Kirjoitus

Kuinka integroida viestintä ja markkinointi käytännössä?

Ota yhteyttä
Kuinka integroida viestintä ja markkinointi käytännössä? Miten sama viesti muodostetaan yhdeksi tarinaksi niin lehdistötiedotteissa, uutiskirjeissä, yrityksen sivuilla, blogeissa kuin sosiaalisen median kanavissakin? Miten sama viesti muodostetaan yhdeksi tarinaksi niin lehdistötiedotteissa, uutiskirjeissä, yrityksen sivuilla, blogeissa kuin sosiaalisen median kanavissakin?

Viime aikoina on kohistu paljon viestinnän ja markkinoinnin yhdentymisestä, eikä syyttä. Yrityksillä on käytössään nykyisin lukuisa joukko eri kanavia joiden kautta sanoma voidaan välittää. Aiheellinen kysymys on, kuinka saataisiin viestittyä kaikkia kanavia pitkin siten, että eri sidosryhmille muodostuu yhtenäinen mielikuva yrityksestä.

Ulkoisen viestinnän tulisi olla johdonmukaista. Olennaista on se, että sekä markkinointi että viestintä ovat perillä siitä mitä toinen toiminto tekee, jotta viestit eivät ole ristiriidassa keskenään. Kohderyhmät kohtaavat viestin printtimediassa, online-mediassa, sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja niin edelleen, eivätkä tiedä sitä mikä on viestintää ja mikä markkinointia. Tämän vuoksi on tärkeää, että viestiä kerrotaan yhdellä suulla.

Yhtenäisyyttä auttaa se, että viestinnällä ja markkinoinnilla on selkeä yhteinen päämäärä ja keinot siihen mitä halutaan saavuttaa: Millainen kuva yrityksestä halutaan muodostaa ja millä tavoilla se välitetään. Näin ollen ei voida puhua enää eri osastoista ja puolista yrityksen sisällä, vaan on nähtävä viestintä ja markkinointi yhtenä toimintona. Viestintä on osa markkinointia ja toisinpäin.

Kuinka nämä ajatukset muodostettaisiin yrityksessä konkreettiseksi toiminnaksi? Miten saataisiin käytännössä sama viesti nivoutumaan yhdeksi tarinaksi niin lehdistötiedotteissa, uutiskirjeissä, yrityksen sivuilla, blogeissa kuin sosiaalisen median kanavissakin.

Yhteistyö toimintojen välillä ja avoin sisäinen kommunikaatio on ensiaskel. Toiseksi on hyvä miettiä työvälineitä, joilla asia hoituu tehokkaasti jokapäiväisessä työssä. Esimerkiksi, ovatko eri toimintoihin tarvittavat palvelut keskitetty yhteen ohjelmistoon, jolloin ne löytyvät yhdestä paikasta ja ovat kaikkien tekijöiden saavutettavissa. Vai ovatko ne kenties hajallaan eri palveluissa ja eri salasanojen takana, jolloin tiedonkulku katkeaa ja toiminnot ovat erillään?

Koodiviidakko haluaa tukea yritysten viestinnän ja markkinoinnin yhdentymistä. Pilvipalveluidemme avulla pystymme tarjoamaan ratkaisun siihen että toiminnot saadaan aidosti tukemaan toisiaan yhteisen alustan kautta aina lehdistötiedotteista mediaseurannan kautta uutiskirjeisiin ja nettisivujen hallintaan, sekä markkinoinnin automaatioon. Autamme teitä näissä asioissa mielellämme.

Riina Vasala

Director, PR Cloud
Koodiviidakko

Kiinnostuiko palveluistamme? Ota meihin yhteyttä.

 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Ostettu vs. ansaittu media – näin saat näkyvyyttä viestinnälle maksetulla mainonnalla

Kaikki markkinointia ja viestintää tuottavat tietävät jo laadukkaan sisällön ja oman aktiivisuuden merkityksen, ja moni on jo huomannut sen myös tuovan kävijöitä, lukijoita ja somejakoja – kuin itsestään. Huomiosta maksaminen on tuntunut paikoitellen jopa kirosanalta – eikös hyvän sisällön tulisi riittää? Mutta riittääkö se todella?

Lue lisää

Nähdään Markkinoinnin viikolla

Koodiviidakko osallistuu jo kuudetta kertaa markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille suunnatulle Markkinoinnin viikolle. Nimen- ja paikanmuutoksen kokenut tapahtuma järjestetään tänä vuonna Pasilan Messukeskuksessa. Tustustu tietoiskulavamme mielenkiintoisiin asiantuntijapuheenvuoroihin.

Lue lisää

Tehdäkö itse vai ulkoistaa? – tarkastelussa viestintäpalveluiden ostaminen

Vuosikymmenten varrella viestinnän ja markkinoinnin työntekijöiden arki on muuttunut paljon, ja toimenkuvan eri osa-alueita on vaihdellen ulkoistettu ja tehty sisäisesti. Vuonna 2016 alamme ammattitaidon olennainen osa on ymmärtää, mikä kannattaa tehdä itse ja mikä ulkoistaa, jotta niin budjetti, arjen toimivuus kuin laatukin ovat balanssissa. Usein paras ratkaisu on jonkinlainen välimuoto.

Lue lisää

Kuinka saan tiedotteeni läpi mediassa?

Lehtien ja muiden medioiden toimitukset, freelance-toimittajat ja bloggaajat saavat päivittäin satoja tiedotteita ja voi olla kovan työn takana erottua tästä massasta edukseen. Kokosimme 9 vinkkiä, miten voit parantaa mediatiedotteidesi läpimenon mahdollisuutta.

Lue lisää

PR-terveisiä Aasiasta!

PR ja viestintä ovat kaikkialla pohjimmiltaan samanlaisia, mutta jokaisella markkinalla on omat erikoisuutensa. Aasiassa haasteita tarjoavat some- ja mediaseuranta: samalla markkina-alueella on esimerkiksi runsas määrä kieliä, joista monet käyttävät omaa merkistöään, sekä omat, vahvat sosiaalisen median kanavansa.

Lue lisää