Kirjoitus

Kuinka integroida viestintä ja markkinointi käytännössä?

Ota yhteyttä
Kuinka integroida viestintä ja markkinointi käytännössä? Miten sama viesti muodostetaan yhdeksi tarinaksi niin lehdistötiedotteissa, uutiskirjeissä, yrityksen sivuilla, blogeissa kuin sosiaalisen median kanavissakin?

Viime aikoina on kohistu paljon viestinnän ja markkinoinnin yhdentymisestä, eikä syyttä. Yrityksillä on käytössään nykyisin lukuisa joukko eri kanavia joiden kautta sanoma voidaan välittää. Aiheellinen kysymys on, kuinka saataisiin viestittyä kaikkia kanavia pitkin siten, että eri sidosryhmille muodostuu yhtenäinen mielikuva yrityksestä.

Ulkoisen viestinnän tulisi olla johdonmukaista. Olennaista on se, että sekä markkinointi että viestintä ovat perillä siitä mitä toinen toiminto tekee, jotta viestit eivät ole ristiriidassa keskenään. Kohderyhmät kohtaavat viestin printtimediassa, online-mediassa, sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja niin edelleen, eivätkä tiedä sitä mikä on viestintää ja mikä markkinointia. Tämän vuoksi on tärkeää, että viestiä kerrotaan yhdellä suulla.

Yhtenäisyyttä auttaa se, että viestinnällä ja markkinoinnilla on selkeä yhteinen päämäärä ja keinot siihen mitä halutaan saavuttaa: Millainen kuva yrityksestä halutaan muodostaa ja millä tavoilla se välitetään. Näin ollen ei voida puhua enää eri osastoista ja puolista yrityksen sisällä, vaan on nähtävä viestintä ja markkinointi yhtenä toimintona. Viestintä on osa markkinointia ja toisinpäin.

Kuinka nämä ajatukset muodostettaisiin yrityksessä konkreettiseksi toiminnaksi? Miten saataisiin käytännössä sama viesti nivoutumaan yhdeksi tarinaksi niin lehdistötiedotteissa, uutiskirjeissä, yrityksen sivuilla, blogeissa kuin sosiaalisen median kanavissakin.

Yhteistyö toimintojen välillä ja avoin sisäinen kommunikaatio on ensiaskel. Toiseksi on hyvä miettiä työvälineitä, joilla asia hoituu tehokkaasti jokapäiväisessä työssä. Esimerkiksi, ovatko eri toimintoihin tarvittavat palvelut keskitetty yhteen ohjelmistoon, jolloin ne löytyvät yhdestä paikasta ja ovat kaikkien tekijöiden saavutettavissa. Vai ovatko ne kenties hajallaan eri palveluissa ja eri salasanojen takana, jolloin tiedonkulku katkeaa ja toiminnot ovat erillään?

Koodiviidakko haluaa tukea yritysten viestinnän ja markkinoinnin yhdentymistä. Pilvipalveluidemme avulla pystymme tarjoamaan ratkaisun siihen että toiminnot saadaan aidosti tukemaan toisiaan yhteisen alustan kautta aina lehdistötiedotteista mediaseurannan kautta uutiskirjeisiin ja nettisivujen hallintaan, sekä markkinoinnin automaatioon. Autamme teitä näissä asioissa mielellämme.

Riina Vasala

Director, PR Cloud
Koodiviidakko

Kiinnostuiko palveluistamme? Ota meihin yhteyttä.

 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää