Kirjoitus

Kuinka integroida viestintä ja markkinointi käytännössä?

Ota yhteyttä
Kuinka integroida viestintä ja markkinointi käytännössä? Miten sama viesti muodostetaan yhdeksi tarinaksi niin lehdistötiedotteissa, uutiskirjeissä, yrityksen sivuilla, blogeissa kuin sosiaalisen median kanavissakin? Miten sama viesti muodostetaan yhdeksi tarinaksi niin lehdistötiedotteissa, uutiskirjeissä, yrityksen sivuilla, blogeissa kuin sosiaalisen median kanavissakin?

Viime aikoina on kohistu paljon viestinnän ja markkinoinnin yhdentymisestä, eikä syyttä. Yrityksillä on käytössään nykyisin lukuisa joukko eri kanavia joiden kautta sanoma voidaan välittää. Aiheellinen kysymys on, kuinka saataisiin viestittyä kaikkia kanavia pitkin siten, että eri sidosryhmille muodostuu yhtenäinen mielikuva yrityksestä.

Ulkoisen viestinnän tulisi olla johdonmukaista. Olennaista on se, että sekä markkinointi että viestintä ovat perillä siitä mitä toinen toiminto tekee, jotta viestit eivät ole ristiriidassa keskenään. Kohderyhmät kohtaavat viestin printtimediassa, online-mediassa, sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja niin edelleen, eivätkä tiedä sitä mikä on viestintää ja mikä markkinointia. Tämän vuoksi on tärkeää, että viestiä kerrotaan yhdellä suulla.

Yhtenäisyyttä auttaa se, että viestinnällä ja markkinoinnilla on selkeä yhteinen päämäärä ja keinot siihen mitä halutaan saavuttaa: Millainen kuva yrityksestä halutaan muodostaa ja millä tavoilla se välitetään. Näin ollen ei voida puhua enää eri osastoista ja puolista yrityksen sisällä, vaan on nähtävä viestintä ja markkinointi yhtenä toimintona. Viestintä on osa markkinointia ja toisinpäin.

Kuinka nämä ajatukset muodostettaisiin yrityksessä konkreettiseksi toiminnaksi? Miten saataisiin käytännössä sama viesti nivoutumaan yhdeksi tarinaksi niin lehdistötiedotteissa, uutiskirjeissä, yrityksen sivuilla, blogeissa kuin sosiaalisen median kanavissakin.

Yhteistyö toimintojen välillä ja avoin sisäinen kommunikaatio on ensiaskel. Toiseksi on hyvä miettiä työvälineitä, joilla asia hoituu tehokkaasti jokapäiväisessä työssä. Esimerkiksi, ovatko eri toimintoihin tarvittavat palvelut keskitetty yhteen ohjelmistoon, jolloin ne löytyvät yhdestä paikasta ja ovat kaikkien tekijöiden saavutettavissa. Vai ovatko ne kenties hajallaan eri palveluissa ja eri salasanojen takana, jolloin tiedonkulku katkeaa ja toiminnot ovat erillään?

Koodiviidakko haluaa tukea yritysten viestinnän ja markkinoinnin yhdentymistä. Pilvipalveluidemme avulla pystymme tarjoamaan ratkaisun siihen että toiminnot saadaan aidosti tukemaan toisiaan yhteisen alustan kautta aina lehdistötiedotteista mediaseurannan kautta uutiskirjeisiin ja nettisivujen hallintaan, sekä markkinoinnin automaatioon. Autamme teitä näissä asioissa mielellämme.

Riina Vasala

Director, PR Cloud
Koodiviidakko

Kiinnostuiko palveluistamme? Ota meihin yhteyttä.

 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Työkalut kokoavat markkinoinnin, myynnin ja viestinnän ammattilaiset puhaltamaan yhteiseen hiileen

Markkinoinnin, myynnin ja viestinnän integraatiosta, yhteispelistä puhutaan paljon. Tarve yhteistyön käynnistämiselle on akuutti ja väistämätön. Kuinka päästä alkuun? Miten saada eri alojen ammattilaiset työskentelemään yhdessä? Aiheesta vieraskynäili blogiimme yrittäjä, konsultti Markku Vierula.

Lue lisää

Markkinointiviestinnän viikko keräsi alan ammattilaiset yhteen

Olimme viidennen kerran mukana Helsingin Wanhassa Satamassa 22.-23.9.2015 järjestetyllä Markkinointiviestinnän viikolla. Suurkiitos kaikille messuvieraillemme!

Lue lisää

Kaikki irti somesta – mihin kaikkeen sosiaalisen median kuuntelua voikaan hyödyntää?

Sosiaalisessa mediassa kannattaa sisällön tuottamisen ja jakamisen lisäksi keskittyä välillä myös kuuntelijan rooliin. Kerroimme Sosiaalisen median kuuntelu -juttusarjan ensimmäisessä osassa, kuinka somea voi hyödyntää oman toiminnan, toimialan sekä kilpailijoiden kuuntelemiseen. Nämä eivät ole kuitenkaan ainoita tapoja käyttää sosiaalisen median kuuntelua hyödyksi oman liiketoiminnan kehittämisessä. Some taipuu myös sekä myynnin, henkilöhallinnon että tuotekehityksen tarpeisiin, kunhan sitä uskaltaa hyödyntää ennakkoluulottomasti.

Lue lisää

Video ja sisältömarkkinointi, osa 1: videoiden hyödyntäminen viestinnässä ja markkinoinnissa

Ihmisen keskittymiskyky on vihdoin saavuttanut kultakalan tason – ja alittanut sen. Tätä markkinointia ja viestintää ammatikseen tekevät ovatkin aavistelleet jo pitkään: tekstiä silmäillään, kuva jaetaan sadasosasekunnin päätöksellä, huomiota on yhä vaikeampi saada. Videoihin kuitenkin jaksamme yhä keskittyä. Kokosimme yhteen 10 tilastollista ja käytännön syytä ryhtyä hyödyntämään videota, ja liudan vinkkejä, joilla päästä alkuun.

Lue lisää

PR ❤ SEO - 22 kohtaa jotka jokaisen tiedottajan tulisi tietää hakukoneoptimoinnista

Google on jatkuvasti kehittänyt hakutoimintojaan vastaamaan paremmin tiedonhaun aitoja tarpeita. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyään Google rankaisee hakusanojen ylenmääräisestä viljelemisestä ja asiaankuulumattomista linkeistä. Sen sijaan aito, hyödyllinen, pidetty sisältö, jota luotettavat tahot jakavat ja joka leviää laajasti, palkitaan.

Lue lisää