Kirjoitus

Kuinka integroida viestintä ja markkinointi käytännössä?

Ota yhteyttä
Kuinka integroida viestintä ja markkinointi käytännössä? Miten sama viesti muodostetaan yhdeksi tarinaksi niin lehdistötiedotteissa, uutiskirjeissä, yrityksen sivuilla, blogeissa kuin sosiaalisen median kanavissakin? Miten sama viesti muodostetaan yhdeksi tarinaksi niin lehdistötiedotteissa, uutiskirjeissä, yrityksen sivuilla, blogeissa kuin sosiaalisen median kanavissakin?

Viime aikoina on kohistu paljon viestinnän ja markkinoinnin yhdentymisestä, eikä syyttä. Yrityksillä on käytössään nykyisin lukuisa joukko eri kanavia joiden kautta sanoma voidaan välittää. Aiheellinen kysymys on, kuinka saataisiin viestittyä kaikkia kanavia pitkin siten, että eri sidosryhmille muodostuu yhtenäinen mielikuva yrityksestä.

Ulkoisen viestinnän tulisi olla johdonmukaista. Olennaista on se, että sekä markkinointi että viestintä ovat perillä siitä mitä toinen toiminto tekee, jotta viestit eivät ole ristiriidassa keskenään. Kohderyhmät kohtaavat viestin printtimediassa, online-mediassa, sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja niin edelleen, eivätkä tiedä sitä mikä on viestintää ja mikä markkinointia. Tämän vuoksi on tärkeää, että viestiä kerrotaan yhdellä suulla.

Yhtenäisyyttä auttaa se, että viestinnällä ja markkinoinnilla on selkeä yhteinen päämäärä ja keinot siihen mitä halutaan saavuttaa: Millainen kuva yrityksestä halutaan muodostaa ja millä tavoilla se välitetään. Näin ollen ei voida puhua enää eri osastoista ja puolista yrityksen sisällä, vaan on nähtävä viestintä ja markkinointi yhtenä toimintona. Viestintä on osa markkinointia ja toisinpäin.

Kuinka nämä ajatukset muodostettaisiin yrityksessä konkreettiseksi toiminnaksi? Miten saataisiin käytännössä sama viesti nivoutumaan yhdeksi tarinaksi niin lehdistötiedotteissa, uutiskirjeissä, yrityksen sivuilla, blogeissa kuin sosiaalisen median kanavissakin.

Yhteistyö toimintojen välillä ja avoin sisäinen kommunikaatio on ensiaskel. Toiseksi on hyvä miettiä työvälineitä, joilla asia hoituu tehokkaasti jokapäiväisessä työssä. Esimerkiksi, ovatko eri toimintoihin tarvittavat palvelut keskitetty yhteen ohjelmistoon, jolloin ne löytyvät yhdestä paikasta ja ovat kaikkien tekijöiden saavutettavissa. Vai ovatko ne kenties hajallaan eri palveluissa ja eri salasanojen takana, jolloin tiedonkulku katkeaa ja toiminnot ovat erillään?

Koodiviidakko haluaa tukea yritysten viestinnän ja markkinoinnin yhdentymistä. Pilvipalveluidemme avulla pystymme tarjoamaan ratkaisun siihen että toiminnot saadaan aidosti tukemaan toisiaan yhteisen alustan kautta aina lehdistötiedotteista mediaseurannan kautta uutiskirjeisiin ja nettisivujen hallintaan, sekä markkinoinnin automaatioon. Autamme teitä näissä asioissa mielellämme.

Riina Vasala

Director, PR Cloud
Koodiviidakko

Kiinnostuiko palveluistamme? Ota meihin yhteyttä.

 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Kuinka viestiä sisältömarkkinoinnin aikakautena?

Miten sisältömarkkinointia voidaan hyödyntää viestinnän suunnittelemisessa ja mittaamisessa? Lue vinkkimme tarinoiden luomiseen, asiakkaiden kuuntelemiseen ja sisällöillä sitouttamiseen.

Lue lisää

Tiedottaminen osana monikanavaista viestintää

Parhaimmillaan tiedottaminen on osa monikanavaista viestintää, joka ohjaa toimittajat, asiakkaat sekä muut sidosryhmät yrityksesi sisältöjen pariin yhä uudestaan ja uudestaan. Miksi tiedottamista kannattaa hyödyntää myös digitaalisessa ympäristössä?

Lue lisää

Tehokkaan tiedottamisen perusteet – neljä kertaa oikein

Mitkä tekijät vaikuttavat tiedottamisen onnistumiseen ja millainen on hyvä tiedote? Kokosimme yhteen tehokkaan tiedottamisen perusteet.

Lue lisää

Miten sisältömarkkinoit oikein ja tehokkaasti?

Markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä työskentelevät eivät ole voineet välttyä sisältömarkkinoinnin käsitteeltä. Se on termi, joka on kaikkien markkinoijien huulilla viimeistään nyt vuonna 2015. Mutta mistä sisältömarkkinoinnissa on lopulta kyse - onko se muutakin kuin blogikirjoitus yrityksen tuotteesta? Entä miten teet sisältömarkkinointia oikein ja tehokkaasti?

Lue lisää

Koodiviidakko julkistaa markkinoinnin ja viestinnän palvelut yhdistävän LianaMobile-mobiilisovelluksen

PR Cloudin taustalla oleva, markkinointiviestinnän ja tiedotuksen ohjelmistopalveluita tarjoava Koodiviidakko Oy julkistaa Münchenin Internet World -messuilla maaliskuun lopussa mobiilisovelluksen, joka yhdistää markkinoinnin ja viestinnän palvelut ensimmäisenä maailmassa yhteisessä mobiilissa käyttöliittymässä, LianaMobile-sovelluksessa.

Lue lisää