään et kyllä se hyvin tehokkaalta vaikutti”, kertoo Kaulanen ensivaikutelmiaan ePressi.com -palvelun käytöstä.

Jounin Kaupan lähettämien tiedotteiden avulla saatu mediajulkisuus näkyi nopeasti myös sosiaalisessa mediassa. Sen jälkeen kun kauppa julkaisi tiedotteensa, sen näkyvyys sosiaalisessa mediassa nousi yhden päivän aikana 85 prosentilla. Saatu some-näkyvyys on huomattava ottaen huomioon, että Jounin Kaupan some-julkaisuilla on tavallisinakin päivinä tuhansia seuraajia.

Koska viestiminen on nykypäivänä yhä monikanavaisempaa, tiedottaminen toimii myös tehokkaana some-näkyvyyden kasvattajana. ePressi.comin etuna on se, että palvelun kautta lähetetyt tiedotteet julkaistaan myös palvelun some-kanavissa. Tällöin tiedotteet on helppo jakaa some-kanavien kautta myös omille asiakkaille ja muille sidosryhmille. 

Sampo Kaulanen kertoo suorat sanat ePressi.comin käytöstä

Katso lennossa kuvatulta refevideolta, mitä mieltä kauppias Kaulanen on ePressi.comin käytöstä ja kuinka palvelun käyttöönotto on sujunut.

Kaikki digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin pilvipalvelut saman katon alta 

Koodiviidakon tuoteperheryhmään kuuluu kattava valikoima erilaisia digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin palveluita. Esimerkiksi Jounin Kaupalla on käytössä Koodiviidakon ePressi.com -tiedotejakelupalvelun lisäksi verkkosivujen julkaisujärjestelmä Sivuviidakko sekä verkkokauppa-alusta ViidakkoStore. Palveluiden keskittämisen etuna on se, että saat teknisen toteutuksen ja tukipalvelut käyttöösi yhdellä kertaa saman katon alta.

Ota meihin yhteyttä ja kysy lisää palveluistamme!

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää