Kirjoitus

Kuinka integroida viestintä ja markkinointi käytännössä?

Ota yhteyttä
Kuinka integroida viestintä ja markkinointi käytännössä? Miten sama viesti muodostetaan yhdeksi tarinaksi niin lehdistötiedotteissa, uutiskirjeissä, yrityksen sivuilla, blogeissa kuin sosiaalisen median kanavissakin?

Viime aikoina on kohistu paljon viestinnän ja markkinoinnin yhdentymisestä, eikä syyttä. Yrityksillä on käytössään nykyisin lukuisa joukko eri kanavia joiden kautta sanoma voidaan välittää. Aiheellinen kysymys on, kuinka saataisiin viestittyä kaikkia kanavia pitkin siten, että eri sidosryhmille muodostuu yhtenäinen mielikuva yrityksestä.

Ulkoisen viestinnän tulisi olla johdonmukaista. Olennaista on se, että sekä markkinointi että viestintä ovat perillä siitä mitä toinen toiminto tekee, jotta viestit eivät ole ristiriidassa keskenään. Kohderyhmät kohtaavat viestin printtimediassa, online-mediassa, sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja niin edelleen, eivätkä tiedä sitä mikä on viestintää ja mikä markkinointia. Tämän vuoksi on tärkeää, että viestiä kerrotaan yhdellä suulla.

Yhtenäisyyttä auttaa se, että viestinnällä ja markkinoinnilla on selkeä yhteinen päämäärä ja keinot siihen mitä halutaan saavuttaa: Millainen kuva yrityksestä halutaan muodostaa ja millä tavoilla se välitetään. Näin ollen ei voida puhua enää eri osastoista ja puolista yrityksen sisällä, vaan on nähtävä viestintä ja markkinointi yhtenä toimintona. Viestintä on osa markkinointia ja toisinpäin.

Kuinka nämä ajatukset muodostettaisiin yrityksessä konkreettiseksi toiminnaksi? Miten saataisiin käytännössä sama viesti nivoutumaan yhdeksi tarinaksi niin lehdistötiedotteissa, uutiskirjeissä, yrityksen sivuilla, blogeissa kuin sosiaalisen median kanavissakin.

Yhteistyö toimintojen välillä ja avoin sisäinen kommunikaatio on ensiaskel. Toiseksi on hyvä miettiä työvälineitä, joilla asia hoituu tehokkaasti jokapäiväisessä työssä. Esimerkiksi, ovatko eri toimintoihin tarvittavat palvelut keskitetty yhteen ohjelmistoon, jolloin ne löytyvät yhdestä paikasta ja ovat kaikkien tekijöiden saavutettavissa. Vai ovatko ne kenties hajallaan eri palveluissa ja eri salasanojen takana, jolloin tiedonkulku katkeaa ja toiminnot ovat erillään?

Koodiviidakko haluaa tukea yritysten viestinnän ja markkinoinnin yhdentymistä. Pilvipalveluidemme avulla pystymme tarjoamaan ratkaisun siihen että toiminnot saadaan aidosti tukemaan toisiaan yhteisen alustan kautta aina lehdistötiedotteista mediaseurannan kautta uutiskirjeisiin ja nettisivujen hallintaan, sekä markkinoinnin automaatioon. Autamme teitä näissä asioissa mielellämme.

Riina Vasala

Director, PR Cloud
Koodiviidakko

Kiinnostuiko palveluistamme? Ota meihin yhteyttä.

 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

3 vinkkiä yritysten some-viestintään

Mitä ohjeita ja vinkkejä sinä antaisit kollegallesi some-viestintää varten? Kysyimme asiaa viestinnän ammattilaisilta sosiaalisen median kyselyssä, jonka tuloksista bloggailimme viime kuussa. Kokosimme vastaukset yhteen ja koostimme niistä kolme vinkkiä, jotka jokaisen aloittelevan ja hieman kokeneemmankin somettajan olisi hyvä pitää mielessä.

Lue lisää

Miten kirjoittaa lehdistötiedote, kun ei ole mitään kirjoitettavaa

Tiedottaminen on tärkeää, pitkäjänteistä viestintätyötä, joka on oikein tehtynä yksi parhaista tavoista saada näkyvyyttä ja viestintäbudjetille vastinetta. Mutta mitä ihmettä sitä kirjoittaisi, kun tuntuu, ettei ole yhtään mitään kirjoitettavaa?

Lue lisää

Kysely: Some-viestintä haastaa yritysten maineenhallinnan

Kuinka yritykset hallitsevat mainettaan sosiaalisessa mediassa? Onko yritysten työntekijöitä ohjeistettu somen käyttöön? Entä arvioiko yleisö työntekijöitä somessa yksityishenkilöinä vai yritysten edustajina? PR Cloud ja Mediaviikko.fi toteuttivat kesällä 2015 some-kyselyn, jossa selvitettiin, miten viestinnän parissa työskentelevät suhtautuvat somen käyttöön ja kuinka yritykset hallitsevat ja toteuttavat some-viestintäänsä. Kyselyyn vastasi yhteensä 87 viestinnän ammattilaista.

Lue lisää

Kuusi askelta viestinnän mittaamiseen käytännössä

Kaikella, mitä yrityksessä tehdään, tulee olla mitattavat tavoitteet. Viestintä ja markkinointi ovat saaneet pitkään työskennellä ilman määriteltyjä tavoitteita, mutta digitalisoitumisen myötä tämä on hitaasti katoamassa. Viestinnän mittaamisen suunnittelusta on tullut tärkeä osa viestinnän kokonaisvaltaista suunnittelua, ja panosten ja lopputuloksen suhdetta kuvaava ROI on tullut tutuksi kaikenlaisissa organisaatioissa.

 Miten viestintää sitten käytännössä mitataan?

Lue lisää

Video ja sisältömarkkinointi, osa 2: Neljä tapaa käyttää videota

Viime kuussa tarkastelimme, miksi videoita kannattaa hyödyntää markkinoinnissa ja viestinnässä, ja annoimme vinkkejä alkuun pääsemiseen. Nyt pureudumme syvemmin osa-alueisiin, joihin video taipuu.

Lue lisää